הממשלה תצביע בימים הקרובים על הצעת החלטה בנושא חדשנות בהתקשרויות ממשלתיות

שרי ממשלת ישראל יצביעו בימים הקרובים על הצעת החלטה (שהוגשה ע”י שר האוצר משה כחלון) בנושא חדשנות בהתקשרויות ממשלתיות. אם לא תוגש הסתייגות מההצעה  עד ליום רביעי 18.1.2017 היא תקבל תוקף של החלטת ממשלה.

בדברי ההסבר להצעת ההחלטה נאמר בין היתר כי “אסטרטגיית הצמיחה והפיתוח הכלכלי של מרבית מדינות העולם מדגישות את החדשנות כגורם מרכזי בהבטחת צמיחה מכלילה וברת קיימא. החדשנות הנדרשת לצמיחת עבודת הממשלה היא ‘חדשנות משבשת’, חדשנות המובילה לשינוי עמוק במבנה השוק ולעיצובם מחדש של היחסים בין השותפים  השונים.

“במסגרת תהליך של אימוץ ובחינת חדשנות משבשת, נדרשת הממשלה לחרוג מתהליכי הביצוע ולבחון את התאמת המערכות הארגוניות לקידום החדשנות.

“אולם, הממשלה כיום מתקשה להוביל או להשתלב באופן שיטתי בפיתוח והטמעה של פרדיגמות חדשות בפעילותה השוטפת. זאת לאור, בין היתר, התשתית הבירוקרטית המגבילה, היעדרו של מנגנון שיטתי לקידום חדשנות משבשת והתרבות הארגונית שונאת סיכון המאפיינת אותה”.

לצורך גיבוש אסטרטגיה לאימוץ החדשנות בממשלה התכנס צוות חשיבה שכלל נציגים ממשרדי הממשלה השונים ובהם סגן בכיר לחשבת הכללית והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה (ייעוץ), משרד ראש הממשלה, מטה ישראל דיגיטלית במשרד לשיוויון חברתי, משרד הכלכלה ועוד.

“מוצע על כן, למנות למשך שנתיים צוות שייעץ למשרדי הממשלה שיפנו אליו בנושא קידום תהליכים חדשניים ותהליכי אימוץ חדשנות במשרדי הממשלה, שירכז מידע על מידת ההצלחה של פתרונות שהוצעו ויושמו במשרדי הממשלה ושינגיש מידע על פתרונות שהצליחו במשרדים אחרים.

“עוד מוצע לקבוע כי בסמכות הצוות להמליץ לחשב הכללי להקים ועדת מכרזים מיוחדת או בין-משרדית, ליישום מיזמי חדשנות פרטניים שהצוות המליץ עליהם. מוצע להנחות את הצוות להגיש, חודשיים לפני סיום תקופת מינויו, דו”ח מסכם על פעולותיו במהלך תקופת המינוי וכן המלצות, על-בסיס הניסיון שנצבר, לשינויים ארגוניים, תהליכיים או חקיקתיים, שנדרשים, לדעת הצוות, כדי לקדם מיזמי חדשנות בממשלה”.

הצוות יכלול נציגי החשב הכללי או מישהו מטעמו, משנה ליועץ המשפטי לממשלה או נציגו, היועץ המשפטי של משרד האוצר או נציגו ומנכ”ל משרד ראש הממשלה או נציגו. הצוות יצרף לדיוניו נציגים של משרדי ממשלה רלבנטיים, לפי העניין.

סמכויות הצוות יהיו:

+ לייעץ לוועדות המכרזים במשרדי הממשלה, בעקבות פניות של משרדי הממשלה לצוות, בעניין פתרונות לקידום מיזמי חדשנות, לרבות הבניית מנגנוני ההתקשרות שמתאימים למיזמים פרטניים, במכרז פומבי או סגור, בפנייה לקבלת הצעות או בדרך אחרת, ולרבות בפטור ממכרז;

+ להמליץ לחשב הכללי להקים ועדת מכרזים מיוחדת או בינמשרדית, ליישום מיזמי חדשנות פרטניים שהצוות המליץ עליהם.

המלצת הצוות תינתן לכל המאוחר תוך 20 ימי עבודה מיום קבלת פנייה מלאה של משרד ממשלתי.