הוגשו (בנפרד) שתי תביעות (ובקשות להכיר בהן כתובענות ייצוגיות) נגד איתוראן בעקבות הודעת הרשות להגנת הפרטיות

ביום חמישי, 19.7.2018, בשעה 15:12 פירסמתי בחלון המבזקים של אתר זה כי “היום (19.7) הוגשו (בנפרד) שתי תביעות (ובקשות להכיר בהן כתובענות ייצוגיות) נגד חברת איתוראן איתור ושליטה בע”מ; כתבי הטענות במלואם טרם פורסמו אך ככל הנראה התביעות הן בעקבות הפרסום אתמול של הרשות להגנת הפרטיות (במשרד המשפטים) [לשעבר, רמו”ט] מאתמול לפיה החברה הפרה את חובותיה לאבטחת המידע האישי של מאות אלפי לקוחותיה, בעקבות מחדל אבטחה חמור אשר אפשר חדירה לא מורשית למערכות החברה, ולא דווח לרשות”.

בינתיים פורסם הנוסח המלא של שתי התביעות הללו ולהלן תקצירים שלהן.

התביעה הראשונה שהוגשה [ת”צ 47435-07-18]

התובע בתביעה זו הוא שלמה וולפנר, בעל רכב מסוג טויוטה פריוס פלוס, והיא הוגשה בבית-משפט המחוזי בתל אביב. סכום התביעה לכלל חברי הקבוצה הוא 550,000,000 ₪.

בכתב התביעה נאמר בין היתר כי “עניינה של תובענה זו בפגיעה חמורה שנגרמה ללמעלה ממיליון לקוחות הנתבעת – חברי הקבוצה – עקב התנהלות הנתבעת.

“הנתבעת מחזיקה ברשותה מידע אישי רב ורגיש אודות לקוחותיה, הכולל שם מלא, מספר תעודת זהות, כתובת, מספר טלפון, מספר לוחית זיהוי ברכב, מספר שלדת הרכב, מספר חשבון בנק/מספר כרטיס האשראי, מידע אודות תנועות הרכב, היסטוריית מיקומים בהם הרכב שהה, מיקום הרכב בזמן אמת ועוד.

“מסתבר כעת כי בניגוד למצגי הנתבעת ובניגוד להתחייבויותיה כלפי לקוחותיה, לפיהם המידע אשר מצוי בידי הנתבעת נשמר בצורה מאובטחת, כנדרש עפ”י דין ממי שמחזיק מידע אישי רגיש שכזה, הרי שאתר האינטרנט של הנתבעת היה פרוץ לרווחה וכל בעל ידע מינימלי בתקשורת מחשבים היה יכול לגשת בקלות יתרה למידע אישי של לקוחות הנתבעת.

“… ההפקרות שאיפיינה את התנהלות הנתבעת ביחס למידע של לקוחותיה התגלתה במקרה בעקבות פניית גורם אלמוני לכתב העיתון דה מארקר, שהתריע על כך בפני הנתבעת ובפני הרשות להגנת הפרטיות. הרשות להגנת הפרטיות ערכה בדיקה יסודית של הדברים וממצאיה משקפים רשלנות מחרידה ממש מצד הנתבעת, שלא קיימה מערכות מינימליות לאבטחת מידע, לא פירסמה נהלים בעניין אבטחת מידע, לא התקינה מערכות המתריעות על ניסיונות פריצה למערכות המחשוב שלה ועוד כהנה וכהנה כשלים קולוסליים.

“… ביום 9.5.2018 פנה כתב העיתון דה מארקר, אמיתי זיו, לנתבעת ולרשות להגנת הפרטיות וחשף בפניהן את העובדה כי אתר האינטרנט של הנתבעת פרוץ לחלוטין ומאפשר בקלות יתרה לכל אדם גישה למידע אישי רגיש של לקוחות הנתבעת. הדברים תוארו בהרחבה בכתבה בעיתון דה מארקר ביום 12.5.2018.

“… ממצאי הרשות להגנת הפרטיות עולה תמונה מבהילה אודות רמת הזלזול של הנתבעת בחובתה לשמור על פרטיות לקוחותיה. הנתבעת לא נקטה באמצעים המינימליים המתחייבים לאור החזקתה במידע אישי רגיש של כ- 1.1 מיליון לקוחות!.

“… הנתבעת, חברה ציבורית שחולשת על מידע אישי רגיש ביותר של כ- 1.1 מיליון לקוחות, התנהלה כמו חנות מכולת שכונתית. הרשות להגנת הפרטיות קבעה כי מעשי ומחדלי הנתבעת מהווים הפרה של חוק הגנת הפרטיות ותקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע), תשע”ז – 2017.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד תומר ברם ועו”ד איל גולדנברג.

התביעה השנייה שהוגשה [ת”צ 47610-07-18]

התובע בתביעה זו הוא חברת המאירי הסעות ושירותים בע”מ והיא הוגשה בבית-משפט המחוזי מרכז בלוד.

סכום התביעה לכלל חברי הקבוצה צנוע יותר לעומת התביעה הראשונה והוא עומד על 50,000,000 ₪, “על דרך הזהירות”.

בדומה לתביעה הראשונה, גם בכתב התביעה של תביעה זו מפורטים ממצאי הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים ולכתב התביעה צורף גם חומר עיתונאי בנושא זה.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד יוחי גבע ועו”ד טל לביא.