תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד חב’ ישראכרט: ‘עוקבת, בולשת ומתחקה בצורה אסורה אחר לקוחותיה, בעיקר אלו הטסים לחו”ל’

10:11 25.09.2018

קטגוריות: אבטחת מידע/סייבר משפט

תגים:

לבית-המשפט המחוזי מרכז בלוד הוגשה היום (25.9) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד תשלובת כרטיסי האשראי ישראכרט.

התובע בתביעה זו הוא מיכאל שפירא. בכתב התביעה נאמר בין היתר כי “עניינה של התביעה הוא במעקב, בילוש והתחקות אסורים שמבצעת תשלובת כרטיסי האשראי ישראכרט בע”מ  אחר לקוחותיה, בין היתר, כאשר אלו טסים לחו”ל, עת שוהים הם בנמל התעופה ואף כאשר הם נמצאים בחו”ל.

“זאת ועוד, ישראכרט עוקבת אחר העמודים בהם גולשים לקוחותיה ואף אוספת מידע אודות העיסקאות המבוצעות ע”י לקוחותיה למטרותיה העסקיות-המסחריות, וזאת מבלי לקבל את הסכמתם המודעת.

“כך, למשל, בעקבות מידע המתקבל בידי ישראכרט, בין היתר, אודות טיסותיהם  של לקוחותיה והימצאותם בנמל התעופה, ללא הסכמה מדעת של הלקוחות ושלא למטרה שלשמה התקבל המידע בידי ישראכרט, שולחת המשיבה מסרונים ללקוחותיה, מהם עולה כי היא מנטרת את מקום הימצאם.

“ביחס ללקוחותיה הטסים לחו”ל, עולה מהמסרונים אותם שולחת ישראכרט ללקוחותיה כי היא יודעת שהם נמצאים בנמל התעופה וכי הם בדרכם לחו”ל או שוהים בחו”ל.

“במסגרת אותם מסרוני טקסט ששולחת המשיבה ללקוחותיה, שעה שהם נמצאים בנמל התעופה או אף בחו”ל, מבצעת המשיבה מאמצי שיווק על מנת שלקוחותיה יבצעו עיסקאות בכרטיסי האשראי שברשותם מתשלובת ישראכרט הן לרכישות בחנויות הפטורות ממכס בשדה התעופה (‘דיוטי פרי’) והן לצורך רכישות במהלך שהותם בחו”ל.

“כפי שנבהיר להלן, ישראכרט נוקטת בפעולות שעניינן עיקוב שלא כדין ופגיעה בפרטיותם של לקוחותיה, במסגרתן היא מנטרת את מקום הימצאם של לקוחותיה, תוך שהיא בולשת אחריהם באופן פסול ופוגעת בבסיס האוטונומיה של הרצון החופשי של הפרט ובחירות הבסיסית ביותר שלא להיות נתון למעקב ובילוש.

“חדירה זו לפרטיותם של לקוחותיה אינה מתקבלת על הדעת מקום שהיא נעשית ללא הסכמתו המפורשת והמודעת של מי שנתון לעיקוב ולנטילת המידע הפרטי אודותיו, ופסולה במיוחד מקום שהיא משרתת צרכים עסקיים ושיווקיים, תוך הסגת גבול ברורה אל תוך חייהם הפרטיים של הלקוחות”.

בהמשך כתב הטענות, לאחר פירוט ההתנסות האישית של התובע בעת טיסתו אל בלגרד וחזרה לארץ, נאמר עוד כי “… ויודגש, בהחלט ייתכן כי ההתחקות והבילוש אחר לקוחותיה מבוצעים ע”י ישראכרט לא רק בהקשר לנסיעתם של לקוחותיה לחו”ל, שכן ההתחקות מבוצעת במסווה כאמור ומבלי ידיעת הלקוחות. על כן, תובענה ייצוגית זאת אינה מתמקדת רק בבילוש וניטור לקוחותיה של ישראכרט בנמלי תעופה ובחו”ל, אלא במגוון הנסיבות בהם נוקטת ישראכרט בבילוש והתחקות אחר לקוחותיה למטרות שיווקיות ולהגברת התועלת הכלכלית שלה עצמה שלא בהסכמה מדעת שניתנה ע”י הלקוח.

“מכאן, תובענה זו העוסקת בהפרת פרטיותם של לקוחות המשיבה באמצעות עיקוב, בילוש וניטור שלא כדין, הכל מבלי לקבל הסכמתם מדעת של לקוחותיה ותוך שימוש במידע אישי אודותיהם, שלא למטרה לשמה התקשרו לקוחותיה עימה – העמדת אמצעי חיוב ומתן אשראי”.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד צביקה מצקין ואלרן שפירא בר-אור.

הערה: ההדגשה מופיעה במקור.