הביטוח הלאומי: קול קורא לתוכניות התערבות לצמצום והתמודדות עם הבעייה: “מסוכנות ובריונות ברשת בקרב ילדים ובני נוער במצבי סיכון”

10:18 01.08.2016

קטגוריות: אינטרנט

תגים:

המוסד לביטוח לאומי/הקרן לילדים ונוער בסיכון מזמינה גופים ציבוריים להגיש הצעות לפיתוח תכניות התערבות לצמצום והתמודדות עם תופעת המסוכנות והבריונות ברשת בקרב ילדים ונוער בסיכון.

“בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה משמעותית בהיקף בני הנוער המוצאים עצמם נפגעים ממסרים אלימים המועברים ברשתות המקוונות.  כחלק מגורמי הסיכון ברשת,  קיימת גם בריונות מקוונת של ילדים ובני נוער,  פגיעה או התנהגות אלימה מכוונת שמטרתה לפגוע.

“הרשת הפכה להיות ציר תקשורת משמעותי בחייהם של בני נוער. עם זאת, היא מהווה לעיתים זירה רווית סכנות ומרחב המגביר מצבים של סיכון ומצוקה. עבור חלק מבני הנוער הרשת משמשת בו ניתן לתקשר באופן אנונימי ונסתר המגביר את תחושת הביטחון המתעתעת ואת החופש של המשתמשים, מאפשר לאמץ זהויות שאינן מתכתבות עם המציאות. מכאן, שהרשת מהווה בין היתר,  קרקע פורייה לתקשורת פוגענית, חופשית ומשוללת כל רסן.

“בנוסף,  מהווה הרשת מקור מידע נרחב לתכנים מסוכנים שונים בהם מוצאים חלק מבני הנוער עניין: מידע על שימוש בסמים, עידוד תופעות של פגיעה עצמית והצגת דרכים ואפשרויות לאובדנות,  עידוד הפרעות אכילה ועוד.

“הכרה כי המידע באינטרנט זמין ונגיש וללא כל מסננות ובקרה,  מהווה גם היא גורם סיכון.

“תופעות של בריונות ילדים ובני נוער מתקיימות במגוון פלטפורמות דיגיטליות כמו מסרונים, קבוצות ווטסאפ, פורומים, פורומים, דואר אלקטרוני, אתרים שונים ועוד. אמצעים אלו יכולים לשמש במה לפגיעות מגוונות בניהן הפצת מידע אישי, התחזות, הפצת שמועות, ביוש (שיימינג),  השפלה, לעג, השמצה, החרמה והדרה, אימוים וסחיטה.

“בסקר שנעשה על ידי המשרד לביטחון הפנים בשנת 2016  עולה כי חלה עלייה בתופעת העבריינות ברשת וכי כל ילד רביעי נפגע מעברות ביוש והשפלה באמצעות רשתות חברתיות.

“בני נוער בסיכון עשויים להימצא ביתר סיכון ברשת. מאפיינים אישיים כמו רמה נמוכה של תמיכה חברתית ורווחה אישית, הערכה עצמית ומסוגלות אישית וכן התנהגויות מסכנות כמו צריכת אלכוהול וסמים, ונדליזם והיעדרויות מבית הספר מהווים גורם סיכון לתופעות של קורבנות ולתוקפנות ברשת”.

מטרות הקול קורא הן:

+  פיתוח תכניות מותאמות ומועילות למניעת היפגעות של ילדים ובני נוער בסיכון במרחבי הרשת;

+  פיתוח תכניות מותאמות ומועילות לאיתור, יישוג (outreach)  וטיפול בילדים ובני נוער בסיכון המתנהגים בצורה פוגענית במרחבי הרשת;

+ פיתוח תכניות מותאמות ומועילות לילדים ובני נוער בסיכון ממגזרים ייחודיים ו/או בדגש על מאפייני מגדר;

+  פיתוח תכניות להדרכה והכשרת צוותים במסגרות של ילדים ונוער בסיכון:  להבנת המתרחש במרחב הווירטואלי ולזיהוי התנהגויות מסוכנות (היפגעות או פגיעה) של הילדים ובני הנוער ולשימוש ברשת כמרחב ליצירת קשר טיפולי עם הילדים ובני הנוער.