הממשלה תצביע (א’, 18.10.2020) על הצעת החלטה לאשר לחברת החשמל בהתקשרות מניות עם חברת סייבר ג’ים קונטרול; Read IT Now היה האתר הראשון בארץ לדווח בתחילת 2013 על שת”פ בין חח”י לבין סייבר ג’ים בתחום אבטחת הסייבר

ביום שישי (16.10.2020) בשעה 16:45 דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: הממשלה תצביע (א’, 18.10.2020) על הצעת החלטה של שר האנרגיה ושר הדיגיטל הלאומי לאשר לחברת החשמל לישראל (חח”י) לממש אופציה לקבלת מניות  בחברת סייבר ג’ים קונטרול בע”מ או בחברה שתחזיק במלוא הון מניותיה ואישור מראש לרכוש מניות נוספות [ככל שיוחלט על הנפקת חברה אשר תאוגד באחת ממדינות OECD ותחזיק במניות סייבר ג’ים ישראל); Read IT Now היה האתר הראשון בארץ לדווח לפני מספר שנים על שת”פ בין חח”י לבין סייבר ג’ים בתחום אבטחת הסייבר.

בהצעת ההחלטה נאמר בין היתר כי סייבר ג’ים “תעסוק בפיתוח ואספקת זירות סייבר, אימונים, הדרכות, והסמכות מותאמות ללקוח בתחום הגנת הסייבר והפעלת רשת בפריסה בינלאומית של שיתוף מידע וכלים להתגוננות בזמן אמת כנגד איומי סייבר, ובכלל זאת: מבחני חדירות, חדרי מצב (SOC), סביבת בדיקות לפיתרונות סייבר ושירותי ייעוץ הנוגעים לשירותים שפורטו לעיל, ובהפעלת צוותי תגובה ומענה ראשוני להתמודדות עם אירועי סייבר, בין השאר, לספקי תשתיות, לרבות כל פעולה הנלוויית לתחומי פעילות אלה והנדרשת לצורך הגשמתן”.

“לעניין זה, ‘זירות סייבר’ משמען סימולטורים הכוללים רכיבי חומרה, תוכנה ומימשקים למערכות שליטה ובקרה, והמיועדים לאפשר ללקוח לעשות שימוש בסביבת אימונים, הדרכות ובדיקות הדומה לסביבת העבודה הממשית שלו, באופן בטוח”.

בדברי ההסבר נאמר בין היתר כי “לחברת החשמל ניסיון בתחום הגנת הסייבר אשר נרכש במסגרת פעילותה של החברה במשק החשמל. החברה מעוניינת לעשות שימוש במומחיות, הידע והכלים שלה בתחום הסייבר ובמסגרת זו לקבל מניות ולבצע השקעות בחברה הפועלת בתחום בעל פוטנציאל עסקי, שפיתוחים טכנולוגיים בו יוכלו להיטיב עם יכולות חברת החשמל להתמודד עם איומי אבטחת מידע”.

“במהלך השנים, איום אבטחת המידע והסייבר על חברת החשמל הפך להיות מהותי ביותר, תוך מעבר מאיום נקודתי לאיום אסטרטגי של ממש. בשנים אלה פיתחה חברת החשמל ידע ומיומנויות הכוללים מגוון מרכיבים המייצרים מעטפת מתקדמת של הגנת סייבר ארגונית. בגדר זאת, מפתחת חברת החשמל מזה כ- 20 שנים כלים עבור הגנת הסייבר של מערכיה, מעסיקה מספר מומחים בתחום ומקיימת קשרים שוטפים על מפתחי הגנת הסייבר בישראל”.

“כחלק מהרחבת פעילותה של חברת החשמל בתחום הסייבר, התקשרה חברת החשמל בשנת 2013 במערכת הסכמים, אשר תוקנו מעת לעת, עם סייבר ג’ים קונטרול בע”מ, חברה פרטית המאוגדת בישראל […] ההתקשרות נעשתה במסגרת פטור ממכרז”. זאת “בהסתמך על חוות דעת של מנהל מחלקה בכיר מחשוב באגף הייצור, בעל הסמכות המקצועית באגף הייצור בחברת החשמל”..

לפי הצעת המחליטים, “מאז ההתקשרות של חברת החשמל עם סייבר ג’ים ישראל בשנת 2013 העמידה חברת החשמל הלוואות לחברת סייבר ג’ים ישראל בסכום קרן כולל של כ- 6.7 מיליון ₪. בהתאם להסכמים, הלוואות אלה ייפרעו ב- 27 בנובמבר 2021”.

הצעת ההחלטה מפרטת שורה של קשרים מסחריים בין חח”י לבין סייבר ג’ים. במסגרת זו היה שת”פ בהקמת מרכז חדשנות ומו”פ בקריית הסייבר בבאר שבע לטובת שני הצדדים כשמבחינת חח”י מדובר בפעילות עסקית בתחום הסייבר וקשר שוטף עם מערך הסייבר הלאומי. במסגרת זו חח”י נשאה בעלות בסך של כ- 2.3 מיליון ₪. סייבר ג’ים רכשה מחח”י רכיבי חומרה ותוכנה בסך של כ- 2.5 מיליון ₪ “לטובת התקנה בזירות האימונים שהקימה בצ’כיה, פורטוגל ואוסטרליה”.

חח”י רכשה מסייבר ג’ים זירת אימונים תמורת 9.7 מיליון ₪ לרבות זכויות שימוש בתוכנה המשמשת לאימון אנשי סייבר, ואת החומרה הנדרשת.

קיים הסכם מסגרת לרכישת שירותי אבטחת מידע ואימון לעובדי חח”י בסך של עד 12 מיליון ₪ לשלוש שנים.

לדברי הצע המחליטים, “שווי ההחזקה של חברת החשמל בסייבר ג’ים ישראל מוערך בכ- 100 מיליון ₪ בכפוף לדילול אפשרי.

סגן בכיר ליועצת המשפטית של משרד האנרגיה, היועצת המשפטית של רשות החברות הממשלתיות, היועצת המשפטית של רשות החשמל [הרשות לשירותים ציבוריים-חשמל] והיועץ המשפטי של משרד האוצר קבעו כי אין מניעה משפטית לקבל את ההחלטה.

הערות עורך Read IT Now:

+ ב- 20 בינואר 2013 היה Read IT Now האתר הראשון בארץ לדווח על שיתוף הפעולה בין חברת החשמל בישראל לבין חברת סייבר ג’ים, שאז עוד הייתה בגדר “בהקמה”. אותה ידיעה דיווחתי על מכתבו של “גבי מ.” שהופנה לוועדת המכרזים בחח”י והמסביר את עילת ההתקשרות.

+ במהלך השנים דיווחתי מספר פעמים על היבטים נוספים בהתקשרות זו: כאן, כאן, כאן, כאן [במסגרת אירוח שרי תקשורת בישראל ע”י משרד התקשורת], כאן [במסגרת כתבה ב- Wall Street Journal, ו- כאן.