הוגשה תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד חברת ארקיע בהקשר לחוק שיוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלות

לבית-המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה (4.9) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד חברת ארקיע קווי תעופה ישראליים בע”מ.

התובע בתביעה זו הוא איציק ארביב. בכתב הטענות הוא מוצג כ”אדם עיוור אשר עוסק באופן שוטף בענייני התאמת נגישות לאתרי אינטרנט שונים”. יצויין כי בעבר פירסמתי באתר זה מספר ידיעות על תובענות ייצוגיות שהגיש בנושא הנגישות לבעלי מוגבלויות.

התביעה הוגשה באמצעות עוה”ד אלי אליאס ויוסף-חי אביעזיז (ממשרד עורכי הדין אליאס בן אריה & חן). בכתב התביעה מודגש כי ב”כ התובע הגישו “בקשות זהות במהות”: חמש תביעות (ובקשות להכיר בהן כתובענות ייצוגיות) לבית-המשפט המחוזי בתל אביב ושלוש תביעות (ובקשות להכיר בהן כתובענות ייצוגיות) לבית-המשפט המחוזי מרכז בלוד.

בכתב התביעה נאמר בין היתר כי “הנתבעת הינה מי שעוסקת בשיווק ומכירה של טיסות והפעלתן, חבילות נופש וטיולים מאורגנים גם באמצעות אתר אינטרנט, ולכן גם מי שנושאת בחובה כלפי אנשים בעלי מוגבלות, כדוגמת התובע, לבצע התאמות נגישות בשירות אינטרנט, מכוח חוק שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, תשנ”ח – 1998, ותקנות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמת נגישות לשירות), תשע”ג – 2013 שמכוחו, על-מנת שיוכלו ליהנות משירותי הנתבעת כשאר הציבור וגם כדי שיממשו את זכותם לשיוויון, לעצמאות ולכבוד.

“… הנתבעת, חברת התעופה הפנים-ארצית הגדולה בישראל וחברת התעופה הבינלאומית הישראלית השנייה בגודלה, לא ביצעה את חובותיה בהתאמת נגישות בשירות אינטרנט, היא אף לא תיקנה את ההפרות לאחר שקיבלה עליהן הודעה, מכאן התביעה והבקשה לאשרה כייצוגית”.

בהמשך כתב הטענות נאמר כי התובע פנה אל חברת ארקיע לראשונה ב- 7.12.2017 לגבי הקושי שלו בשימוש באתר החברה. “בפנייתו ציין התובע כי מבדיקה שערך נראה כי האתר איננו מותאם נגישות בהתאם לתרן המחייב שעה שאינו מותאם נגישות בקוד האתר, מה שמונע מאדם עם מוגבלות לקבל מידע ו/או לרכוש מותרים באתר”.

ביום 18.12.2017 התובע פנה שוב אל חברת ארקיע כדי לאשר את קבלת מכתבו. באותו יום השיבה ארקיע לתובע: “ארקיע מקפידה על קיום הוראות הדין ביחס להנגשת אתר האינטרנט לאנשים עם מוגבלות. נוכח תיקון לתקנות העוסקות בנגישות אתר האינטרנט שפורסם ביום 26.10.2017, פעלה ארקיע להתאמת אתר האינטרנט שלה לתיקון הנ”ל. לצערנו, טרם העלאת האתר הותאם להוראות התיקון, נתגלה באג אשר עצר את העלאתו. אנו מעריכים כי האתר המותאם יעלה בתוך כשבוע”.

ביום 7.1.2018 פנה התובע אל חברת ארקיע כדי שהיא תעדכן אותו על התאמות הנגישות שבוצעו. באותו היום שלחה אליו חברת ארקיע את תשובתה: “על-פי עדכון ממערכות המידע, התוכנית הינה לשוב ולהעלות את האתר השבוע”.

ביום 9.1.2018 עידכנה הנתבעת את התובע “כי האתר ‘המונגש’ עלה לאוויר”. התובע השיב באותו היום ושלח לחברה מספר הערות על אופן ההנגשה שבוצעה. “נראה כי מלבד ‘זריקת’ רכיב נגישות שבוצעה החברה, היא לא וידאה כי האתר נגיש בהתאם לתקן וכי אדם עם מוגבלות אכן יכול לקבל שירות במסגרתו”.

עוד טוען התובע כי “חרף הפנייה ובניגוד ללשון התקנות, לפיה על החייב לתקן את ההפרות בתוך זמן סביר אך לא יאוחר מ- 60 יום קבלת ההודעה, הנתבעת לא תיקנה את ההפרות ‘בזמן סביר’ ואף לא במסגרת 60 הימים שניתנו לה מהמחוקק לתיקון ההפרות.

“ההשתלשלות המתוארת לעיל אף מלמדת כי הנתבעת לא תיקנה את אתר האינטרנט המופעל על-ידי על אף התנהלות של מעל לשמונה חודשים (!) של הח”מ מולה. נאמר כעת כי הנתבעת גם חורגת מתקנה 91(א) לתקנות שעה שהיא מעסיקה מעל 25 עובדים ולא מינתה רכז נגישות כמתחייב בתקנה זו”.

בהמשך כתב התביעה נאמר עוד כי “הנה כי כן, מדובר במספר רב מאוד של הפרות וסטייה מהתקן המחייב לעניין התאמות הנגישות הנדרשות. ההפרות האמורות, מלבד החומרה שבמספרן הרב, יש בהן גם כדי למנוע באופן מעשי את נגישות הקבוצה לשירות המסופק על-ידי הנתבעת. כפי שהובהר גם בחוות דעתו של המומחה, מדובר בבדיקה מדגמית; בדיקה רחבה יותר של האתר תוביל לכמות גדולה מאוד של הפרות אל מול התקן”.

חוות דעת מומחה שצורפה לכתב התביעה היא של עמיחי מירון מנכ”ל חברת User1st  המוגדרת בחוות הדעת כ”חברה הגדולה, הוותיקה והמובילה בישראל בתחום הנגישות באינטרנט”.