הוגשו 12 תביעות נפרדות (ובקשות לאשרן כתובענות ייצוגיות) נגד רשויות מקומיות ערביות שאינן פועלות להנגשת הגישה לסניפי דואר בתחומיהן

לבית-המשפט המחוזי בנצרת הוגשו במהלך חודש ינואר 2020 שתים-עשרה תביעות נפרדות (ובקשות לאשרן כתובענות ייצוגיות) נגד רשויות מקומיות ערביות שאינן פועלות להנגשת הגישה לסניפי דואר בתחומיהן. ההיקף הקבוצתי של כל אחת מהתביעות הללו הוא 4.2 מיליון ₪.

יצויין כי בנק הדואר/דואר ישראל – צורף כמשיב פורמלי בלבד לתביעות הללו ולא נדרש כל סעד נגדו.

התובע בתיק זה הוא בהא עבאס [באמצעות אימו, האפוטרופסית הטבעית] המוצג בכתבי הטענות כ”אדם עם מוגבלות פיזית, מתנייד על כיסא גלגלים, חיי מקיצבת הביטוח הלאומי ומתגורר עם משפחתו בעיר שפרעם, בעל רכב במימון מהמוסד לביטוח לאומי.

התובע היה בסביבה, בשטח שיפוטה של הרשות והוא רצה למשוך את כספי הקיצבה, התקשה למצוא חנייה. יש לציין כי אין חנייה נגישה למבנה סניף הדואר, כמו כן אין חנייה לבעלי מוגבלויות. התובע הסתובב זמן רב ולא מצא חנייה [ולפיכך] נאלץ לוותר על השירות”.

“[…] מטרתו של התובע הינה הנגשת מבני דואר ומתקני הדואר בעיר, אינו מגיש את הבקשה במטרה לזכות בגמול לעצמו אלא להיפך: הוא מתכנן לתרום את הגמול, ככל שייפסק, למטרות הנגישות ולכל מטרה ראוייה אחרת”.

“התובע, שחרט על דגלו להיאבק למען אנשים עם מוגבלות, החליט לנקוט בהליכים משפטיים מתאימים על-מנת להנגיש את כל מבני הדואר, בין כשמדובר בסניף ראשי ובין כשמדובר בסניפים המשניים, ובין אם מדובר במתקני הדואר המיועדים לחלוקה”.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “[…] עסקינן בסוגיה בעלת חשיבות ציבורית מהמעלה הראשונה: הפליית אנשים עם מוגבלות והדרתם מלהשתמש במבנים ציבוריים שבאחריות הנתבעת”.

“חשוב לזכור כי אומנם מדובר באוכלוסייה מוחלשת שנלחמת על זכויותיה כבר שנים רבות, אך אין המדובר בחלק זניח באוכלוסייה אלא בפלח גדול החי בקהילה וכל מבוקשו להיות שווה בין שווים, ליטול חלק במרחב הציבורי ובמירקם החיים בקהילה”.

“בבסיס עיקרון היסוד ההכרה בזכויותיהם השוות של אנשים עם מוגבלות לחיות חיים מלאים ושיוויוניים, ומחוייבותה של החברה לאפשר להם לממש זאת”.

הרי מדובר במחדל מצד הנתבעת אשר בחרה להתעלם מקבוצת אנשים אשר לאחרונה אנו ערים לכך כי הלכות רבות נוטות להתייחס לאפליית קבוצה זו כאפלייה אסורה ומצריכה טיפול לאלתר”.

עיקר ומהות התביעה דנן הינו: הפרת הנתבעת בכך שלא שיריינה וסימנה מקום חנייה לנכים ליד סניפי הדואר או ליד מתקני החלוקה של הדואר בתחום שיפוטה“.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד מוחמד ספורי.

הערה: כל ההדגשות המופיעות בידיעה זו מופיעות באותו האופן בכתב הטענות המקורי.