החשב הכללי אישר הכרזה (לתקופה של שנה) על הספק Street Rimini כ”ספק יחיד” עבור שירותי תחזוקת המוצרים של אורקל, סאפ, מיקרוסופט ו- IBM (ללא עידכוני גירסה)

החשב הכללי במשרד האוצר רוני חזקיהו קיבל את המלצת וועדת הפטור המרכזית ואישר ב- 31.3.2020 הכרזה (לתקופה של שנה) על הספק Street Rimini כ”ספק יחיד” עבור שירותי תחזוקת המוצרים של אורקל, סאפ, מיקרוסופט ו-  IBM(ללא עידכוני גירסה).

בסוף נימוקי וועדת הפטור המרכזית נאמר כי “לאור הצורך למתן מענה לחלופה לשירותי תחזוקה במקרים בהם אין למשרד צורך בעדכוני גירסה והעובדה שכרגע רק חברת רימיני הינה חלופה מעשית למתן שירות חליפי זה, פרסם מינהל הרכש כוונה להתקשרות עם ספק יחיד לפי תקנה 3(29 ) ולא התקבלו השגות. יודגש כי פטור זה אינו רלבנטי במקרים בהם המשרד נדרש לתחזוקה הכוללת עדכוני גירסה, ובמקרים כאמור על המשרד לבחון אם יש חלופה לרכישת תחזוקה מהיצרן או מי שהוסמך על ידו. חוות דעת מקצועית משותפת של רשות התקשוב הממשלתי ומינהל הרכש פורסמה ולא התקבלו השגות”.

= = = = = = = = = = = = = = = = = =

ב- 9 במארס 2020 פירסמתי כאן באתר את הידיעה הבאה שכותרתה: מינהל הרכש הממשלתי ורשות התקשוב הממשלתי מבקשים להכריז על חברת Rimini Street כעל ספק יחיד למשרדי הממשלה בתחום “רכישת שירות תחזוקת רישוי למוצרי מיקרוסופט, אורקל וסאפ ללא עדכוני גירסה”

הגופים המפרסמים: משרד ראש הממשלה/רשות התקשוב הממשלתי + משרד האוצר/החשכ”ל/מינהל הרכש הממשלתי

שם הספק: Rimini Street

מהות ההתקשרות: רכישת שירות תחזוקת רישוי למוצרי מיקרוסופט, אורקל וסאפ ללא עדכוני גירסה – בחינת קיומם של ספקים ע”י החשכ”ל.

התחלת ההתקשרות: 1 באפריל 2020; סיום ההתקשרות: 31 במארס 2021

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: בחוות דעת מקצועית במסגרת הליך בחינת קיומם של ספקים מיום 9.3.2020 כותבים בין היתר מוריה זיסוביץ’ מנהלת ארכיטקטורת הנתונים הממשלתית ברשות התקשוב הממשלתי ואביתר פרץ מנהל תחום בכיר, חדשנות ודיגיטל במשרד האוצר/החשב הכללי/מינהל הרכש הממשלתי כי “משרדי ממשלה רבים רכשו רישוי עבור תוכנות תשתית משרדיות מתוצרת היצרנים (חברת Oracle, חברת Microsoft וחברת SAP).

“לצורך שימוש תקין בתוכנות אלו, בהם כאמור המשרד כבר רכש רישוי, נדרשים המשרדים לרכוש באופן שוטף שירותי תחזוקה ותמיכה. נוכח העובדה שמדובר בשירותי תחזוקה ותמיכה לתוכנות ספציפיות, להם המשרד כבר רכש רישוי, מספר הספקים האפשריים לאספקת השירותים הוא מוגבל.

“שירותי תחזוקה ותמיכה הכוללים עדכוני גירסה: בעת רכישת שירותי תחזוקה מיצרן של תוכנה או מחברות שיש להן רישיון מיצרני המקור לספק שירותי תמיכה בתוכנה, שירותי התחזוקה והתמיכה כוללים מרכיב של זכאות לגרסת תוכנה מתקדמת יותר, ככל ותצא גירסה כזו.

“חשוב להדגיש, בעת רכישה של שירותי תחזוקה ותמיכה מיצרן התוכנה או ממפיץ מורשה שלו, רכיב שדרוג גירסה הוא רכיב מובנה, הכלול בעלויות השירות, גם עבור תוכנות שלא שודרגו או עודכנו, במשרד, זמן רב ושאין כל כוונה לעשות כן, זאת מהסיבה שזה מודל התחזוקה היחיד האפשרי מצד יצרני התוכנה. במקרים רבים, יצרני התוכנה גובים כ- 22%  ממחיר התוכנה לכל שנת תחזוקה, כאשר בחלקם אפילו לא ניתן לצמצם את היקף המוצרים עליהם משלמים, כך שהמשרדים נדרשים לשלם על מוצרים שכבר לא פעילים, דבר המייקר מאוד את מחיר התחזוקה בפועל מעבר ל”אחוז” הנקוב.

“איכות התמיכה של חלק מהיצרנים אינו משביע את רצון חלק מהמשרדים, זאת נוכח הצורך בקבלת שירות מחו”ל במקרים רבים, דבר שאינו תואם את תצורת העבודה בממשלה, הן מהיבטי אבטחה והן מטעמי שפה ופערי שעון.

“נוכח מצב זה, בו החברות היחידות המסוגלות לתת שירותי תחזוקה ותמיכה עבור תוכנות תשתית הינן היצרנים עצמם, וזאת תוך השתת עלות גבוהה של שירותי תחזוקה ותמיכה אלה, בעיקר במצב בו לא תמיד קיים צורך עסקי או טכנולוגי בשדרוג גירסאות, ואף לעיתים הדבר לא אפשרי כלל נוכח אילוצים טכנולוגיים, ועקב איכות השירות שאינו תמיד עומד ברמה הנדרשת, נמצא כי קיים צורך להוסיף שירותי תחזוקה ותמיכה באפיק נוסף. שירותי תחזוקה ותמיכה שאינם כוללים עדכוני גירסה.

“כאמור, על מנת לצמצם הוצאה מיותרת זו ולשפר את השירות, מינהל הרכש הממשלתי בחן חלופות לאופן תחזוקה זה ומצא כי קיים פתרון המאפשר קבלת תחזוקה ותמיכה בלבד ללא כל צורך בתשלום עבור “שדרוגים עתידיים”, וזאת במחיר הנמוך בלמעלה מ- 50% ממחיר תחזוקת היצרן.

“לצורך בדיקת הנושא ביצע מינהל הרכש תהליך מסודר אשר כלל ביצוע סקר מקיף על ספקי תמיכה צד שלישי, בארץ ובעולם” תוך בדיקה שורה של פרמטרים.

“[…] מתוצאות הבדיקה נמצא כי בישראל קיים בפועל “שחקן” יחיד בתחום זה העומד בפרמטרים שהוגדרו לבדיקה – חברת רימיני סטריט, המחזיקה ב- 98% מהשוק הישראלי (מסקירת מינהל הרכש, לחברה 59 לקוחות מתוך 60 לקוחות מקומיים בתחום אשר עברו לרכישת תחזוקה במודל זה) לתחזוקת צד ג’ תוך מתן רמת שירות הגבוהה לעיתים מהרמה המתקבלת מיצרניות התוכנה, כאשר קיימת חברה נוספת (חברת ספיניקר) אשר אין לה משרד מקומי בארץ והחברה לא מציעה בפועל שירותים ללקוחות נוספים למעט חברה אחת בה הציבה מומחה ספציפי.

“עוד נמצא כי רימיני סטריט מתחייבת למתן תמיכה מלאה למוצרים למשך 15 שנים מיום רכישת ההסכם, במחיר קבוע, ללא כל קשר להיות המוצר נתמך או לא נתמך על ידי היצרן.

“לאחר בחינה מדוקדקת זו, ולאור החיסכון המשמעותי (חיסכון של מעל 50%) בתחזוקת מוצרים יקרים, הצורך בשיפור רמת השירות למשרדים, והיכולת להשיג תנאים מיטביים בהסכם מסוג זה, חתם ביום 26.12.2019 מינהל הרכש הממשלתי על הסכם מחירים מירביים לשלוש שנים מול חברת רימיני סטריט, המספקת תחזוקת צד שלישי לתמיכה בתקלות עבור תוכנות המיוצרות ע”י הספקים מיקרוסופט, אורקל וסאפ.

“מחיר התמיכה בהסכם עומד על 45% מהמחיר אשר הלקוח שילם ליצרן המקורי (הנחה של 55%)  דבר המבטא חיסכון של מיליוני דולרים בשנה למשרדי הממשלה ויחידות הסמך.

“יובהר כי למרות עלות התמיכה הגבוהה של היצרנים, באם יש צורך בעדכוני תוכנה, חייב המשרד לרכוש את שירותי התחזוקה והתמיכה מהיצרן ברציפות, שכן אחרת יצטרך לרכוש את התוכנה מחדש בכל פעם שיידרש לשדרוג, דבר היקר הרבה יותר.

“לאור ניתוח זה, נמצא כי קיימים למעשה שני מודלי תחזוקה אפשריים:

+ תמיכה לתקלות וקבלת גירסאות תוכנה חדשות על ידי יצרן המקור: משרד הנדרש לשדרוג גירסאות תוכנה (התקנה של גירסה חדשה) יכול למעשה לקבל את השירות אך ורק מיצרן התוכנה ועליו להתקשר עם החברות Microsoft, SAP, Oracle ישירות או באמצעות מפיץ, בהתאם לאופן ההתקשרות המקובל על היצרן.

+ תמיכה לתקלות על-ידי ספק צד שלישי (ללא זכות קבלת גירסאות תוכנה חדשות): במצב זה המשרד לא נדרש לרכוש חוזה תמיכה יקר ויכול לרכוש הסכם לתחזוקה בלבד תוך התקשרות עם חברת רימיני סטריט לקבלת תחזוקה כאמור.

“יובהר כי משרד יכול לרכוש הסכמי תחזוקה שונים למערכות שונות בהתאם לצרכיו. תצורה זו תאפשר למשרדי הממשלה גמישות מלאה ברכש תמיכה למוצרי התוכנה תוך השגת חיסכון מהותי לממשלה”.

“לאור כל האמור לעיל, בכוונתנו להכריז על היצרנים הבאים שהם ספק יחיד, למשך שלוש שנים, בהתאם למפורט להלן:

+ לעניין אספקת שירותי תחזוקה עבור מוצרי חברת Oracle  כולל עדכוני גירסה – להגדיר את חברת Oracle  ישראל כספק יחיד לעניין זה;

+ לעניין אספקת שירותי תחזוקה עבור מוצרי חברת SAP כולל עדכוני גירסה – להגדיר את חברת  SAP ישראל כספק יחיד לעניין זה;

+ לעניין אספקת שירותי תחזוקה עבור מוצרי חברת Microsoft  כולל עדכוני גירסה – להגדיר את חברת מיקרוסופט כיצרן יחיד לעניין זה כאשר הרכש יבוצע מהספק שנבחר במכרז 13-2018 לאספקת רישוי ותחזוקה למוצרי מיקרוסופט שבוצע על-ידי מינהל הרכש הממשלתי בדצמבר 2018 (כיום חברת Ness A.T.). הכרזה זו באה בנוסף להכרזה על חברת מיקרוסופט כיצרן יחיד עבור רישוי ותחזוקה למוצרי תוכנה מסוימים שאין להם חלופה מעשית, מיום 19.12.2019.

+ לעניין אספקת שירותי תחזוקה עבור מוצרי החברות Microsoft, SAP, Oracle ,ללא עדכוני גירסה ותמיכת יצרן – להגדיר את חברת רימיני סטריט כספק יחיד לעניין זה.

“מינהל הרכש יבצע בדיקה חוזרת של מצב השוק במהלך 2022 ויוציא המלצה מעודכנת לוועדה”.

= = = = = = = = = = = = = = = = = =