הוצג הספר תוכניות העבודה של משרדי הממשלה ל- 2018: יגאל אונא ראש מערך הסייבר שנכנס לאחרונה לתפקידו: חזון מערך הסייבר הוא מיצוב ישראל כמעצת סייבר באמצעות עליונות טכ’ ומבצעית

לפני יותר משבוע דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה ראש הממשלה בנימין נתניהו יציג בישיבת הממשלה הקרובה (א’, 25.2) את הספר החדש של תוכניות העבודה של משרדי הממשלה.

משרדי הממשלה ויחידות הסמך מציגים לציבור את תכניות העבודה שלהם מידי שנה בספר תכניות העבודה הממשלתי. תכניות העבודה של משרדי הממשלה מבוססות על מדריך התכנון הממשלתי, ובמסגרתן מוגדרות המטרות הרב-שנתיות והיעדים השנתיים של כל משרד, מפורטות המשימות שהמשרדים ויחידות הסמך קבעו לעצמם לשם השגת יעדיהם, ונקבעים מדדי התארגנות, תפוקה ותוצאה.

ביום ראשון, 25.2.2018, דיווחתי בחלון המבזקים כי בישיבת הממשלה באותו היום הוצג הספר החדש של תוכניות העבודה של משרדי הממשלה.

יגאל אונא ראש מערך הסייבר שנכנס לאחרונה לתפקידו כותב בתחילת ההקדמה לפרק על המערך: “ייעודו של מערך הסייבר הלאומי הוא גיבוש המדיניות הלאומית ובניין הכוח של מדינת ישראל בתחום הסייבר, ייעוץ לראש הממשלה ולממשלה בתחום זה וחיזוק החוסן של המשק מפני איומי סייבר והגנה על מרחב הסייבר הישראלי”.

את ההקדמה הוא מסיים בדברים הבאים: “תוכנית העבודה של מערך הסייבר לשנת 2018 ממשיכה במימוש חזון המערך – מיצובה של ישראל כמעצת סייבר באמצעות עליונות טכנולוגית ומבצעית. המשימות המרכזיות של המערך לשנת 2018 הן המשך הקמתה של היכולת המבצעית ובניית ההגנה של מרחב הסייבר האזרחי והממשלתי, ובכלל זאת, המשך המבצוע של מערכות טכנולוגיות שפותחו עבור משימה זו. בנוסף, ישקוד המערך על פיתוח יכולות מדידה אובייקטיביות לפעילות הגנת הסייבר. לצד כל אלה, ימשיך המערך לפתח פרוייקטים חדשים ופורצי דרך, לקדם את יציבתה של ישראל בסייבר באמצעות פיתוח תשתיות הון אנושי, אקדמיה ותעשייה בסייבר ולפעול לשיתופי פעולה בזירה הבינלאומית. בנוסף, יקדם המערך את חקיקתו של חוק הגנת הסייבר, אשר יקנה את התשתית החוקית-רגולטורית לפעילות הגנת הסייבר”.

שישה המדדים המרכזיים לעבודת היחידה:

■ מספר הגופים הממשלתיים המחוברים ל- Security Operations Center, SOC ב- Cyber Event Response Teams, CERT הלאומי: שישה בשנת 2017 ו- 16 בשנת 2018.

■ משתמשים ארגוניים במערכות שיתוף המידע של המערך: 300 בשנת 2017 ו- 450 בשנת 2018.

■ פניות שטופלו בחודש ע”י המרכז לניהול אירועי סייבר (CERT): בשנת 2017 היו 180 פניות וב- 2018 צפויות 400 פניות בחודש.

■ מדדים כמותיים לפעילות הגנת הסייבר שגובשו והופעלו: שניים בשנת 2018.

■ הבאת הצעת חוק הגנת הסייבר לאישור הכנסת בשנת 2018.

■ מחקרים אקדמיים של מרכזי המחקר [שהוקמו כמיזמים משותפים של מטה הסייבר הלאומי ושל אוניברסיטאות המחקר] בתחום הסייבר: 130 בשנת 2017 ו- 160 בשנת 2018.