המועצה הלאומית לכלכלה מעוניינת לערוך מחקר לבחינת פעילות מרכזי הפיתוח של חברות רב-לאומיות בישראל

המועצה הלאומית לכלכלה מעוניינת לערוך מחקר לבחינת פעילות מרכזי הפיתוח של חברות רב-לאומיות בישראל, תוך הבנת מאפייני הפעילות הקיימים והשוואתם לאלו הנהוגים במדינות מפותחות מקבילות.

לדברי שי כהאן מאגף תכנון, תיאום וארגון במשרד ראש הממשלה, בחינה זו תשמש כמצע מחקרי עבור המועצה, ותסייע לה לגבש את המלצותיה ביחס לצעדים הנדרשים להתמודדות עם חברות אלו בעתיד.

ישראל ידועה בעולם במעצמת חדשנות וטכנולוגיה עוצמה זו מתבטאת גם במשמעות של מגזר ההיי-טק על הכלכלה הישראלית. 29% מהייצוא בישראל הוא של מגזר ההיי-טק (במספרים אבסולוטיים ישראל ממוקמת במקום השביעי בעולם בהשפעה ההיי-טק על הייצוא), שיעור המועסקים בהיי-טק מכלל המועסקים במשק הוא מהגבוהים בעולם ואנו מדורגים במקום הראשון במספר חברות ההזנק לנפש.

מובילות טכנולוגית זו הובילה לכך שחברות רב-לאומיות רבות רואות בישראל כמרכז פעילות אסטרטגי ומקיימות פעולת מחקר ופיתוח ענפה במדינה. מעל 350 חברות רב-לאומיות פועלות בישראל, מרביתן חברות אמריקאיות.

פעילות החברות בישראל היא גם משמעותית ביותר עבור מגזר ההיי-טק. כ- 50% מהוצאות המחקר והפיתוח העסקיות בישראל מקורן בחברות רב-לאומיות.

על-מנת לעודד חברות רב-לאומיות לפתוח מרכזים משמעותיים בישראל, העניקה הממשלה הטבות שונות למרכזים אלו לרבות הטבות מס שונות. לצד ההשפעה החיובית של פעילות מרכזי הפיתוח של החברות הרב-לאומיות קיימות סוגיות כגון התועלות למדינת ישראל, ההשלכות על הידע הישראלי (IP) ועוד.

תהליך העבודה במסגרת המחקרית מורכב מארבעה שלבים:

+ שלב ראשון: השוואה בינלאומית של מרכזי הפיתוח של חברות רב-לאומיות תוצר – מיפוי וסקירה של מאפייני הפעילות של חברות רב-לאומיות מובילות בישראל והשוואה לפעילות בארה”ב ומרכזי פיתוח מובילים בעולם (עד שלושה ובמידה וישנם).

+ שלב שני: השוואה בין חברות שלמות ישראליות למרכזי פיתוח של חברות רב-לאומיות

תוצר – מצגת המשווה בין מאפייני הפעילות של חברות רב-לאומיות וחברות מקומיות בעלות מאפיינים דומים.

+ שלב שלישי: השוואה בין מרכזי פיתוח ל-.Innovation Centers  תוצר – מצגת המשווה בין מאפייני הפעילות של מרכזי חדשנות לעומת מרכזי מו”פ בישראל.

+ שלב רביעי: רכישות של חברות הזנק (סטרט-אפים) קיימים על ידי חברות רב-לאומיות בישראל ובעולם. תוצר – מצגת המשווה בין מאפייני רכישות של חברות מקומיות ע”י חברות רב-לאומיות בישראל מול מדינות דומות.

הסקירה הנדרשת היא ביחס לחברות רב-לאומיות שהבעלות שלהן היא לא בישראל. המועצה הלאומית לכלכלה רוצה לבחון את ההשפעה שלהן בישראל על תעשיית ההיי-טק; להבין איך למצות המדיניות הקיימת; להבין את המאפיינים השונים למול חברות ישראליות.

* הפרוייקט יבוצע ע”י ברייטמן אלמגור זהר ושות’ – Deloitte.