הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ”ס): מכרז לייעוץ, איפיון וליווי שדרוג/חידוש אתר האינטרנט

הגוף המפרסם: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ”ס)

נושא המכרז: מכרז לייעוץ, איפיון וליווי שדרוג/חידוש אתר האינטרנט

מס’ המכרז: 2012-9-164

תאריך פרסום: 13 בספטמבר 2012

מועד אחרון: 15 באוקטובר 2012

הערות: הלמ”ס מבקשת לקבל הצעות מחיר לשירותי ייעוץ, תכנון, איפיון, עיצוב וליווי חידוש אתר הלמ”ס. מאגר הנתונים יישאר על כנו ועל האתר המחודש להתממשק אליו מודולרית ככל הניתן תוך הבניית אופציית שדרוג המאגר כחלק מהתהליך.

מכרז זה הינו מכרז ממוכן מהיר אשר ייערך במערכת מנור”ה – מערכת מקוונת לניהול מכרזים. על המציע להצטייד בכרטיס חכם בהתאם למפורט בהנחיות לספקים.

הייעוץ המוצע צריך לענות על הדרישות המקצועיות והאתיות המקובלות בעבודות הייעוץ בכלל ובענף המיחשוב בארץ ובעולם בפרט, וכן על הדרישות המפורטות במפרט זה, לרבות הגדרת תפיסת האתר ע”פ החזון אליו הלשכה שואפת והתאמת האתר בתפיסתו לחזון זה: ערוץ מרכזי להפצת נתוני הלשכה שעניינו הנגשת נתוני הלמ”ס והנגשת שירותים למשתמשים השונים באמצעות האינטרנט, הן ממשק אנוש והן ממשק מכונה למכונה.

האתר הנוכחי הוקם בשנת 1997 ועבר שדרוג בשנת 2005 ומשרת מאז את צרכי הלמ”ס היום. בין הבעיות: האתר בנוי משלל טכנולוגיות, נשען על בסיסי נתונים מסוגים שונים פותח במספר סביבות פיתוח שונות; כל מרכיבי האתר לא נמצאים בכפיפה אחת המהווה בזבוז משאבים וחוסר סנכרון; האתר לא מאפשר למשתמשים ליצור לעצמם את דף הסטטיסטיקה שלהם מתוך האתר הקיים בעיקר בגלל המבנה שלו המושתת בעיקרו על מבנה הלשכה, אגפיה ותוצריה; ההתמצאות באתר הלמ”ס הינה מורכבת מאוד מאחר ותפיסת בניית האתר בעבר הייתה לפי המבנה הארגוני של הלמ”ס; כלי החיפוש, אינו עונה על הצרכים של האתר, החיפוש הינו חלקי, אינו ממצה את כל השרתים המרכיבים את האתר; אין מערכת לניהול תוכן האתר ותחזוקה שוטפת של תכנים באתר, ברגע שתירכש מערכת לניהול תוכן יוזן חומר ישירות ע”י היחידות הנושאיות ואז יבוקר ע”י תחום מידע ודוברות; אין מעצב גרפי, טרם השקת האתר במתכונתו המחודשת (ב- 20 ביוני 2005) הועסק מעצב לתקופה מוגבלת, שהתווה את המסגרת החזותית של האתר במסגרת תקציבית מוגבלת; כיום, באמצעים הטכנולוגיים העומדים לרשות באתר הלמ”ס לא ניתן למשתמשים ליצור הגדרות אישיות לנוחיותם. מרבית המשתמשים נזקקים לנתונים ספציפיים הרלבנטים לצורכיהם שלא לדבר על קהלי יעד ספציפיים שחלקים שלמים של האתר אינם מעוניינים אותם; בהיות שהאתר מספק כמות רבה מאוד של נתונים במגוון רב של נושאים, הנגישות והידידותיות הקיימים היום לוקים בחסר שכן המשתמש לא יכול להגדיר את הנתונים נחוצים לו או לבחור את התצוגה אלא רק להיעזר בשירות די מוגבל של RSS ; גופים רבים פונים לא אחת ומבקשים נתונים ספציפיים המסתתרים בפרסומים או מבקשים עיבודים מיוחדים על חומר שקיים למעשה או ניתן להורדה כחלק מהשירות לציבור אך אינו נגיש. לאחרונה משהוקמו מחוללי הלוחות וכל אותם תוצרים אינטראקטיביים המאפשרים למשתמשים לבחור את הנתון הספציפי או את הלוח המתאים לדרישותיהם, לעיתים תכופות מתגלה קושי באיתור או קושי בהבנה כיצד להשתמש בהם; האתר לא זמין לארכיטקטורת עבודה במקובלת במערכות מתקדמות, כולל הנגשת מידע ופעילויות מתוך האתר.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ”ס) היא הגוף האחראי על הסטטיסטיקה הרשמית של מדינת ישראל. היא מחוייבת לספק מידע סטטיסטי עדכני, איכותי ובלתי תלוי למגוון משתמשים בארץ ובעולם. חזון הלמ”ס: המידע הנכון – בזמן הנכון. הלמ”ס רואה באתר האינטרנט שלה כלי מרכזי למימוש יעודה. פעילותה של הלמ”ס מתבצעת על בסיס עקרונות מנחים הכוללים טיפול מקצועי ובלתי תלוי בנתונים, הקפדה על איכותם תוך עמידה בתקנים בינלאומיים והנגשתם למשתמשים מגוונים מקבוצות אוכלוסייה שונות. על פרוייקט חידוש האתר להביא לניצול אופטימלי של המדיום.