הממשלה תצביע בראשון (17.1.2016) על הצעת החלטה: העמדת ערוץ תקשורת מקוון לציבור לפנייה אל הממשלה כחלופה לפקסימיליה

הממשלה תצביע בישיבתה ביום ראשון (17.1.2016) על הצעת החלטה: העמדת ערוץ תקשורת מקוון לציבור לפנייה אל הממשלה כחלופה לפקסימיליה. ההצעה הועלתה ע”י ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרה לשיוויון חברתי גילה גמליאל.

בהצעת ההחלטה נאמר בין היתר כי בהמשך להחלטת ממשלה מס’ 1046 מיום 15.12.2013  בדבר המיזם הלאומי “ישראל דיגיטלית”  והחלטת ממשלה מס’ 2097 מיום 10.10.2014  בדבר הרחבת תחומי פעילות התקשוב הממשלתי, עידוד חדשנות במגזר הציבורי וקידום המיזם הלאומי “ישראל דיגיטלית” ובמטרה לשפר את השירות הממשלתי לציבור, מוצע:

+ להנחות את כל משרדי הממשלה ויחידות הסמך,  לאפשר,  בכפוף לכל דין,  לכל אדם הפונה אליהם ו/או  מבקש להמציא להם מסמכים,  בכל נושא לגביו הם מאפשרים לפנות ו/או  להמציא מסמכים באמצעות הפקסימיליה, לעשות כן גם באמצעות כלי דיגיטלי, וזאת בנוסף לשמירת האפשרויות לפנייה באמצעים הנהוגים כיום. פניות ומסמכים שיתקבלו באמצעות הכלי הדיגיטלי ייחשבו, בכפוף לכל דין,  ככאלה שהתקבלו כאילו נשלחו באמצעות פקסימיליה, ויטופלו בהתאם.

+ להנחות את כל מנכ”לי משרדי הממשלה ויחידות הסמך:

א. לפרסם בתוך 90 יום ממועד החלטה זו,  לצד כל פרסום של מספר הפקסימיליה, שנועד לשמש לפניות ו/או להעברת מסמכים,  גם את פרטי הכלי הדיגיטלי, לרבות אופן הגישה והשימוש בו,  לצורך פניות וצירוף קבצים כאמור.  ככל שהדבר נדרש, משרדי הממשלה ויחידות הסמך יתאימו את תהליכי העבודה ו/או נהלי העבודה הרלוונטיים לצורך יישום החלטה זו.

ב. להעביר לרשות התקשוב הממשלתי במשרד ראש הממשלה, בתוך 60 יום ממועד החלטה זו, את פרטי דרכי ההתקשרות עם המשרדים ויחידות הסמך, לרבות פרטי הכלי הדיגיטלי האמור, לצורך פרסומם לציבור באופן מרוכז באתר הממשלתי האחוד.

ג. לקבוע בתוך 30 יום ממועד החלטה זו,  גורם אחראי ליישום ההחלטה,  לרבות מעקב אחר ביצועה בכל אחד ממשרדי הממשלה ויחידות הסמך, לפי העניין.

+ להנחות את שרי הממשלה,  לפנות לתאגידים ציבוריים שבאחריותם,  ולהנחות את רשות החברות הממשלתיות לפנות לדירקטוריונים של תאגידים ממשלתיים, על-מנת שיבחנו את אפשרות יישומה של החלטה זו אצלם.

+ להנחות את שר הפנים לפנות לרשויות המקומיות על מנת שיבחנו  את אפשרות יישומה של החלטה זו גם בגופים אלו.

+ להטיל על מנכ”ל המשרד לשיוויון חברתי ועל ראש רשות התקשוב הממשלתי, או מי מטעמם, לגבש בתוך  120 יום המלצות בדבר האפשרות של משרדי הממשלה לתת מענה לפונים אליהם באמצעות אותו כלי דיגיטלי ששימש לביצוע הפנייה, וזאת תוך היוועצות עם הצוות בראשות הממונה על היישומים הביומטריים במשרד ראש הממשלה ובהתאם למדיניות להזדהות בטוחה המתגבשת על-ידו.

במסגרת יישום החלטה זו  יתנו כלל הגורמים הרלוונטיים את דעתם לשיקולים של צמצום הנטל הבירוקרטי,  שיפור השירות לאזרח תוד שימת דגש על פשטות,  נוחות וזמינות השימוש, אבטחת מידע,  הגנה על פרטיות מידע אישי,  יעילות וחיסכוו ממשלתיים תוך מתן עדיפות לפלטפורמות ממשלתיות רוחביות ואיכות הסביבה בהיבטי צמצום השימוש בנייר.

כפי שעולה לא פעם מאמצעי התקשורת, דעת הציבור אינה נוחה מכך שבמקרים מסוימים בבוא האזרח להתקשר עם משרדי ממשלה,  הוא נדרש לבצע פניה כאמור באמצעות הפקסימיליה.  הדרישה להתקשרות באמצעות פקסימיליה דווקא יוצרת לא פעם סרבול בירוקרטי והאטה בקבלת השירות,  ומביאה לחוסר שביעות רצון האזרחים ממתן השירות על-ידי משרדי הממשלה. לטענתם, לעניינים מסוימים, קיימת אלטרנטיבה של תקשורת באמצעות דואר אלקטרוני או כלי דיגיטלי מתקדם אחר.

יצויין כי במהלך שבוצע במוקד השירות של רשות התאגידים במשרד המשפטים, הוסר מספר הפקס’ לתקופה מסוימת והוחלף בכתובת דואר אלקטרוני (מספר הפקסימיליה נמסר רק על-פי דרישה). תנועת המסמכים הנכנסים הפכה מ- 80% פקסים ו- 20% פניות בדואר אלקטרוני למעל 80% פניות בדואר אלקטרוני. תוצאה זו מעידה על הביקוש לשימוש בכלים דיגיטליים בקרב הציבור.

הערה: פורסם לראשונה בחלון המבזקים באתר זה: 14.1.2016 18:07 ■ עדכון: 16.1.2016  18:30