הכנסת דחתה הצעת חוק הפיקוח על יצוא ביטחוני (תיקון – הגבלות על יצוא ביטחוני לכוחות הביטחון שביצעו הפרות חמורות של זכויות אדם)

14:11 13.11.2020

קטגוריות: צבא וביטחון

תגים: , ,

מליאת הכנסת דחתה ב- 28 באוקטובר 2020 הצעת חוק הפיקוח על יצוא ביטחוני (תיקון – הגבלות על יצוא ביטחוני לכוחות הביטחון שביצעו הפרות חמורות של זכויות אדם), התש”ף – 2020, של חבר הכנסת עופר כסיף וקבוצת חברי הכנסת.

חבר הכנסת כסיף אמר בין השאר בדבריו להנמקת הצעת החוק כי ” בשנת 2013 מיליציה של ממשלת דרום סודן רכשה רובי גליל ACE. בשנה זו כוחות הביטחון ממשלת דרום סודן, יחד עם המיליציות מטעמה, עצרו, עינו, אנסו ורצחו את בני שבט הנואר במסע טבח אכזרי. טרם ידוע המספר המדויק של בני שבט הנואר שנרצחו, אך על פי דו”ח האיחוד האפריקני רק בין 15 ל- 18 בדצמבר 2013 נרצחו בין 15,000 ל- 20,000 איש בבירה ג’ובה ובסביבתה. בטבח הזה הם השתמשו ברובים ישראליים.

“ביום 27 באוגוסט 2018 פורסם דו”ח ראשוני של ועדת חקירה מיוחדת של האו”ם, שקבעה כי כוחות הביטחון הבורמזים ביצעו פשע של השמדת עם כלפי קבוצת המיעוט המוסלמי הקרויה רוהינגיה, ומבצעים פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה במדינות Shan ו- Kachin. חברות וסוחרי נשק ישראליים סיפקו באישור בכירים בממשלה ובמשרד הביטחון נשק ואימונים צבאיים לכוחות הביטחון הבורמזיים אף על פי שבורמה נמצאת זה שנים רבות במצב של מלחמת אזרחים באזורי המיעוטים האתניים. זאת, על אף אמברגו נשק אמריקני ואירופי מתחילת שנות התשעים, ואף על פי שהיה ידוע לכול שכוחות הביטחון הבורמזיים והמיליציות הקשורות אליהם מבצעים זה עשרות שנים פשעים נגד האנושות.

“נשיא הפיליפינים הנוכחי, רודריגו דוטרטה, הוא רוצח המונים ותומך באונס, בירי באיבר המין של נשים ובהפצצת בתי ספר של המיעוטים הילידים. הוא אפילו השווה את עצמו להיטלר. מאז שדוטרטה נכנס לתפקידו כנשיא, ביוני 2016, המשטרה הפיליפינית הוציאה להורג ללא משפט כ- 12,000 איש. בדרך כלל מדובר ברעולי פנים המגיעים לשכונות העוני, תופסים גברים ונערים והורגים אותם ביריות. מאז בחירתו של דוטרטה לנשיאות מדינת ישראל מכרה נשק רב לכוחות הביטחון הפיליפינים. המדינה מסרבת לפרסם את המידע בדבר סוג הנשק שנמכר וכמותו, בטענות מופרכות כי מדובר במידע סודי.

“חברי הכנסת, ביקשתי מחברי עורך הדין איתי מק, הפעיל ללא לאות נגד מכירת נשק למשטרים רצחניים, שיפנה אותי רק לכמה דוגמאות ספציפיות מהשנים האחרונות. מה שהזכרתי היא רק דוגמית זעירה שהביא מהשנים האחרונות בלבד.

“לבד מאלו שפירטתי לפניכם יש הוכחות לשימוש בנשק ישראלי לפגיעה חמורה בזכויות אדם, בין היתר, גם בברזיל, ברוסיה, בהונג קונג, בווייטנאם ובקמרון. דו”ח של אמנסטי אינטרנשיונל משנת 2019 מציין, בין היתר, שימוש בתוכנות ריגול ישראליות גם על ידי השלטונות באיחוד האמירויות – כוכב דמוקרטי חדש תחת שמי מזרח תיכון.

“החוק שאני מציג בפניכם היום אינו מנסה להציב רף מוסרי דמיוני, בלתי ניתן ליישום. כלל לא. הוא מציע לשרטט קווים ברורים; לכונן הסכמה לגבי הגבולות המוסריים שלנו כחברה על שימוש בנשק, קווים שרבים בבית הזה התחייבו להם בעבר: בני גנץ, יהודה גליק, מאיר כהן, מיקי זוהר, דב חנין ועוד. יש גם פעילים נהדרים, מאות שבהם, מחוץ למשכן הכנסת מימין ומשמאל, שהתגייסו למטרה הנעלה הזאת נגד מכירת נשק, שבו מבצעים פשעים איומים נגד אזרחים חפים מפשע.

“הלוואי הייתי יכול היה להעביר חוק שיעצור את כל המלחמות בעולם, אך לעת עתה אסתפק בהגדרת כללים וגבולות על מה שנמצא תחת שליטתנו ובאחריותנו הישירה. לא אהפוך את הנאום הזה לעוד נאום על הכיבוש, אבל כן אבסס נקודה עובדתית אחת שאין עליה עוררין: ישראל מפעילה שלטון צבאי על מיליוני אזרחים זה 53 שנה. כדי לתחזק את השלטון הצבאי הזה הופעלו משאבים בלתי שגרתיים בתחומי המודיעין, פיזור ההפגנות, המעצר ואף הלחימה ממש. כל הידע הזה, אשר נצבר מדיכוי אוכלוסייה אזרחית, הפך מכרה זהב של ממש עבור תאגידי נשק. מוצרי דיכוי שפותחו בישראל ובחלקם נוסו על העם הפלסטיני מוצגים בתערוכות בארץ ובעולם, ומוצעים לכל המרבה במחיר כמעט ללא מגבלות כלשהן.

“ההלכה היהודית ברורה מאוד ביחסה למכירת אמצעי לחימה, כפי שנאמר בגמרא בהלכות עבודה זרה. ובהקשר זה כתב הרמב”ם, ואני מצטט: “אין מוכרין להם דבר שיש בו נזק לרבים כגון דובים ואריות, וכלי זין וכבלים ושלשלאות. ואין משחיזין להם את הזין. וכל שאסור למכרו לעובד כוכבים אסור למכרו לישראל החשוד למכור לעובד כוכבים. וכן אסור למכור כלי נזק לישראל לסטים”. סוף ציטוט והתנצלותי על המילים מהמקור. מכירת דברים המזיקים להמוני אדם או אף אמצעים העשויים לסייע בהסבת נזק כזה אסורים על ישראל, לפי הרמב”ם.

“גם בתורות מוסר מערביות מודרניות אפשר למצוא צידוקים לאיסורים כאלה. לפני מספר חודשים הזכיר פה ידידי, חבר הכנסת יצחק פינדרוס, את הציווי הקטגורי של הפילוסוף עמנואל קאנט. בחלקו השני של אותו ציווי, טען קאנט, שעלינו תמיד להתייחס לזולתנו גם כתכלית בפני עצמה ולעולם לא כאמצעי בלבד. מרקס חידד את האמירה הזאת בהבחינו כי בשיטה הקפיטליסטית, הסוגדת לכסף ולרכוש נידון תמיד האדם לשמש כאמצעי בשירות הרווח של האחר. האדם ורווחתו מוקרבים על מזבח בצע הכסף ורווחי ההון. האין מדובר בדיוק בכך בעניין שלפנינו? האין מוקרבים רווחתם וחייהם עצמם של רבים למען רווח בלתי ישוער של מעטים; אלה שעושים את הונם מסחר באמצעי הרג למיניהם? האין משתמש מיעוט של שרי מלחמה בקורבנות אדם למען רווחה?

“החוק שעומד בפניכם כיום מציע מנגנון מאוזן ופרגמטי, הנתמך היטב גם בימין וגם בשמאל. מאחורי החוק שמוצע כאן היום עומדים עשרות פעילות ופעילים, אפילו מאות, מכל קצוות הקשת הפוליטית, משמאל ומימין, דתיים וחילוניים, ערבים ויהודים. זה לא חוק שיעצור את כל המלחמות, לא חוק שיסיים את הכיבוש. לצערי, זה גם לא חוק שיגן לגמרי על זכויות האדם. זה כן חוק שבכוחו למנוע מקרים מחרידים של אלימות בלתי חוקית – ובלתי מוסרית – נגד חפים מפשע. המנגנון שמוצע בחוק, לבחון את חוקיות המכירה הוא מנגנון מקצועי וציבורי, הכולל נציגי ממשלה וציבור. בכוחו של המנגנון הזה יהיה לפקח, כי הנשק אכן לא מגיע לידיים רצחניות.

“חברות וחברי הכנסת, אני קורא לכם להצביע היום בקול אחד נגד מכירת נשק ואמצעי לחימה ודיכוי שונים למשטרים רצחניים. אני אומר רק עוד משפט אחד, יש כאלה שחושבים – ואני מסכים איתם – שסחר בנשק ככלל הוא דבר פסול. אני מסכים, אבל בשלב זה לפחות בואו נתמוך באיסור על מכירת נשק למשטרים רצחניים. לפחות בואו נעשה את זה. כפי שצמחונים לא היו מתנגדים לחוק שאוסר על האבסת אווזים בטיעון שזה לא מגן על תרנגולות, כך אני חושב שאי-אפשר לומר שצריך להתנגד לחוק האוסר על סחר בנשק עם משטרים רצחניים בטענה שהסחר ימשיך עם משטרים שאינם רצחניים”.

השר מיכאל ביטון, שר במשרד הביטחון, אמר ביו היתר בתשובתו כי “הממשלה מתנגדת להצעת החוק של חבר הכנסת כסיף וחברי כנסת נוספים. הצעת החוק הזאת לא נדונה בוועדת השרים לענייני חקיקה, ועל פי תקנון הממשלה נגזרת מכאן התנגדות של הממשלה להצעה זו.

“יחד עם זאת, קיימת עשייה בתחום, ואני רוצה להבהיר כמה הבהרות חשובות. שר הביטחון הבין מיידית את הסוגיה של ייצוא הנשק והמורכבות בהיבטים של זכויות אדם בעולם, ולכן כבר באוקטובר האחרון הוא זימן דיון חשוב, בהשתתפות הגופים המרכזיים במשרד הביטחון, העוסקים בייצוא נשק ביטחוני, האגף הביטחוני המדיני (המכונה אבט”ם), האגף לייצוא ביטחוני (שמכונה סיב”ט), הממונה על הביטחון במערכת הביטחון (המלמ”ב), האגף לפיקוח על הייצוא ביטחוני (אפ”י), המינהל לחקר פיתוח אמצעי לחימה (מפא”ת), הייעוץ המשפטי וכל הצוותים.

“מטרת הדיון הייתה העמקה בנושא והקפדה של בדיקה מעמיקה, שאכן פעילות הייצוא הביטחוני נעשית באופן אחראי, שקול, יעיל, תוך שמירה של רגולציה ובקרה. שר הביטחון עמד על חשיבות קיום מדיניות שמרנית ובררנית באשר לסוגיות של מדינות רגישות, שבהן קיים חשש לפגיעה בזכויות אדם, ובמקומות המועדים לפורענות. המדיניות שדורש השר היא מדיניות אחראית ושמרנית, שמשקללת את ביטחון ישראל ואת החוסן הלאומי, כמו גם שמירה על זכויות אדם בעולם.

“לגופה של הצעת החוק נוסיף את ההבהרות הבאות: בהצעתם מבקשים חברי הכנסת להגביל את שיקול הדעת של משרד הביטחון בדיונים ובקשות לרישיונות שיווק או ייצוא ביטחוני, באמצעות הקמה של ועדה מוסמכת ייעודית להיבטי זכויות אדם. בכך מבקשים חברי הכנסת להגביל את סמכותו של משרד הביטחון כרשות המוסמכת לעניין זה. מוצע כי הקביעה שמדינה מסוימת תיכלל ברשימת היעדים האסורים, תתקבל בוועדה ציבורית שימנה שר החוץ, על דעת כל סיעות הכנסת, וכו’ – כפי שמפורט בהצעת החוק.

“משרד הביטחון סבור כי הצעת החוק לא מוסיפה ערך לתהליך קבלת ההחלטות, שכן נציגי משרד החוץ משולבים באופן מהותי בכל הוועדות ועל פי חוק. נציגי משרד החוץ משולבים בוועדות הדיונים על ייצוא נשק על פי חקיקה קודמת.

“סיכומו של דבר, חברי הכנסת מודאגים שהיבט זכויות האדם נזנח בתהליך קבלת ההחלטות, אולם לא כך הדבר. אשר על כן, אני מבקש להסיר את הצעת החוק מסדר-יומה של הכנסת”.

בתגובה לדברי השר ביטון אמר ח”כ כסיף במליאה: “אני לא יכול להגיד שאני מופתע מהתשובה המתחמקת של השר, ולמעשה של ממשלת ישראל. אני גם לא יכול להסתיר את הבושה. מכירת נשק, או אמצעי לחימה בכלל, בלי קשר למי, היא דבר פסול; היא דבר בלתי מוסרי בעליל; היא דבר שמקריב את האדם, את זכויותיו ואת רווחתו על מזבח וקידוש ההון והרווח.

“אני מתבייש שיש כאן ממשלה שעל שלל פשעיה – שאני לא אתייחס אליהם עכשיו כי זה לא הנושא – מוסיפה גם את החטא של: בואו נמשיך למכור כדי להרוויח, ושיאנסו אנשים באלפיהם, ושיירצחו אנשים באלפיהם, ושיירו אחד על השני, ילדים, באלפיהם. מה זה משנה, מה זה חשוב, העיקר שמדינת ישראל, המוסרית ביותר בעולם, עם הצבא המוסרי ביותר בעולם, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון – כמה קלישאות עלובות, כאשר מדובר, בנושא שלפנינו, בלא פחות מאשר עידוד, מתן לגיטימציה ומתן כלים לרצח עם, לאונס, לשחיטה.

“אחר כך יעמדו פה ויגידו: אוי ואבוי, עורפים ראשים. אתם מספקים את הנשק ואת האמצעים לעשות את זה בהרבה מקומות. תתביישו. וגם אמרתי קודם, אני פונה פה דווקא לחברי הכנסת החרדים. ציטטתי קודם את הרמב”ם, בהלכות עבודה זרה, שמתייחס לגמרא, שמדברת על איסור של מכירת, מה שאומר הטקסט, סליחה, כלי זין. איך אתם יכולים להצביע נגד ההצעה שלי? תחשבו על הרמב”ם, תחשבו על הגמרא, תחשבו על כל התפיסה המוסרית הזאת שאומרת שאסור למכור את אמצעי ההרג והרצח האלה.

“אני היום – לא בפעם הראשונה, וחוששני שגם לא בפעם האחרונה – בוש ונכלם, בוש ונכלם, מכך שהמדינה שאני חי בה ממשיכה ונותנת לגיטימציה ומשתפת פעולה עם אין-ספור פשעים נגד האנושות ועם פשעי מלחמה ברחבי העולם. אין לכם את הלגיטימציה לומר מילה אחת – מילה אחת – נגד פשעים ונגד טרור, בכל מקום בעולם, כי אתם נותנים לגיטימציה בכך שאתם מאפשרים מכירת אמצעי לחימה לגדולי הפושעים”.

בסיום ההצבעה הכריז היו”ר ח”כ מכלוף מיקי זוהר: בעד ההצעה להעביר את הצעת החוק לוועדה – 18; בעד ההצעה להסיר מסדר-היום את הצעת החוק – 44; נמנעים – אין. ההצעה להעביר לוועדה את הצעת חוק הפיקוח על יצוא ביטחוני (תיקון – הגבלות על יצוא ביטחוני לכוחות ביטחון שביצעו הפרות חמורות של זכויות אדם), התש”ף – 2020, לא נתקבלה”.

[הערה: כל הדברים שהובאו כאן מתבססים על הפרוטוקול הרשמי של אתר כנסת ישראל].

הערת עורך Read IT Now:  ח”כ כסיף הזכיר בדבריו את עו”ד איתי מק. כאן באתר פירסמתי מספר ידיעות שניהל בערכאות שונות לגבי ייצוא נשק וטכנולוגיה ישראלית לארצות זרות [ריכוז הידיעות – כאן].