הוגשה תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ובמדע

06:30 21.02.2018

קטגוריות: חינוך והכשרה משפט

תגים: ,

לבית-המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה ב- 6 בפברואר 2018 תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד מה”ט – המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ובמדע.

התובע בתביעה זו הוא חי שדה, “תלמיד השנה השלישית לתעודת הנדסאי חשמל במכללת אורט סינגלובסקי. המבקש שילם עד היום למשיב, בגין ארבע בחינות גמר ומבחן הגנה על פרוייקט גמר, אגרות בסך 1,100 ₪. בהתאם להנחיות המשיב, אגרות הבחינה שולמו ע”י המבקש למשיב באמצעות המכללה בה הוא לומד”.

בתביעה נאמר בין היתר כי “עניינה של התובענה הייצוגית, אשר אישורה מתבקש בזה, בגביית אגרות שלא כדין ע”י המשיב, בגין בחינות כמר ממלכתיות (המכונות גם ‘בחינות גמר ממשלתיות’) ובכלל זאת מבחן הגנה על פרוייקט גמר וכן הגשת ערעורים על ציונים בבחינות גמר, בהיקף משוער של כחמישה עשר מיליון ₪ מידי שנה מתלמידי המכללות הטכנולוגיות”.

התובע מציין כי “חוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים, תשע”ג – 2012, אשר מכוחו פועל מה”ט, מחייב ביצוע בחינות גמר ממשלתיות לצורך קבלת תעודת הנדסאי או תעודת טכנאי מוסמך”.

“בהתאם לכך, עורך מה”ט מידי שנה עשרות אלפי בחינות גמר לתלמידי המכללות הטכנולוגיות, כאשר כל תלמיד נדרש לבצע בין ארבע לחמש בחינות בהתאם לתחום הלימוד. על-פי הנמסר ממה”ט, מידי שנה נערכות כ- 50,000 בחינות גמר (לא כולל מבחני הגנה על פרוייקט גמר)”.

“בהתאם לכך, חוק ההנדסאים והטכנאים (בסעיף 43) מעניק לשר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים או לשר החינוך, לפי העניין, סמכות לקבוע – באישור וועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת – חובת תשלום אגרה בגין בחינות הגמר הממשלתיות ובגין עניינים נוספים, וכן לקבוע את גובה האגרה ודרך תשלומה”.

“אלא ששר העבודה והרווחה מעולם לא עשה שימוש בסמכות זו, ולא קבע חובת תשלום אגרה בגין ביצוע בחינות הגמר … שר העבודה והרווחה או שר החינוך מעולם לא עשו שימוש בסמכות שהוענקה להם ומעולם לא קבעו ולא פירסמו חובת תשלום אגרה בגין רישום, רישוי או ביצוע בחינות גמר ממלכתיות“.

“… למרות זאת, במשך שנים גובה מה”ט מהתלמידים – ללא סמכות כדין ובאופן בלתי חוקי – סדרה של תשלומים ואגרות, באמצעות המכללות הטכנולוגיות”. כל זאת, לדברי התובע, “בהיקף משוער של כ- 15 מיליון ₪ בכל שנה.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד עידו בלום. [הערה: כל ההדגשות מופיעות באופן זה במקור].