המועצה לשידורי כבלים ולוויין פירסמה שימוע בעניין פרק הזמן שעומד לרשות בעלי הרישיונות להסרת ציוד הקצה לבקשת המנוי

המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין במשרד התקשורת פירסמה (16.4.2019) שימוע בעניין פרק הזמן שעומד לרשות בעלי הרישיונות להסרת ציוד הקצה לבקשת המנוי [החלטת המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין מספר 2-6/2019 מיום 27.3.19].

מדובר בבקשה של חברת הוט לתיקון הוראות הרישיון העוסקות באיסוף ציוד קצה, כך שלחברה יותר לאסוף את ציוד הקצה ממנוי שהתנתק משירותיה “בתוך 30 יום מעת שביקש זאת המנוי”, במקום “בתוך 14 יום מעת שביקש זאת המנוי”, כפי שקובע הרישיון כיום.

חברת הוט מערכות תקשורת בכבלים בע”מ מחזיקה ברישיון כללי לשידורי כבלים. חברת די. בי. אס. שירותי לוויין (1998) בע”מ מחזיקה ברישיון לשידורי טלוויזיה באמצעות לוויין.

הרישיונות קובעים ומסדירים, בין היתר, כי בהפסקה או ניתוק שירות מחויבים בעלי הרישיונות להסיר את ציוד הקצה לבקשת המנוי: על-פי רישיון הוט – בתוך 14 יום מעת שביקש זאת המנוי; על-פי רישיון חברת יס – בתוך 14 ימי עבודה מיום שביקש זאת המנוי. הוראות רלוונטיות לעניין זה מצויות גם בהסכמי המנוי של בעלי הרישיונות.

בקשת חברת הוט:

חברת הוט פנתה למועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין, בבקשה לתיקון סעיף ברישיון להארכת משך הזמן בו היא תאסוף את ציוד הקצה מבית המנוי. הוט הבהירה כי בקשתה אינה נוגעת למקרים של בקשות לאיסוף ציוד קצה כתוצאה ממעבר דירה.

הוט ציינה בבקשתה ובהשלמה שהוגשה לה את הנסיבות והאילוצים המצדיקים לטענתה את הארכת פרק הזמן לאיסוף הציוד ובכלל זה: אילוצים הנובעים ממשאבי כוח אדם מוגבלים; אילוצים הנובעים מהצורך לתאם מועד איסוף בהתאם ללוח הזמנים של המנויים שמרביתם זמינים לכך רק בשעות הערב ואילוצים הנובעים מאיסוף ציוד מאזורים מרוחקים. הוט ציינה כי נציגיה פועלים במרץ על-מנת לבצע את איסוף הציוד בהקדם האפשרי ובמרבית המקרים מצליחים להשלים את איסוף הציוד בתוך 14 יום. ואולם, הקושי מתעורר באותם חודשים שבהם מספר הבקשות להסרת ציוד הינו גדול יחסית, שכן בחודשים אלה קיים לטענת הוט קושי לעמוד בסך הימים הקבוע בהוראות הרישיון ולכן ביקשה הארכת המועדים בחודשים שכאלה.

עוד הבהירה הוט, כי השבת הציוד הינה בגדר אינטרס כלכלי מובהק שלה שכן היא נזקקת לממירים לצורך התקנתם בבתי לקוחות אחרים, בעוד שהמנוי ממילא כבר אינו מחויב עבור השירות, והוא רשאי לעשות שימוש בציוד הקצה עד למועד איסוף הציוד ולהמשיך לצפות בשירותי הכבלים ללא תשלום. לטענתה, האינטרס באיסוף מהיר ככל האפשר הוא של הוט, ולכן גם מן הטעם הזה מוצדק לקבל את בקשתה לתיקון הרישיון.

הדיון של המועצה:

המועצה דנה בבקשה של חברת הוט. בין היתר נתנה המועצה דעתה לעניינו של המנוי הממתין להסרת הציוד, אשר במקרה של אובדן או נזק שנגרם לציוד הקצה עלול להיות מחויב בסכומים ניכרים, והדברים מקבלים משנה תוקף במקרה של מנוי שעובר דירה.

בנוסף, המועצה סבורה כי יש מקום לבחון השוואת ההסדרים הקבועים ברישיונות בעניין (כאמור כיום בעוד שברישיון הוט מדובר על “14 יום” בלבד, הרי שברישיון יס נקבעה תקופה ארוכה יותר של “14 ימי עבודה“).

אשר על כן ובנסיבות אלה כולן, ומתוך רצון לקבוע הוראה מאוזנת ומידתית, שוקלת המועצה לתקן את הוראות הרישיונות והסכמי המנוי של הוט ויס ולקבוע תקופה אחידה של 30 יום להסרת ציוד שתופיע הן ברישיון והן בהסכם המנוי של בעלי הרישיונות, ובד בבד לקבוע כי לגבי הסרת ציוד ממנוי שמתנתק ומודיע על מעבר דירה התקופה לאיסוף הציוד תעמוד על 14 יום.

בתיקון זה יהיה כדי להפחית ולהקל בנטל הרגולטורי המוטל על בעלי הרישיונות, תוך שימת לב לעניינו של המנוי הצרכן, בפרט במקרה של הודעה על מעבר דירה. כמו כן, יהיה בתיקון כדי ליצור נורמה אחידה וברורה על בעלי הרישיונות הפועלים באותו השוק תחת פיקוח המועצה. בהקשר זה, המועצה סבורה שיש להעדיף בקביעת פרק הזמן הנדרש לאיסוף הציוד שימוש במונח “ימים” ולא “ימי עבודה” על-מנת לאפשר מעקב ולהשיג פשטות.

המועצה שוקלת כי התיקונים לרישיונות ולהסכמי המנוי, ייכנסו לתוקף תוך 30 יום ממועד קבלת החלטה סופית בעניין. יחד עם זאת, בטרם תתקבל החלטה סופית בעניינים האמורים, לרבות אופן ידוע המנויים בדבר התיקונים שיקבעו להסכם המנוי, המועצה מבקשת לקיים הליך שימוע שעניינו מתן אפשרות לכל מי שיש לו עניין בדבר להציג את עמדתו. עמדות בנושא יתקבלו בכתב בלבד, עד ליום 7 במאי 2019 במשרדי מינהלת הסדרת השידורים לציבור.