ייצוגית של מנכ”ל האגודה לזכויות הלהט”ב בישראל נגד Grindr [מפעילת יישומון ההיכרויות לצרכי מין לגברים]: “מטבע הדברים מחזיקה במידע פרטי רב אודות המשתמשים”; חלקה את המידע הרגיש, האינטימי, הסודי והאישי ביותר עם גורמים אחרים [ידיעה מעודכנת]

07:42 22.12.2020

קטגוריות: אבטחת מידע/סייבר משפט

ביום שלישי האחרון דיווחתי: הוגשה (22.12.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד Grindr [מפעילת יישומון ההיכרויות לצרכי מין לגברים]: “מטבע הדברים מחזיקה במידע פרטי רב אודות המשתמשים”; חלקה את המידע הרגיש, האינטימי, הסודי והאישי ביותר עם גורמים אחרים; טרם פורסם כתב התביעה המלא.

התובע בתיק זה הוא אוהד חיזקי, מנכ”ל האגודה לזכויות הלהט”ב בישראל, המשתמש באפליקציית גריינדר.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “המשיבה היא חברה שמקום מושבה במדינת קליפורניה בארה”ב, והפועלת בכל רחבי בעולם, באמצעות יישומון (אפליקציה) להיכרויות לצרכי מין וזוגיות לגברים. לפי אתר האינטרנט שלה, גריינדר מפעילה את “יישומון הרשת החברתית הגדול בעולם עבור הומואים, בי סקסואלים, טרנסים וקווירים”.

“מטבע הדברים, המשיבה מחזיקה במידע פרטי רב אודות המשתמשים באפליקציה, לרבות עצם היותם משתמשים (עובדה החושפת את נטייתם המינית והן את מנהגיהם המיניים – שכן להתאמת הזיווג האפליקציה בנוייה כך שהמשתמשים מציינים בה את העדפותיהם בהתנהגות המינית), כתובות IP, נתוני המיקום הפיזי שלהם, המעמד האישי שלהם, גובה, משקל, נשאות HIV ונתונים רבים נוספים.

“כל המידע הזה מקושר למזהה חד-חד ערכי הקרוי AD-ID. כלומר, לכל משתמש ישנו מזהה AD-ID ייחודי, אשר אוגר בחובו, את המידע האינטימי והרגיש ביותר, שהזין המשתמש לאפליקציה.

“[…] עד לחודש מארס 2020 צויין במדיניות הפרטיות של המשיבה כי היא מעבירה את המידע שנאגר על ידה לחברה בשם MOPUB. לא צויין כי המידע מועבר הלאה מחברת MOPUB לצדדים רביעיים וגם בתנאי השימוש והפרטיות של חברת MOPUB לא צויין הדבר”.

לדברי כתב התביעה, “[…] התברר, כמפורט בחוות הדעת המומחית גב’ רזמדזה, כי גריינדר מעביר את המידע של משתמשי האפליקציה לא רק ל- MOPUB אלא גם ובנוסף לשורה ארוכה של חברות לרבות פייסבוק וגוגל, וכי נעברים אלה מעבירים את המידע הלאה לצדדים רביעיים וחמישיים וכך הלאה, עד כי אין כל שליטה על הפצת המידע”.

“המשמעות היא שמידע רגיש, אינטימי, סודי ואישי ביותר של משתמשי המשיבה, הנוגע להעדפותיהם המיניות, להרגלי המין שלהם, למחלותיהם, למאפייניהם הפיזיים וכו’ – מוצא דרכו מסתובב בעולם הרחב, ברשת האינטרנט מבלי שהמשתמשים (חברי הקבוצה) נתנו אי-פעם את הסכמתם לכך, וידעו כי סודותיהם הכמוסים ביותר מועברים באין מפריע”.

* לכתב התביעה צורפו חוות דעת של מומחה לדין הזר [לגבי כללי הדין החלים במדינת קליפורניה] וחוות דעת טכנולוגית של קטי רזמדזה [שכיום לומדת לתואר שלישי במדעי המחשב באוניברסיטת תל אביב. בתחום הניסיון המקצועי היא מעידה על עצמה שביצעה שני תפקידים במשרד הביטחון: ראשת צוות מחקר רשתות תקשורת וכן מדענית נתונים (Data Scientist)].