הממשלה תצביע בראשון (25.3) על “התוכנית הלאומית לקידום תחום הבריאות הדיגיטלית כאמצעי לשיפור הבריאות וכמנוע צמיחה”

מליאת הממשלה תצביע ביום ראשון הקרוב (25.3) על “התוכנית הלאומית לקידום תחום הבריאות הדיגיטלית כאמצעי לשיפור הבריאות וכמנוע צמיחה”. התוכנית היא בהיקף של 922 מיליון ₪.

התוכנית מוגשת ע”י ראש הממשלה ושר הבריאות בנימין נתניהו, השרה לשיוויון חברתי גילה גמליאל ושר האוצר משה כחלון.

ההצעה להחלטה אומרת כי “מחליטים, במטרה לשפר את הבריאות של כלל אוכלוסיית ישראל, לספק שירותי בריאות איכותיים ומתקדמים ולהציב את מערכת הבריאות הישראלית בחוד החנית העולמית בתחומה, באמצעות קידום אסטרטגיות בריאות דיגיטלית שפירסם משרד הבריאות, וכן, במטרה להאיץ את הצמיחה הכלכלית, למצות את התועלות הכלכליות והחברתיות הטמונות בפיתרונות חדשניים בתחום הבריאות הדיגיטלית ולמנף את היתרונות היחסיים של ישראל בחדשנות טכנולוגית, ברפואה ובמחקר …”.

בפרק מטרות ויעדי התוכנית נאמר:

א. מערכת הבריאות בישראל תהיה מהמובילות בעולם בהתבסס על פיתרונות בריאות דיגיטלית;

ב. תעשיית הבריאות הדיגיטלית תהיה מנוע צמיחה לאומית ומוקד חדשנות עולמי.

מודגש כי “יישום כלל היבטי התוכנית הנוגעים לעיבוד והפצה של מידע אישי, ייעשו תוך הגנה על פרטיות כל אדם שהנתונים אודותיו”.

בין היתר מדובר בתוכנית על מיזם “פסיפס” –  “תשתית מידע לאומית למחקרי בריאות בתחום הגנטיקה והמידע הרפואי, עבור פיתוח פיתרונות של רפואה מותאמת אישית באמצעות ניתוח מעמיק של נתוני עתק (Big Data)”. את הפרוייקט יקימו יחדיו משרד הבריאות, המשרד לשיוויון חברתי (מטה המיזם הלאומי “ישראל דיגיטלית”), משרד המדע והטכנולוגיה, משרד האוצר, משרד הביטחון, משרד המשפטים, רשות החדשנות והוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה.

ישראל מצוייה בעמדת פתיחה מצויינת להיות בין המדינות המובילות בעולם בתחום הבריאות הדיגיטלית, משתי סיבות עיקריות: א. ייחודה כאומת סטרט-אפ, המתאפיינת בסביבה יזמית, הון אנושי איכותי ומחקר אקדמי מוביל. ב. מערכת בריאות מתקדמת והיקף ועומק מידע רפואי ממוחשב הקיים במערכת הבריאות.

“עם זאת קיימים בישראל ובעולם חסמים המקשים על התפתחו בתחום, ובהם אתגרים תשתייתיים, תקציביים וארגוניים המקשים על ארגוני הבריאות לשתף פעולה עם יזמים, חברות וחוקרים ולהטמעת מוצרים ושירותים רפואיים חדשניים. חסמים אלו אינם ייחודיים לישראל, וקיימים במדינות רבות.

“פיתוח מענים לחסמים ולאתגרים הללו, לצד טיפול רוחבי במצוקת כוח האדם בענף ההיי-טק ומדעי הנתונים, בשילוב היתרונות היחסיים שתוארו לעיל, צפויים להעניק לישראל יתרון תחרותי משמעותי בתחום הבריאות הדיגיטלית”.

הצעת ההחלטה של הממשלה כוללת את התוכנית של משרד הבריאות – מעמוד 16 בקישור כאן. כל ההדגשות בטקסט – מופיעות במקור.