הוגשה תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד פלאפון ופרטנר בשם אנשים בעלי מוגבלויות בהתניידות (למעט אלה שבכיסאות גלגלים) ואשר הגיעו לקבל שירות במרכזי השירות והמכירה של החברות

ביום שני 21 במאי 2018 בצהריים דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה כי “הוגשה היום (21.5) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד פלאפון ופרטנר בשם אנשים בעלי מוגבלויות בהתניידות (למעט אלה שבכיסאות גלגלים) ואשר הגיעו לקבל שירות במרכזי השירות והמכירה של החברות; טרם פורסם הנוסח המלא של כתב הטענות”.

התובע בתביעה זו הוא ארז חרדון, המוגדר כ”אדם עם מוגבלות בניידות, הנעזר לעיתים במקל הליכה, כיוון שהוא מתקשה בין היתר בהליכה, בעמידה, בקימה ובישיבה” וכי הוא מנוי בחברת 012 Mobile.

בכתב התביעה נאמר בין היתר כי בדף ‘הצהרת נגישות’ באתר שלה באינטרנט נאמר כי פלאפון תקשורת מחוייבת לקידום הנגישות על-מנת לאפשר גם לאנשים עם מוגבלות להשתמש וליהנות ממגוון השירותים שהיא מציעה לציבור. בדף העוסק ב’הסדרי נגישות שנעשו בסניפי פלאפון’, מפורטות התאמות הנגישות שנעשו בסניפי החברה ללא התייחסות לנושא מושבים מותאמים במקומות ההמתנה, לפי תקן ישראלי ספציפי.

בדף ‘עמוד הנגישות’ של חברת פרטנר תקשורת נאמר כי היא מעניקה הזדמנות שווה והוגנת לאנשים בעלי מוגבלות ומאפשרת להם ליהנות מתקשורת אישית יעילה ונוחה. בדף ‘סניפים ומרכזי שירות’ באתר פרטנר מפורטים הסדרי הנגישות שנעשו בסניפי החברה ללא התייחסות לנושא מושבים מותאמים במקומות ההמתנה, לפי תקן ישראלי ספציפי.

לשם קבלת מידע והצעת מחיר אודות מבצעים לניוד קו הטלפון הנייד שלו מהחברה בה הוא מנוי היום, ביקר התובע בשני מועדים שונים בחודש אפריל 2018 בסניף חברת פרטנר בקניון איילון ברמת גן ובסניף פלאפון ברחוב בן גוריון ברמת גן. לדבריו, בשני המקומות לא היו ספות או מושבים אחרים בעלי משענות יד במקום ההמתנה, כנדרש.

כדי לוודא שהיעדר מושבים עם משענות יד בסניפים הנ”ל לא היה ‘בעייה נקודתית’, חוקר פרטי מוסמך מטעם התובע ביקר בכל הסניפים (מרכזי שירות ומכירה) של הנתבעות (למעט סניף פלאפון באילת) ומסר כי בסניפים רבים אין מושבים עם משענות יד במקומות ההמתנה ו/או בעמדות השירות“.

“… בניגוד להוראות חוק השיוויון והתקנות, בכ- 63% מהסניפים של פלאפון ובכ- 56% מהסניפים של פרטנר אין מושבים מתאימים לאנשים עם מוגבלות במקומות ההמתנה, ובנוסף, בכ- 30% מהסניפים של פלאפון ובכ- 11% מהסניפים של פרטנר אין מושבים מתאימים בעמדות השירות. זאת למרות שלפי התקנות לכל המאוחר עד ליום 1.11.2017 חייבים היו להיות מושבים מותאמים במקומות ההמתנה וגם בעמדות השירות, בכל הסניפים של הנתבעות“.

התביעה הוגשה באמצעות משרד אבני פלסר עורכי דין.

הערה: כלל ההדגשות המופיעות כאן בידיעה זו מופיעות באופן זהה בכתב התביעה.