הודעה על התקשרות בפטור: רכבת ישראל/משה גלילי [שירותי ייעוץ לבדיקת ישימות פינוי תדרים ע”י צה”ל]

הגוף המפרסם: רכבת ישראל

תקנה: 34 (2)

שם הספק: משה גלילי

מהות ההתקשרות: מתן שירותי ייעוץ לבדיקת ישימות פינוי תדרים ע”י צה”ל ואיתור חלופות פס תדרים שיוקצה לרכבת במסגרת פרוייקט GSMR

תקופת ההתקשרות: שישה חודשים

החלטה: אושר ב- 26.3.2014 ע”י וועדת המכרזים להתקשרויות עם בעל מקצוע מומחה 02/14; פרסום ההחלטה באתר האינטרנט של הרכבת: 5.6.2014 [התאריכים אכן מופיעים כך באתר הרכבת – א.ל.]

הערות עורך Read IT Now:

1. משה גלילי עבד במשרד התקשורת במשך 12 שנה ובתפקידו האחרון היה המשנה למנכ”ל משרד התקשורת וסמנכ”ל בכיר לניהול ספקטרום ורישוי תדרים.

2. בחודש ינואר 2014 פירסמה הרכבת הודעה על התקשרות בפטור ממכרז עם חברת Mfaculty [מהרן פרוזנפר] לשם עבודת מטה, טיפול והשגת הסכם מול הגופים הרלוונטיים לעניין פינוי (הגירה) והקצאת תדרים לפרוייקט GSMR לשנת 2014 כולה. אלכס דובוב מנהל אגף פיתוח תקשורת ברכבת ישראל כתב בחוות דעתו כי ב- 7.4.2011 אירעה התנגשות בין שתי רכבות נוסעים בתחנת נתניה. מחקירת האירוע נמצא כי כל מערכות הבטיחות הרלבנטיות פעלו כשורה אך עקב מגבלות טכניות שונות לא הצליחו למנוע את ההתנגשות. בעקבות התאונה הוחלט לבצע בדיקה מקיפה של כלל מערכות הבטיחות ברכבת ישראל ולהמליץ על שיפורים הנדרשים בטווח המיידי ובטווח הארוך. בהתאם לבדיקה נבנתה תוכנית הבטיחות בה הוגדרו משימות לביצוע.

על-פי ממצאי דו”ח הבדיקה שהוגש ב- 2012 נמצא כי לא את כל הליקויים ניתן לתקן באמצעות שיפור במערכות האיתות, עצירה אוטומטית ומערכות קשר הקיימות ברכבת ישראל. כמו כן הומלץ כי הרכבת תחליף את מערכת העצירה האוטומטית ומערכות הקשר הקייימות במערכת ETCS ומערכת GSMR המהוות סטנדרט בינלאומי. הפרוייקט הוצג להנהלת הרכבת ובמשרד התחבורה והתקבל אישור עקרוני לקידום הפרוייקט.

אגף פיתוח תקשורת בר”י ערך בשנתיים האחרונות בדיקות מקיפות לקידום ויישום פרוייקט ETCS LEV2 + GSMR ונמצא כי אין כיום במדינת ישראל תדרים פנויים בתחום 900MHZ הנדרשים להקמת מערכת קשר GSMR. רוב התדרים נמצאים בשימוש משרד הביטחון.

בנוסף נמצא כי קיים קשר הדוק בין פרוייקטים ETCS ו- GSMR להפעלת הקו המהיר לירושלים (A1) שתחל ברבע הראשון של שנת 2018. עפ”י לוח זמנים זה פרוייקט GSMR צריך להסתיים בחלק המרכזי של רשת הרכבות לא יאוחר מסוף שנת 2017. הדבר מחייב סיום טיפול בנושא והקצאת תדרים לרכבת במהלך שנת 2014.

על רקע פגישות בין נציגי רכבת ישראל לנציגי משרד הביטחון ועל רקע פרסום כוונת משרד הביטחון להחליף את מערכת “ורד הרים” במערכת קשר חלופית מתקדמת יותר, הרכבת מבקשת להסדיר העברת התדרים הנדרשים לרשותה. השירותים הנדרשים הם: טיפול מול משרדי הממשלה הרלבנטיים ומול צה”ל; הכנת פרוגרמה, תוכנית עבודה ולוח זמנים לאופן העברת התדרים לרכבת ישראל; השגת הסכמים עבור הרכבת עם הגופים הרלבנטיים בפרק הזמן שהוגדר (עד שנה).

“בהתאם למצב הדברים ומבדיקה שנערכה, לאחר בחינת מאגר היועצים שידועים לנו, הספק המבוקש הוא הספק היחיד המסוגל ליתן את השירותים בפרק הזמן הדרוש”. מהרן פרוזנפר הבעלים של החברה הוא בעל ניסיון של שירות בן 26 שנים בצה”ל בשורה ארוכה של תפקידים (הבכיר שבהם: יועץ כספי של הרמטכ”ל [יועכ”ל] וראש אגף התקציבים [את”ק] במשרד הביטחון) ועד פרישתו לפני כשנתיים בתפקיד תא”ל. כמו כן יש לו היכרות מעמיקה עם גורמי הממשלה הרלבנטיים לנושא לרבות התהליך לפינוי (הגירה) והקצאה של תדרים; הוא ריכז את עבודת המטה בנושא פינוי התדרים עבור משרד הביטחון מול משרד התקשורת ומשרד האוצר.

3. ביולי 2007 פירסמה רכבת ישראל הודעה לעיתונות שכותרתה הייתה “עדכון סטטוס מערכת GSMR” ונאמר בה כי “לפני יותר משנתיים פנינו למשרד התקשורת לאגף ספקטרום בבקשה לקבל תדרים עבור המערכת הסלולרית. במהלך השנתיים נעשו מצד הרכבת פניות רבות למשרד התקשורת וחלופת מכתבים. משרד התחבורה מעודכן בנושא וניסה לסייע מול משרד התקשורת. רכבת ישראל מקדמת בימים אלה בתיאום עם משרד התחבורה הצעה להכריז על הנושא כפרויקט תשתית לאומי על מנת לקדם את הדברים אבל בינתיים זה תקוע במשרד התקשורת. המערכת היא מערכת רדיו דיגיטלית שפותחה באירופה במיוחד עבור רכבות והיא המערכת היחידה המאושרת על ידי איגוד הרכבות הבינלאומי. תפקידה לקשר בין מרכז השליטה והבקרה של הרכבות לבין נהגי הרכבות. מדובר במערכת בעלת חשיבות ברמה הבטיחותית שתביא לקפיצת מדרגה בתחום. בנוסף, המערכת הסלולרית מתחברת במערכת האיתות וההכוונה של הרכבות. יצוין כי בכל אירופה פינו תדרים מתאימים, מאחר והמערכת פועלת רק באופציה של 900 מגה”צ ודורשת תדרים מסוימים. היום תדרים אלו “תפוסים” על ידי חברות סלולריות ותדרי צבא ומשטרה. זה אומנם מורכב אבל אפשרי”.

4. באוקטובר 2012 פירסמה רכבת ישראל פניה מוקדמת לקבלת מידע (RFI) לשירותי מערכת ERTMS הכוללת ETCS L2 ו- GSMR.

5. ב- 1 ביוני 2013 פירסמתי כאן באתר ידיעה על פטור ממכרז של רכבת ישראל: שם הספק – ברקאי.קום תקשורת ומחשוב בע”מ; נושא ההתקשרות: עדכון המסגרת הכספית למתן יעוץ בתחומי התקשרות הקווית ואלחוטית. ועדת המכרזים מאשרת הגדלת מסגרת התקציב עד לסך כולל של 600,000 ₪ כולל מע”מ לצורך קבלת שירותי ייעוץ בתחומי התקשורת הקווית והאלחוטית ברכבת ישראל, בתחום התמסורת הספרתית ובפרוייקט GSMR.