הלמ”ס מבקשת להתקשר עם פרטנר, פלאפון וסלקום לרכישת נתוני ניטור טלפונים של מנוייהן לצורך ביצוע ניסוי ביג דאטה בתחום התחבורה בישראל

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ”ס) [במשרד ראש הממשלה] מבקשת להתקשר עם פרטנר תקשורת, פלאפון תקשורת וסלקום ישראל לרכישת נתוני ניטור טלפונים של מנוייהן לצורך ביצוע ניסוי ביג דאטה בתחום התחבורה בישראל.

כך עולה משלוש בקשות (נפרדות) להתקשרות עם שלוש החברות הללו לתקופה של 19.12.2019 ועד 31.12.2020. יצויין כי במקור הכוונה הייתה להתקשר עימן עד 31.12.2022

בשלוש הבקשות נאמר כי גילת גלימידי ראש תחום תעבורה באגף תשתית כלכלה בלמ”ס כותבת בפנייתה מ- 5.12.2019 שמדובר בהפקה ורכישה של קבצי נתונים המתייחסים לניטור לקוחות/מנויי כ”א מהחברות הללו. “מידע זה נחוץ לשם הפקת סטטיסטיקה בתחום התחבורה, ואפשרות עתידית של הפקת סטטיסטיקה רשמית באמצעות נתוני עתק (ביג דאטה). לניסוי זה חשיבות רבה, והוא לא יוכל להתבצע בצורה מדוייקת, מהירה, מקיפה ומקצועית ללא הפקת ורכישת הקבצים המבוקשים”.

“המידע המבוקש:

+ נפחי תנועה בקטעי כביש – נבקש לקבל את נתון נפח התנועה בקטעי כביש מוגדרים מראש לפי שעות היממה במשך שבוע וכיוון התנועה (במידת האפשר, גם לפי סוג רכב).

+ אוכלוסייה פעילה – נבקש לספור את מי ששהה לפחות 5 דקות, בכל שעה משעות היממה, במשך שבוע ימים שיוגדר מראש, ביישובים מוגדרים.

+ יוממות – נבקש לקבל את נתון היוממות, המוגדרת כנסיעה יומית קבועה, עבור יישובים מוגדרים”.

“על-פי הצורך והתפתחות התנאים, תיבחן בעתיד אפשרות לקבלת מידע נוסף המבוסס על נתוני ניטור של מנויים, ככל שהם קיימים במאגרי המידע של החברה. כל זאת על סמך אישור וועדת המכרזים”.

■ “מאפייני שוק התקשורת הם כאלה שרק לחברת טלפון הנותנת שירותי טלפוניה למנוי מסויים ומשייכת אותו לתשתית הסלולר, יש את המידע הרלבנטי על אותו מנוי/לקוח”.

הלמ”ס פירסמה שלוש בקשות נפרדות להתקשרות עם שלוש החברות הסלולר כספק יחיד (הליך בחינת קיומם של ספקים) אך לא הוגשו כל השגות על כך.

■ עופרה שוחטמן מנהלת מחלקה בכירה בלשכת הייעוץ המשפטי של הלמ”ס כתבה בחוות דעתה כי המידע המבוקש מחברות הסלולר (על-פי הניטור של הטלפונים הסלולריים) “הוא לתקופה של 30 ימים רצופים שיוגדרו מראש עבור כל יישוב, לפי הפירוט הבא:

  • מספר הגרים ביישוב (האוכלוסייה הנמצאת ביישוב בשעה 03:00 לפנות בוקר ברוב הימים), מתוכם:

+ מספר היוצאים מהיישוב ליעד קבוע, בחלוקה של עד 15 ימים ומעל 16 ימים (לא בהכרח רצופים), השוהים לפחות חמש שעות ביעד וחוזרים ליישוב המגורים במהלך אותה היממה [מתוכם – מספר נוסעים לכל יישוב יעד של הנסיעות הקבועות];

+ מספר הגרים ביישוב בקבוצת הגיל 25-64 (האוכלוסייה הנמצאת ביישוב בשעה 03:00 לפנות בוקר ברוב הימים);

+ מספר היוצאים מהיישוב בקבוצת הגיל 25-64 ליעד קבוע, בחלוקה של עד 15 ימים ומעל 16 ימים (לא בהכרח רצופים), השוהים לפחות חמש שעות ביעד וחוזרים ליישוב המגורים במהלך אותה היממה [מתוכם – מספר נוסעים לכל יישוב יעד של הנסיעות הקבועות]”.

“כיוון שלא מדובר בנתוני פרט או מידע שניתן לזיהוי בצורה כלשהי, הרי שאנו לא נכנסים לשאלת הפרטיות והסודיות או לסוגיית אבטחת המידע האישי. אינני רואה בעייה משפטית בקבלת הקבצים. מדובר בנתונים אגרגטיביים בלבד”.

עלות ההתקשרות עם פרטנר: “העלות המשוערת היא עבור הפקת הקבצים המבוקשים והתשלום מועבר כשיפוי לחברה על הוצאותיה בהפקת הנתונים ללא תלות בכמות הרשומות המבוקשת, ולא לצורך רכישת הנתונים. עלות רכישת הנתונים לצרכי הניסוי היא כ- 29,250 ₪ כולל מע”מ.” [הסכום אותו ביקשו במקור היה 300,000 ₪, כאמור – לתקופה ממושכת יותר של התקשרות].

עלות ההתקשרות עם פלאפון: “עלות רכישת הנתונים לצרכי הניסוי היא  כ- 40,950 ₪ כולל מע”מ.” [הסכום אותו ביקשו במקור היה 400,000 ₪, כאמור – לתקופה ממושכת יותר של התקשרות].

עלות ההתקשרות עם סלקום: “עלות רכישת הנתונים לצרכי הניסוי היא  כ- 29,250 ₪ כולל מע”מ.” [הסכום אותו ביקשו במקור היה 300,000 ₪, כאמור – לתקופה ממושכת יותר של התקשרות].

= = = = = = = = = = = =

ההצעה של חברת פרטנר

ההצעה של חברת פרטנר תקשורת הוגשה בחודש יולי 2019. בתחילתה מוסברים היתרונות שבביצוע הפרוייקט בידי פרטנר.

בין היתר נאמר כי “[…] פרטנר בעלת הניסיון המוכח הרחב ביותר בישראל בתחום ניתוח נתוני מיקום סלולריים בכלל, ובתחום ניתוחים יוממות לצורך תכנון תחבורה בפרט. פרטנר זכתה ויישמה את המכרז היחידי בישראל למעשה שפורסם בתחום זה עד כה, ומקיימת פעילויות חלוציות ורחבות נוספות מאז”.

פרטנר מציינת את שיתוף הפעולה של עם פרופ’ יצחק בננסון מאוניברסיטת תל אביב שבמסגרתו החברה “צברה ניסיון רב בתחום הניתוחים הגיאוגרפיים (GIS) ובתחום ניתוחי תנועה בפרט”.

החברה מעידה על עצמה בהצעתה כ”פורצת דרך בתחום הפצת והטמעת יכולות ניתוח נתונים סלולריים, ובראשם ניתוח נתוני מיקום מבוססי סלולר, באמצעות יצירת פיתרונות עבור צרכים מגוונים של מגזרים שונים, כאלו שכלל לא ידעו שחברות סלולר יכולות או יודעות לעזור להן לשפר ולייעל את עסקי הליבה שלהן”.

פרטנר החליטה לסבסד את הפיילוט הנוכחי ותגבה עבורו מחיר של 25,000 ₪ לא כולל מע”מ. העלויות כוללות את שעות העבודה של הגורמים השונים בחברה, שרתי העיבוד עליהם ירוצו המודלים של ניתוח האירוע ואת המשאבים הנוספים הנדרשים מהחברה במסגרת הפרוייקט.

= = = = = = = = = = = =

ההצעה של חברת פלאפון

בפתח הצעתה של חברת פלאפון תקשורת מחודש אוגוסט 2019 מובאים דברי הרקע להתקשרות: “הלמ”ס בודקת אפשרות להפקת סטטיסטיקה רשמית באמצעות נתוני עתק (ביג דאטה). במסגרת זאת, נבחנת האפשרות לקבלת נתונים באמצעות ניטור טלפונים סלולריים להפקת סטטיסטיקה בתחום התחבורה. בשלב ראשון ובהתאם להמלצה שהתקבלה מפגישות בחברות הסלולר, הלמ”ס מבקשת לערוך ניסוי”.

ההצעה הוגשה בידי תחום Smart Data Solutions Sales, Analytics & I.O.T שבחטיבה העסקית של פלאפון.

בהצעה נאמר בין היתר כי “חברת פלאפון, בשיתוף עם חברת טלפוניקה העולמית, מציגה מערכת ייעודית ומתקדמת לעיבוד מידע מוגדר שברשותה והפיכתו לשירות המאפשר לגופים שונים, ציבוריים ופרטיים,  לקבלת תובנות עסקיות ושירותיות לרווחת הציבור או עסקיהם.

“העיבוד הממוחשב מתבסס על שימוש בנתונים מוצפנים (אנונימיים) לצורך יצירת תובנות סטטיסטיות ואגרגטיביות. הנתונים כוללים בחובם פרטים כגון מוצא ויעד, עיר מגורים, עיר עבודה, נתיבי תנועה, סוג אמצעי התחבורה, התקבצות קהלים, מהירויות נסיעה ועוד.

“[…] השירות מאפשר ללקוח כלי מדעי הנוסף על שיטות האיסוף הישנות (כגון סקרים, שאלונים, ראיונות, בדיקות ע”י תצפיתנים, מצלמות וחיישנים שדורשים התקנה יקרה) במידע עדכני, אוטומטי וזמין”.

בין היתר מודגש בהצעת החברה היבט המדיניות המחמירה של שמירה על הפרטיות ונאמר כי פלאפון “פועלת תחת אבטחת מידע בתנאים המחמירים ביותר ושמירה על פרטיות הצרכן לפי תקנים אירופאיים ובהתאם לדין הישראלי ומספקת תוצרים על בסיס מידע סטטיסטי, אגרגטיבי ואנונימי בלבד אודות מקבצי אוכלוסייה ותנועות קהלים במרחב ללא אפשרות לזהות לקוח יחיד כלשהו או ללמוד על לקוח כלשהו פרט כלשהו. המידע מתופעל ומנותח בחצריה של פלאפון בלבד ועל-ידי מורשי גישה ייעודיים מבין עובדי פלאפון שהוגשו לכך”.

= = = = = = = = = = = =

ההצעה של חברת סלקום

הצעתה של חברת סלקום ישראל הוגשה ע”י תחום השיווק והפיתוח העסקי שלה ב- 2.10.2019.

בהצעה נאמר כי החברה נכנסה לתחומי ‘העיר החכמה’ [Smart City] והאינטרנט של הדברים [IoT] והיא גם מציעה שירותי מבוססי ביג דאטה וגיאו-אנליטיקה [Geo Analytics] כדי לאפשר “שימוש מיטבי בנתונים דיגיטליים הנאספים על-ידי סלקום”. החברה מעידה על עצמה כי בשנתיים האחרונות “צברה ניסיון רב באיסוף נתונים, בעיבודם ובהתאמתם לצרכי הרשויות השונות ולגופים מסחריים”. החברה משתפת פעולה בתחום הגיאו-אנליטיקה עם מעבדות המחקר של אוניברסיטת תל אביב. לחברה צוות פיתוח פנימי לתחום הגיאו-אנליטיקה ובו מומחי אלגוריתמים, תכניתנים, אנשי בסיסי נתונים המתמחים בפלטפורמות ביג דאטה מתקדמות, מומחי מערכות מידע גיאוגרפיות (ממ”ג, GIS) ואנליסטים המתמחים במערכות תובנה עסקית [Business Intelligence, BI].

החברה מדגישה כי יש לה “ניסיון רב מאוד בהתאמה לעמידה בדרישות הרגולטוריות השונות הנוגעות לסוגיות פרטיות ומיקום. כל התהליכים המבוצעים בסלקום, נעשים תוך ראייה של דרישות האסדרה הנוכחית/עתידית. דרישות אלו מומשו באופן מלא בתהליכי הפיתוח וההפקה השוטפים של הנתונים, ומונעים את האפשרות לפגיעה בפרטיות הלקוחות. מימוש מנגנונים אלו מפחיתים בצורה משמעותית את החשיפה לצורך התמודדות עם סוגיות משפטיות בעתיד”.

= = = = = = = = = = = =

הערות עורך Read IT Now:

■ בתחילת נובמבר 2017 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: הוגשה תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד פרטנר ופלאפון: ‘עושות שימוש שלא כדין בנתוני האיכון של לקוחותיהם; ‘מפרות את החוק, את הסכמי ההתקשרות ורישיונות ההפעלהאותה ידיעה כוללת איזכור נרחב של תובענה ייצוגית אחרת בנושא דומה נגד חברת סלקום.

בתביעה נגד פרטנר ופלאפון נאמר בין היתר כי “למרבה הפליאה, למבקשים התברר כי המשיבות בחרו גם הן לשמש ‘אח גדול’ ללקוחותיהן כדלקמן:

+ סלקום זכתה במכרז של משטרת ישראל וביחד עם IBM היא מעבדת נתוני מיקום של לקוחותיה ומוכרת אותם למשטרת ישראל.

+ פלאפון התקשרה עם חברת טלפוניקה בהסכם ועל-פיו היא מעבדת נתוני מיקום של לקוחותיה ומתיימרת למכור אותם לכל המרבה במחיר.

“… המשיבות כמובן תטענה כי המידע שהן מוכרות הינו מידע סטטיסטי ואגרטיבי בלבד. כמו כן תטענה כי מדובר במידע שעבר אנונימיזציה. בפועל, המבקשים חולקים על כך שבוצעה אנונימיזציה בכלל ונטל הראיה לעניין זה – על המשיבות!

“[…] בא-כוח התובעים טוען כי ‘… בפועל לא ניתן באמת לבצע אנונימיזציה של קבצי האיכון. כמו כן בלתי אפשרי לבצע אנונימיזציה לקבצי ‘פרופיילינג’ מפורטים. מה שהמשיבות עושות בפועל אינו יכול להיחשב לאנונימיזציה אלא ‘פסבדומיזציה’ חלשה המהווה עפ”י הגדרת המומחה פרופ’ הרצברג ‘אנונימיזציה חלשה’ אשר אינה מהווה הגנה כלל ואשר ניתן בקלות לזהות את נתוני המידע’.” [ההדגשות – במקור].

■ פורסם כאן באתר ב- 10.5.2016 המכרז של משטרת ישראל תחת הכותרת “משטרת ישראל: מכרז בנושא יוממות (Commuting) וניטור דפוסי תנועות אוכלוסייה על בסיס נתוני סלולר אנונימיים“.

■ פורסמה כאן באתר ב- 27.7.2015 ידיעה שכותרתה “משטרת ישראל: בקשה לקבלת מידע RFI/בקשה להדגמה RFD בנושא הפקת דו”חות נתוני יוממות (Commuting) באוכלוסייה לפי אותות סלולר“.

= = = = = = = = = = = =