הממשלה תצביע (א’, 18.10.2020) על הצעת החלטה: הקמת מערכת כוללת לרישום וטיפול מתקדם (מערכת מרו”ם) לטובת רשות האוכלוסין וההגירה בכניסת זרים לישראל

ביום שישי (16.10.2020) בשעה 16:45 דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: הממשלה תצביע (א’, 18.10.2020) על הצעת החלטה המטילה על רשות האוכלוסין וההגירה (במשרד הפנים) הקמת מערכת כוללת לרישום וטיפול מתקדם (מערכת מרו”ם) שתשמש גם מערכת טכנולוגית ייעודית כוללת לקבלה וטיפול בבקשות לאשרות אלקטרוניות ו- E-Visa, רישום הודעות מוקדמות על הגעת נתינים זרים לישראל וקבלת המידע לגביהם.

מטרות המערכת כפי שמוגדרות בהצעת המחליטים:

א. טיפול כולל הנותן מענה לאינטרסים של מדינת ישראל החיוניים לביטחון הלאומי והאישי: מאבק בהגירה בלתי חוקית, מאבק בטרור ובפשיעה חוצת גבולות ומניעת סיכונים הנובעים מהם, שמירה על הסדר הציבורי ובריאות הציבור לצד עידוד התיירות והשגת השפעות חיוביות על המשק והכלכלה;

ב. ניהול מקוון של תהליכי הכניסה לישראל תוך שיתוף פעולה מיטבי בין משרדי הממשלה והגופים הרלבנטיים לתהליך קבלת ההחלטות לעניין זרים העתידים להגיע והמגיעים לישראל;

ג. שיפור השירות למבקשי האשרות בנציגויות ישראל ברחבי העולם באמצעות הגשת בקשות מרחוק וצמצום הצורך בהגעה לנציגויות;

ד. חיזוק מערך ביקורת הגבולות לשיפור הבקרה והטיפול בכניסת זרים באמצעות רישום מוקדם  של כלל הזרים המבקרים בישראל;

ה. ביצוע רישום מוקדם טרם הגעתם לישראל של אזרחי מדינות אשר לא חייבים באשרת כניסה”.

הצעת ההחלטה מתייחסת בין השאר לנושא “נטילת מידע ביומטרי, העברתו לגופים הרלבנטיים והשימוש בו לצורך מימוש תפקידם עפ”י כל דין וכן השימוש בו לצורך ביצוע תפקידיהם של עובדי רשות האוכלוסין ומימוש תכליות חוק הכניסה לישראל ואכיפתו”.

ההצעה קובעת כי “ההתחברות של משטרת ישראל למערכת מרו”ם תהיה בהתאם להחלטת המשרד לביטחון הפנים או משטרת ישראל”.

הצעת הממשלה מציינת כי “מדינות שונות בעולם עושות שימוש במערכות אשרה אלקטרוניות ובהן קנדה, אוסטרליה, הודו, איחוד האמירויות הערביות. בנוסף, מדינות שונות מחייבות רישום מוקדם של הגעת תיירים (ללא אשרה) ובהן קנדה ואוסטרליה. מדינות האיחוד האירופי יפעילו חובה כזו החל משנת 2021”.

עוד נאמר בהצעת המחליטים כי “המערכת תסייע לקבלת מידע ומסמכים אף ביחס למצבים של תחלואה או פנדמיה כדוגמת התפרצות נגיף קורונה החדש (Covid-19), מצב שעימו מתמודדת מדינת ישראל (בין יתר המדינות בעולם) מתחילת שנת 2020. בהקשר זה יצויין כי לצד ההפחתה הזמנית בהיקף המבקרים בישראל בשל התפרצות הגיף קורונה בעולם, הרי שההתמודדות עם מצב זה, הוסיפה צורך חדש וחיוני במערכת שתאפשר ביצוע בדיקות מקדמיות טרם הגעה לישראל”.

ההצעה קוראת לרשות האוכלוסין להקים צוות בינמשרדי מייעץ לגבי הקמת המערכת שיכלול נציגים ממשרד ראש הממשלה, משרד האוצר, שירות הביטחון הכללי, משרד החוץ, משרד המשפטים, המשרד לביטחון הפנים/משטרת ישראל, מערך הסייבר הלאומי, הרשות להגנת הפרטיות, משרד הדיגיטל הלאומי ומשרד התיירות.

יצויין כי להחלטה אין עלות תקציבית נוספת.