הוגשה עתירה מינהלית לפי חוק חופש המידע נגד משרד הפנים בנושאי ביומטריה

ביום חמישי (19.3.2020) הוגשה לבית-המשפט המחוזי בירושלים (בשיבתו כבית-משפט לעניינים מינהליים) עתירה מינהלית לפי חוק חופש המידע נגד הממונה על יישום חוק חופש המידע במשרד הפנים בנושאי ביומטריה.

את העת”מ הגיש צבי דביר, אחד ממייסדי התנועה לזכויות דיגיטליות (עמותה רשומה) ומכותבי דו”ח המומחים על תקופת המבחן של החוק הביומטרי.

בעתירה נאמר בין היתר כי “ביום 06/02/2020 פניתי לממונה על חופש המידע במשרד הפנים בבקשה לקבל מידע מנהלתי אודות עובדי הרשות לניהול המאגר הביומטרי.

“משרד הפנים סירב לבקשה בטענה שעל הרשות הביומטרית חל חיסיון מכוח סעיף 14 (א)(14) לחוק.

“על כן מוגשת עתירה זאת בדרישה להורות למשרד הפנים לספק את המידע המבוקש”.

לדברי צבי דביר, “מטרת הבקשה לבחון האם הרשות הביומטרית מקיימת את הוראות סעיף 11 (ג)  לחוק הביומטרי, לפיו ‘עובדי הרשות יהיו עובדי המדינה ולא ימלאו תפקיד אחר מלבד תפקידם ברשות’.

“ביום 09/03/2020 קיבלתי מענה ממשרד הפנים לפיו בקשתי מסורבת לנוכח סעיף 14 (א)(14) לחוק […] כמו כן נטען שאין למסור את המידע מכוח סעיף 9 (א) לחוק חופש המידע”.

העותר טוען כי “סעיף 14 (א)(14) לחוק קובע שהחוק לא יחול על הרשות הביומטרית ועל המידע שנוצר, נאסף או מוחזק במאגר הביומטרי. אולם המידע המבוקש הוא מידע מנהלתי שנאסף ונשמר במשרד הפנים, ואינו בגדר מידע ביומטרי כהגדרתו בחוק.

“ועדת הכנסת המשותפת שדנה בהצעת החוק הביומטרי התייחסה למשמעות אי-תחולת החוק על הרשות הביומטרית. בדיון מיום 21/07/2009  הובהר במפורש שהכללת הרשות הביומטרית בסעיף 14 (א)(14) לחוק לא מוציאה מתחולת החוק מידע מנהלתי, בדיוק מהסוג המבוקש”.

עוד נטען בעתירה המינהלית כי “כידוע,  המדינה לא יכולה לדבר בשני קולות. כאשר המדינה מציגה עמדה פרשנית מסוימת במהלך דיונים על הצעת חוק בוועדות הכנסת, עליה להיות עקבית בעמדתה הפרשנית.

“פרשנות משרד הפנים לתחולת סעיף 14 (א)(14) מנוגדת לפרשנות המוסמכת של נציגי הממשלה, כפי שהוצגה בדיונים על החוק הביומטרי ועל היקף ומשמעות החרגת הרשות הביומטרית מתחולת חוק חופש המידע.

“קשה להתייחס ברצינות לטענה כי מסירת שמות העובדים בראשי התיבות בלבד, עלולה לסכן את ביטחונם של העובדים. עובדי הרשות עצמם, בעבר ובהווה, לא  מסתירים את היותם עובדי הרשות.

“אך כדי למנוע את החשש המופרך כי ראשי התיבות יגיעו לידיעת גורמים עוינים ויסכנו בכך את ביטחונם של עובדי הרשות, אני מסכים כי בהתאם לסעיף 11 לחוק, ראשי התיבות ימסרו תוך התחייבות מצדי כי מידע זה לא יפורסם בפומבי.

“משרד הפנים מסר במענה פרטים בדבר מספר עובדי הרשות הביומטרית שאינם עובדי מדינה. המידע שנמסר לא תואם את המידע שפורסם ביום 20/01/2020 בדו”ח הפיקוח התשיעי של הממונה על היישומים הביומטריים. פניתי בעניין זה אל יחידת הממונה.

“עפ”י עמדת המדינה, סעיף 14 (א)(14) לא אמור למנוע מסירת מידע מנהלתי אודות עובדי הרשות הביומטרית, וסירוב המשיב מכוח סעיף זה לא יכול לעמוד.

“אין ממש בטענה בדבר חשש לפגיעה בביטחון המדינה,  והמשיב לא בחן אפשרות למסור מידע חלקי או בתנאים תוך שקילת העניין הציבורי במידע.

“מכל האמור לעיל, על משרד הפנים לספק את המידע המבוקש, ובית המשפט הנכבד מתבקש להורות לו לעשות כן”.

= = = = = = = = = = = = = = =

הערות עורך Read IT Now:

+ ב- 20 בספטמבר 2019 פירסמתי כאן באתר ידיעה העוסקת בעתירה מינהלית אחרת שהגיש צבי דביר בנושא ביומטריה. העתירה נמחקה ע”י ביהמ”ש המחוזי בתל אביב ב- 18.12.2019.

+ בפני בג”ץ תלויות ועומדות שלוש עתירות נפרדות, אחת מהן של צבי דביר [בג”ץ 1250/18], לגבי המאגר הביומטרי.

= = = = = = = = = = = = = = =