החלטת ממשלה: פטור מחובת מכרז פומבי למשרות המדענים הראשיים במשרדי הממשלה בתנאי שיקויים הליך וועדת איתור מועמדים

בקרב שרי הממשלה הופצה ב- 16 בנובמבר 2016 טיוטת ‘הצעת להחלטה לאישור שלא בישיבה’ בנושא פטור מחובת מכרז פומבי למשרות המדענים הראשיים במשרדי הממשלה בתנאי שיקויים הליך וועדת איתור מועמדים. ההצעה הוגשה ע”י ראש הממשלה בנימין נתניהו.

עפ”י מכתבו של צחי ברוורמן מזכיר הממשלה, “בהתאם לסעיף 19(ב) לתקנות עבודת הממשלה, אם לא תוגש הסתייגות מההצעה בתוך שבוע ימים, היא תקבל תוקף של החלטת הממשלה”.

הרכב הוועדה לאיתור מועמדים יכלול את מנכ”ל המשרד (יו”ר); נציב שירות המדינה או נציג מטעמו; המדען הראשי של משרד המדע והטכנולוגיה או מדען ראשי של משרד ממשלתי אחר שימונה ע”י נציב שירות המדינה בהסכמת מנכ”ל משרד המדע; נציג ציבור בעל ידע ומומחיות בתחומי המישרה הרלבנטית שימונה ע”י נציב שירות המדינה בהתייעצות עם מנכ”ל המשרד; נציג אקדמיה בכיר (פרופסור מן המניין).

בהתאם להחלטת הממשלה מס’ 4470 מיום 8.2.2009, מדען ראשי ימונה לתקופה של ארבע שנים אשר ניתן יהיה להאריכה לתקופה נוספת אחת של עד ארבע שנים (זולת המדען הראשי של משרד הבריאות שימונה לתקופה של שש שנים שניתן יהיה להאריכה לתקופה נוספת אחת של עד ארבע שנים). סעיף זה לא יחול על מישרת המדען הראשי של משרד הכלכלה והתעשייה.

יצויין כי החלטה זו לא תחול על מדען ראשי שמונה קודם להחלטה זו או על הליך למינוי מדען ראשי שהחל קודם להחלטה זו.

במסמך של הלשכה המשפטית של נציבות שירות המדינה שצורף להצעת ההחלטה נאמר בין היתר כי “מישרות המדענים הראשיים במשרדי הממשלה הן מישרות בכירות בדירוג המחקר הכפופות לשר או למנכ”ל המשרד. מישרות אלה מתאפיינות בהיבט מקצועי וגם בהיבט מדעי מובהק. עיון בתיאורי התפקיד למישרות אלה מעלה כי נושא המישרה נדרש למידה רבה של עצמאות ולכישורי ניהול מוכחים (…) יודגש כי ההליך המוצע באמצעות וועדת איתור הוא שיוויוני ותחרותי יותר מהליך המינוי הקיים, ומתאים יותר להליכי המינוי הקיימים כיום למישרות בכירות בשירות המדינה הפטורות מחובת מכרז, בהתאם להחלטות ממשלה”.

הערת עורך Read IT Now: על-פי נתוני שירות המדינה, מישרות מדענים ראשיים קיימות כיום ב- 12 משרדי ממשלה וכן בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ”ס) ובמרכז למיפוי ישראל (מפ”י). בין 12 המשרדים הללו מוזכר גם משרד התקשורת.

אלא שלמיטב זכרוני מישרה זו במשרד התקשורת אינה מאויישת כיום. ב- 25 ביוני 2016 פירסמתי ידיעה כאן באתר בה נאמר: מרכז המחקר והמידע (ממ”מ) בכנסת הכין מסמך בשם “תפקידם ומעמדם של המדענים הראשיים במשרדי הממשלה” שהוגש לוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת לרגל דיון בנושא “הסדרת מעמד המדענים הראשיים במשרדי הממשלה” שנערך בשבוע שעבר.

במסמך מוצג מידע על התפתחות תפקיד המדענים הראשיים ועל הכלים והמנגנונים למימושו של תפקיד זה והוא ממשיך את עיסוקה של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בנושא פעילות המדענים הראשיים.

בין היתר כותב עורך המסמך רועי גולדשמידט כי נכון לחודש יוני 2016 רק בתשעה משרדי ממשלה פועל מדען ראשי.

בין היתר יש התייחסות במסמך לתחום זה במשרד התקשורת. לדברי גולדשמידט, במשרד התקשורת עזב את תפקידו לאחרונה המדען הראשי ד”ר אמיר אדלר שמונה לתפקיד בחודש ינואר 2015.

“מתשובה שנתקבלה מד”ר אדלר טרם עזיבתו עלה כי אין ללשכתו תקציב קבוע וכי בשל מחסור בתקציב לא מונה לו סגן”.

עוד מצויין בדו”ח כי “לפי תשובת המדען הראשי של משרד התקשורת לשעבר  קיימת חפיפה בתחומי הפעילות עם מספר יחידות במשרד”.

עפ”י אתר האינטרנט של משרד התקשורת לא נכלל שם של ממלא תפקיד מדען ראשי בין בעלי התפקידים בהנהלת המשרד כיום.