הממשלה תצביע (א’, 14.10) על הצעת החלטה בדבר העברת סמכויות הנתונות לראש הממשלה בנימין נתניהו – לשר התקשורת איוב קרא; שר התקשורת הביע הסכמתו להעברת הסמכויות אליו

הממשלה תצביע (יום ראשון, 14.10.2018) על הצעת החלטה בדבר העברת סמכויות הנתונות לראש הממשלה בנימין נתניהו – לשר התקשורת איוב קרא.

בהצעה להחלטה נאמר: “מחליטים: א. בהתאם לסמכות הממשלה לפי סעיף (ב) לחוק יסוד: הממשלה, להעביר לשר התקשורת את הסמכויות הנתונות לראש הממשלה עפ”י –

+  סעיפים 4ד עד 4ה2 לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ”ב – 1982, ובכלל זה, הפעלת סמכויות מכוח צו התקשורת (בזק ושידורים)(קביעת שירות חיוני שנותנת “בזק” החברה הישראלית לתקשורת בע”מ), התשנ”ז – 1997.

+ סעיף 13 לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ”ב – 1982.

אשר הפעלתן נדרשת בקשר עם אחד מאלה:

(1) עניינים הנוגעים למר שאול אלוביץ’;

(2) עניינים הנוגעים לחברת יורוקום אחזקות בע”מ והחברות שבבעלותה ועניינים המשפיעים עליהן באופן מהותי . העברת הסמכויות בקשר לעניינים המנויים בפיסקה זו תעמוד בתוקפה כל עוד מר שאול אלוביץ’ הוא בעל עניין בקבוצת בזק.

בהתאם לסעיף 31(ב) לחוק יסוד: הממשלה, תובא החלטה זו לאישור הכנסת”.

ברקע הכללי להצעת ההחלטה נאמר בין היתר כי “סעיף 4ד לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ”ב – 1982, מסמיך את שר התקשורת, ביחד עם ראש הממשלה, לקבוע לגבי שירות מסוים כי הוא מהווה שירות חיוני. בפועל, קביעה כזו  נעשתה אך ורק לגבי חברת “בזק” החברה הישראלית לתקשורת בע”מ, בצו התקשורת (בזק ושידורים) (קביעת שירות חיוני שנותנת “בזק” החברה הישראלית לתקשורת בע”מ), תשנ”ז – 1997,  ובהתאם לתיקונים שנערכו בו מעת לעת.

“כפועל יוצא, נקבעו בצו התקשורת הוראות ספציפיות בעניין השירותים שבזק תהא מחויבת להמשיך ולספק ולא תהיה רשאית להפסיק, וכן בעניין זהות הגורמים שרשאים לשלוט בחברה. מכוח הצו האמור ניתנו היתרי שליטה לתאגידים ויחידים בבזק, והחברה נדרשת קבלת היתרים בסיטואציות מסוימות הנוגעות לזהות בעלי המניות בחברה. רוב הסמכויות בהתאם לסעיף זה ניתנו לראש הממשלה ולשר התקשורת יחד.

“סעיפים 4ה עד 4ה 2 לחוק התקשורת מסמיכים את ראש הממשלה יחד עם שר התקשורת לתת הוראות שונות ובכלל כך בנוגע להפעלת שירות חיוני על ידי ממונה, מינוי משקיף בנותן שירות חיוני והגבלת חשיפת מידע סודי.

“סעיף 13 לחוק התקשורת קובע הוראות בעניין שירותי בזק לכוחות הביטחון. לפי הסעיף ראש הממשלה, בהתייעצות עם שר התקשורת, לפי בקשת גורמי ביטחון שנקבעו בסעיף ובתנאים שנקבעו בו, רשאי לתת הוראה למי שקיבל רישיון כללי או מיוחד לביצוע פעולות בזק ולמתן שירותי בזק בעניינים המפורטים בסעיף.

“ביום 16.06.2014 מסר היועץ המשפטי לממשלה חוות דעת לראש הממשלה ושר התקשורת שבה נדון החשש לניגוד עניינים העלול להתעורר נוכח קיומם של יחסי חברות עם מר שאול אלוביץ’, שהוא בעלי השליטה בקבוצת בזק, גם אם חברות זו, כפי שציינו נציגיו של ראש הממשלה בפני היועץ המשפטי לממשלה, אינה חברות קרובה.

“בחוות הדעת האמורה של היועץ המשפטי לממשלה צוין כי הוסכם, בתיאום עם ראש הממשלה, שעל מנת למנוע טענות לניגוד עניינים ומטעמים של נראות ציבורית, יימנע ראש הממשלה, בין היתר, מלטפל בעניינים הנוגעים למר שאול אלוביץ’ ולחברות שבשליטתו, או בעניינים המשפיעים באופן מהותי על אחת מן החברות בקבוצת בזק, ובכלל אלה מהפעלת סמכויות בקשר עם צו התקשורת.

“הכללים למניעת ניגוד עניינים של שרים וסגני שרים, התשס”ג – 2003, קובעים כי מחובתו של שר לנהל את ענייניו כך שלא ייווצר ולא יהיה ניגוד עניינים בין מילוי תפקידו כשר לבין ענייניו האישיים ( סעיף 4 לכללים). עוד קובעים הכללים סל פיתרונות אפשריים למצבים שבהם שר עלול להימצא במצב של חשש לניגוד עניינים (סעיף 7 .(הכללים קובעים כי כאשר שר נמצא במצב של ניגוד עניינים, הפתרון המתאים ייבחר לאחר קבלת חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה. במקרה שבו מדובר בסמכות הנתונה לשר על פי חיקוק, אחד הפיתרונות המתאפשרים בהתאם לכללים הוא פעולה לפי סעיף 31(ב) לחוק יסוד: הממשלה, הקובע כי הממשלה רשאית, באישור הכנסת, להעביר סמכות הנתונה על פי חוק לשר אחד, או חובה המוטלת עליו על פי חוק, כולה או מקצתה לשר אחר.

“לאחרונה נוצר צורך כי ראש הממשלה יפעיל את הסמכויות המפורטות בהצעת ההחלטה בקשר לקבוצת בזק. לפיכך יש צורך להעביר את הסמכויות האמורות לידי שר אחר, ומוצע להעבירן לשר התקשורת”.

שר התקשורת הביע הסכמתו; היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה אישרה בחוו”ד צעד זה.