המדינה מבקשת לזמן עד מומחה מגרמניה שהעיד כבר ב- 12 מדינות בתביעות נגד פולקסוואגן בנושא דיזלגייט; פרק’ המדינה תתבע את החברה בארץ

הגוף המפרסם: המשרד להגנת הסביבה/אגף תחבורה

שם הספק: ד”ר אקסל פרידריך

מהות ההתקשרות: התקשרות עם מומחה מחו”ל לצורך תביעה אזרחית בבית משפט בארץ. בכוונת מדינת ישראל, דרך פרקליטות המדינה, לתבוע את קבוצת פולקסוואגן בגין פרשת דיזלגייט. המשרד להגנת הסביבה הינו המשרד המקצועי שמלווה את התהליך. כחלק מהתביעה יש צורך בעד מומחה. המומחה יגיש את חוות דעתו. כמו כן, יגיע להעיד כעד מומחה לבית משפט בארץ.

התחלת ההתקשרות: 1 ביוני 2019; סיום ההתקשרות: 31 במאי 2024

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: בבקשת ההתקשרות בפטור ממכרז נכתב כי “פרשת דיזלגייט הוא שמה של פרשת זיוף תוצאות בדיקות זיהום אוויר והפרת תקן זיהום אוויר במכוניות של קבוצת פולקסוואגן. פולקסוואגן התקינה בכלי רכב תוכנה שנועדה לזהות מתי כלי רכב נמצאים בבדיקת אב טיפוס לפליטות מזהמים ובמצבים אלו, הפעילה מערכות למניעת פליטות מזהמים, הכבויים בשגרה. תוכנה זאת הותקנה בכ- 11 מיליון כלי רכב בעולם, מתוכם כ- 12 אלף בישראל.

“בעקבות גילוי הפרשות, מדינות רבות בעולם החליטו לתבוע את פולקסוואגן. גם מדינת ישראל, באמצעות פרקליטות המדינה, מעוניינת לתבוע בתביעה אזרחית את חברת פולקסוואגן.

“כחלק מהתביעה בארץ יש צורך בחוות דעתו ובעדות של מומחה בתחום, אשר יקבע שכלי הרכב של חברת פולקסוואגן אכן מזהמים באופן משמעותי יותר בתנאי נסיעה רגילים לעומת בתנאי בדיקת אב טיפוס לפליטות מזהמים, ויקבע את שיעור הפליטות העודפות. מבחינה משפטית ישנה עדיפות בולטת לבחור מומחה אשר ביצע מדידות זיהום אוויר בעצמו בכלי הרכב של חברת פולקסוואגן ומכיר באופן מעמיק את פרטי הפרשה ומאפייני זיהום האוויר של כלי הרכב.

“מדובר בזיהום אוויר מרכב דיזל של המזהם NOx. לא מתבצעת בדיקה של פליטת מזהם זה במסגרת אישור אב טיפוס מכלי רכב בישראל.

“על בסיס הניסיון של אגף תחבורה בנושא מדידות זיהום אוויר מכלי רכב, במדינת ישראל לא קיים הציוד הנדרש לצורך ביצוע מדידות בתנאי אמת (באמצעות  Portable Emission Measurement Systems, PEMS) ובתנאי אישור אב טיפוס לכלי רכב ולכן גם לא בוצעו בישראל מדידות לרכבי פולקסוואגן כאמור. ישנה חשיבות רבה לידיעתו של המומחה מגוף ראשון לגבי המדידות שבוצעו באירופה באופן כללי וברכבי פולקסוואגן במסגרת התרמית בפרט, ואין בעלי תפקידים מקבילים בישראל שביצעו מדידות דומות. לאור זאת, קיים צורך להתקשר עם ספק חו”ל.

“ד”ר פרידריך מכיר את פרשת דיזלגייט מראשיתה, בקיא בתקינה האירופאית וכן בהבדלים בין התקינה האמריקאית לאירופאית. ניכרת בקיאותו במחקרים ובדו”חות השונים שנערכו בעניין פרשת דיזלגייט ובשינויים הרגולטורים שבוצעו בגינה. הוא משמש כעד מומחה בתביעות דומות במדינות מערביות נוספות כמפורט בהמשך. הוא היה שותף בגיבוש תקינת 5 EURO, ולפיכך בקיאותו בתקינה ובפרשה, בתוספת הניסויים העצמאיים שעשה ויכולתו לנתח את ההבדלים בין המחקרים השונים שיעמדו לבחינת בית המשפט חיוניים לצורך ביסוס התביעה.

“למיטב הידיעה וההיכרות של עובדי אגף תחבורה במשרד, לא קיים אדם בעל מומחיות, ניסיון והיכרות דומה עם הפרטים הרלבנטיים בישראל.

“לאחר התייעצויות שקיימנו עם אנשי מקצוע מהתחום באירופה, הגענו למסקנה שד”ר אקסל פרידריך הינו האדם המתאים ביותר לכתיבת חוות דעת המומחה לתיק הישראלי.

“ד”ר אקסל פרידריך עבד 28 שנה במשרד להגנת הסביבה בגרמניה, שם שימש בין היתר כמנהל אגף” סביבה, תחבורה ורעש”. הוא גם שימש כראש האגפים ל”הגנת הסביבה הימית” ושל “בתי זיקוק, דלקים והפחתת חומרים אורגניים”. משנת 2008 עובד אקסל כיועץ עצמאי. ד”ר פרידריך היה מעורב בוועדה של האיחוד האירופי לקביעת תקן זיהום אוויר לכלי רכב. היה יושב ראש של קבוצת העבודה של תחבורה ב- OECD. חבר בארגון ICCT.

“במסגרת תביעות שנערכו בעולם נגד קבוצת פולקסוואגן בשל פרשת דיזלגייט, שימש ד”ר פרידריך כעד מומחה בממשלות רבות, בין היתר: מקסיקו, קליפורניה, צ’ילה, דרום אפריקה, תאילנד, מלזיה, אינדונסיה, הפיליפינים, וייטנאם, מיאנמר, סין והודו”.

הערת עורך Read IT Now: ב- 15.10.2018 דיווחה אפרת נוימן בדה מארקר [תחת הכותרת “פרשת דיזלגייט: המדינה תתבע את פולקסוואגן בשם הציבור בשל הנזקים הסביבתיים”] כי “היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הודיע היום (ב’) לבית המשפט המחוזי בתל אביב במסגרת תיק של תביעה ייצוגית על רקע “פרשת דיזלגייט” כי לפי עמדתו, לא ניתן לכלול במסגרת הקבוצה את כלל הציבור – אך בכוונת המדינה להגיש תביעה בשם כלל הציבור בשל הנזקים הסביבתיים שנגרמו.

[…] [לעמדת היועץ המשפטי לממשלה] הגשת תביעה בשם כלל הציבור בישראל כקבוצה, אינה אפשרית, באין עילה מוכרת בדין המאפשרת לגורמים פרטיים להגיש תביעה מבלי להצביע על נזק כלשהו שנגרם להם, ובכלל זאת אף לא במסגרת תובענה ייצוגית. בבקשה שהוגשה היום נכתב כי אין עילה בדין המאפשרת לגורמים פרטיים להגיש תביעה בגין נזקים סביבתיים שנגרמו לכלל הציבור. עם זאת – כפי שמקובל והתפתח בארצות בעלות שיטת משפט דומה, כגון ארה”ב ואנגליה – המדינה היא אשר לה החובה והאחריות לדאוג למשאבי הטבע והסביבה עבור כלל הציבור, ולה אף קיימת זכות העמידה להגיש תביעה בשם כלל הציבור כנגד מי שפוגעים במשאבים חשובים אלו. בהתאם, בכוונת המדינה להגיש תביעה בשם כלל הציבור בגין פרשת ‘דיזלגייט’.”