הוגשה תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד גוגל ישראל ו- Google LLC בשם כל משתמשי מכשירי אנדרואיד: בתחקיר עיתונאי הודתה לכאורה גוגל שהיא אוספת מידע לגבי מיקום גיאוגרפי שלהם

לבית-המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה ב- 27 בנובמבר 2017 תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד חברת גוגל ישראל וחברת Google LLC בשם כל משתמשי מכשירי Android לאחר שבתחקיר עיתונאי [שפורסם ב- 21.11.2017 באתר Quartz] הודתה החברה כי החל מתחילת שנת 2017 היא אוספת מידע לגבי מיקומם הגיאוגרפי של המשתמשים, “לרבות המשתמשים כאמור אשר בחרו במפורש בתפריטי הטלפונים הניידים שלהם, לחסום את גוגל מלאסוף מידע אודות מיקומם הגיאוגרפי”.

התובעים בתביעה זו הם ליאור וינטר [ש”החזיק עד לאחרונה מכשיר טלפון נייד מסוג HTC M8 וכיום בעל מכשיר טלפון נייד מסוג סמסונג גלאקסי 8, שבשניהם מותקנת מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל”] ולירז ספקטור [“המחזיקה בטלפון נייד מסוג Huawei P10 שבו מותקנת מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל”].

בתביעה נאמר בין היתר כי “גוגל, חברת טכנולוגיה מהגדולות בעולם, היא המפתחת של מערכת ההפעלה הפופולרית ביותר בעולם לטלפונים ניידים הנקראת Android. באמצעות מערכת הפעלה זו, גוגל יכולה לאסוף מידע רב לגבי המשתמשים בה, לרבות מיקומם של המשתמשים בכל רגע נתון.

“גוגל מאפשרת למשתמשים, באמצעות תפריטים במערכת ההפעלה, לבחור האם הם יהיו נתונים למעקב שלה או שהם יעדיפו לחסום את האפשרות של גוגל לעקוב אחריהם. גוגל עושה שימוש מסחרי בנתוני המיקום של המשתמשים, לפי שיקול דעתה הבלעדי ובהתאם לצרכיה המסחריים. אומנם, גוגל משתמשת בנתונים לצורך מתן חלק מהשירותים שלה ולשיפור השירות לטובת המשתמשים, אלא שהצורך המרכזי של גוגל בנתונים הוא שירותי הפרסום שהיא מעניקה למשתמשיה המסחריים, אשר מהווים כמעט את מלוא הכנסותיה של גוגל.

“משתמשים רבים בוחרים שלא לאפשר לגוגל לעקוב אחריהם. מדובר בקבוצה עצומה של משתמשים המבכרים את זכותם לפרטיות ואינם מעוניינים שינוהל אחריהם מעקב צמוד מצד חברת ענק. שיקוליהם של אותם אנשים ברורים: הם מעדיפים שלא לחשוף מידע אישי בדבר מקום הימצאם בכל רגע נתון. חלקם חוששים מפני הנזקים שעלולים להיגרם כתוצאה מחשיפת המידע בעקבות פריצות או כשלי אבטחה וחלקם פשוט מעדיפים שלא ינוהל אחריהם מעקב ורואים בחדירה לפרטיותם כפגיעה באוטונומיה האישית שלהם.

“… גוגל למעשה התעלמה לחלוטין מרצון המשתמשים, אשר קיבל ביטוי מעשי בפועל, באמצעות בחירה בתפריט הטלפון הנייד, שלא לאפשר לגוגל לבצע מעקב אחריהם. גוגל העדיפה את צרכיה האישיים והמסחריים ופעלה לאיסוף המידע כאמור, וזאת בניגוד לתנאי הפרטיות שלה עצמה.

“מדובר בהתנהלות חמורה ביותר. אין כל הבדל בין המעקב שביצעה גוגל אחר המשתמשים למעקב פיזי של אדם, העוקב אחר אותם משתמשים בכל רגע נתון, מתחקה אחריהם לכל מקום אליו הם הולכים ומתעד בקפדנות את מיקומם בכל רגע ורגע, כל זאת למרות הבהרה מפורשת מצד המשתמשים כי הם מבקשים להפסיק זאת ולמרות התחייבויותיה של גוגל שלא לעקוב אחר מי שמבקש שלא להיות נעקב. מדובר למעשה בריגול אחר המשתמשים”.

בכתב התביעה נאמר עוד כי “גוגל משתמשת במידע הרב שהיא משתמשת לשלל מטרות. בין היתר לצורך אספקת השירותים, שיפור השירותים ושיפור חוויית המשתמש, תחזוקה של המערכות, אבטחה, פיתוח שירותים חדשים, התאמה ייחודית של השירותים למשתמשים ועוד.

“ואולם, המטרה העיקרית של גוגל באיסוף המידע על משתמשיה היא להעניק שירותי פרסום. זהו מקור הכנסתה העיקרי והיחיד כמעט. שירותי הפרסום של גוגל צפויים להכניס בשנת 2017 כמאה ועשרים מיליארד דולר (120,000,000,000 דולר). למעשה, כשליש מהוצאות הפרסום הדיגיטלי בעולם (בכל העולם) משולם לגוגל (!), באופן המסייע לחברה-האם שלה (Alphabet Inc) להיות החברה בעלת שווי השוק השני הגבוה ביותר בעולם (אחרי Apple Inc).

“בנסיבות אלו ניתן לומר בבירור כי המודל העסקי של גוגל מבוסס רוב רובו על איסוף המידע, המאפשר פרסום יעיל ומוצלח, המביא להכנסות עתק לגוגל ומאפשר לחברה זו לפרוח מבחינה כלכלית”.

התביעה הוגשה באמצעות עורכי הדין צביקה מצקין, אלרן שפירא בר-אור ומיכאל פטרמן.

הערות עורך Read IT Now: (א) כאן באתר פורסם בחלון המבזקים ב- 27.11.2017 בשעה 13:52  דבר הגשת תביעה זו.

(ב) כאן באתר פורסם בחלון המבזקים ב- 21.11.2017 בשעה 18:12: “תחקיר של Quartz: מכשירי Android מעבירים נתוני מיקום של מתקני שידור סלולריים קרובים ל- Google גם אם המשתמש ניטרל את שירותי המיקום ליישומונים במכשיריהם”.

(ג) אתר ה- BBC פירסם ב- 30 בנובמבר 2017 ידיעה שכותרתה: Google faces mass legal action in UK over data snooping. מדובר בתביעה ראשונה מסוגה שהוגשה ע”י קבוצה המכונה Google You Owe Us ועוסקת במה שפורסם לפיו החברה לכאורה קצרה מידע בצורה לא חוקית לגבי  5.4 מיליון משתמשים בבריטניה. בראש הקבוצה עומד ריצ’רד לויד [שעמד בראש Which? להגנה על זכויות הצרכנים בממלכה]. הוא העריך שהמשתמשים עשויים להשיג בעקבות התביעה “כמה מאות אלפי ליש”ט כל אחד”. התביעה מתייחסת למספר חודשים בשנים 2011-2012 בהן שתלה גוגל עוגיות [ad-tracking cookies] במכשירים של משתמשי Safari. הדיון בתביעה צפוי להישמע באביב 2018.