הוגשה ‘בקשה דחופה למתן צו זמני’ נגד שירביט בגין אירוע אבט”מ; הבקשה הוגשה ע”י התובעת הראשונה והדיון בבקשה ייערך ביום ראשון הקרוב

10:41 03.12.2020

קטגוריות: אבטחת מידע/סייבר משפט

כפי שדיווחתי הבוקר בחלון המבזקים של אתר זה, לבית-המשפט המחוזי מרכז-לוד הוגשה ‘בקשה דחופה למתן צו זמני’ נגד שירביט חברה לביטוח בגין אירוע אבטחת המידע השבוע; הבקשה הוגשה ע”י עלמה דולב, התובעת הראשונה [באמצעות עו”ד דוד פורר ולימור לוי, ממשרד עורכי הדיו פורר, לוי, אורגד ושות’]; הדיון בבקשה ייערך ביום ראשון הקרוב (6.12.2020).

בבקשה נאמר בין היתר כי “בית-המשפט הנכבד מתבקש ליתן צו זמני כדלקמן:

+ על המשיבה למסור מיידית לכל לקוח מידע עדכני, נכון ומדוייק על סטטוס המידע שדלף לגביו, ובעיקר למסור לכל לקוח פירוט מדוייק על תוכן המידע שדלף לגביו;

+ על המשיבה לדאוג מיידית למנגנון שיאפשר ללקוחות לקבל את המידע האמור, ועל המשיבה להקצות לכך את כל המשאבים הנדרשים;

+ על המשיבה למסור מידי יום עדכון לכל לקוחותיה על מצב החדירה לבסיסי הנתונים של המשיבה ועל כל מידע נוסף שדולף מהמשיבה”.

כבוד השופט אבי פורג הורה לחברת שירביט להשיב על הבקשה עד ליום חמישי (3.12.2020) בשעה 18:00 וכאמור ייערך דיון בבקשה לצו זמני ייערך ביום ראשון הקרוב (6.12.2020) בשעה 11:30.

בבקשה נאמר עוד בין השאר כי “[…] המשמעות היא שייתכן כי הקבוצה (כולם או חלקם) נדרשים לבצע כעת פעולות בהולות להגנה על עצמם ועל קניינם, כגון: שינוי סיסמאות, ביטול כרטיסי אשראי, שינוי שאלות הזדהות וכיו”ב. גם בנושא זה היו פירסומים בכלי התקשורת, אולם מבלי שהלקוחות יקבלו מידע קונקרטי מן המשיבה לגבי המידע שדלף, אין בידיהם לטפל בנושא כראוי אלא הם מגששים כסומא בארובה. עקב הסתרת המידע ע”י המשיבה לא ניתן לדעת אילו פעולות דחופות יש לבצע כדי לצמצם את היקפי הנזק ולמנוע את מה שעלול להפוך לקטסטרופה של ממש”.

בהמשך יש התייחסות לדברים שאמר מנכ”ל חברת שירביט צבי ליבושר: “[…] במקום שהמשיבה תצא מגדרה כדי למסור לקהל לקוחותיה מידע מדוייק ועדכני, כל לקוח לגבי המידע האישי שלו שהופקד בידי המשיבה, בחרה המשיבה למסור הודעה מנוכרת המתעלמת לחלוטין מן הקשיים אותם חווים לקוחותיה של המשיבה”.

“[…] הסעדים המבוקשים הם אלמנטריים ומינימליים. מן הראוי היה שהמשיבה תפעל לפי הסעדים המבוקשים גם ללא צורך בהחלטות שיפוטיות. למרבה הצער נראה כי המשיבה אינה ערוכה להתמודדות עם אירוע דליפת המידע והיא נמצאת בהכחשה של עצם קיומו של האירוע ושל השלכותיו הקשות. לקראת הדיון מצופה מן המשיבה שתסכים למתן הסעדים המבוקשים נגדה שאם לא כן יהיה צורך לשקול נקיטה בהליכים משפטיים שיפקיעו מן ההנהלה הנוכחית של המשיבה את ניהול אירוע דליפת המידע מהמשיבה ואת ניהול מסירת המידע ללקוחות המשיבה”.

עוד נאמר בבקשה כי “המבקשת [עלמה דולב] מוטרדת וחוששת מאוד ממהות המידע שדלף, ואך טבעי הוא שכל מי שמידע אישי שלו מוחזק בידי המשיבה יחשוש מכך שמידע אישי לגביו דלף ויהיה מוטרד מכך, ומכך שלא ניתן לקבל עדכון מהמשיבה על תוכן המידע שדלף.

“מפניות שהגיעו בעקבות הגשת התביעה הייצוגית עולה כי לא מדובר במחשבות אישיות של המבקשת בלבד, אלא במחשבות המטרידות את מנוחתם של אנשים רבים. מסקנה דומה עולה מקריאת הדיווחים הרבים בכלי התקשורת”.

= = = = = = = =

ביום שלישי (1.12.2020) בצהריים, Read IT Now היה האתר הראשון לדווח על התביעה הראשונה שהוגשה בנושא האירוע בשירביט: לבית-המשפט המחוזי מרכז-לוד הוגשה (1.12.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד חברת שירביט לביטוח בגין אירוע אבטחת המידע עליו דווח הבוקר. התובעת בתיק זה היא עלמה דולב.

“נושא אבטחת המידע של לקוחות הוא בעל חשיבות רבה. חשיבות זו מתעצמת כאשר עסקינן בגוף שפעולתו מוסדרת ברגולציה ואשר אוסף מידע אישי רב. הנתבעת מחזיקה בידיה מידע אישי רב ורגיש אודות לקוחותיה, גיוס לקוחותיה של הנתבעת נעשה באמצעות הנחת דעתם של הלקוחות הפוטנציאליים כי המידע שנמסר על-ידם מאובטח ושמור, ואין מקום לחשש כי מידע זה יזלוג אל מחוץ לחברה וישמש למטרות אחרות מהמטרות שלשמן הוא נמסר”.

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי “ביום 1.12.2020 הודיעו רשות שוק ההון ומערך הסייבר הלאומי שהאקרים פרצו לאתר ולשרתי חברת הביטוח שירביט. כתוצאה מן הפריצה הועברו פרטים אישיים של מבוטחים רבים אל ההאקרים וחלק מן הפרטים פורסם בידי ההאקרים.

“למרבה הצער, מתגובתה של שירביט עלה כי היא אינה מכירה בחומרת המצב וממילא לא נקטה בצעדים המתבקשים להתמודדות עם מצב החירום”.

לדברי כתב התביעה, “סכום התביעה האישית של כל חבר בקבוצה מוערך בסך של 500 ₪, והיקף הקבוצה מוערך בכלל לקוחותיה של הנתבעת, אשר לפי פרסומים שונים לה כ- 1 מיליון לקוחות. לפיכך, בשלב זה, מוערך סכום התביעה בסך של 500,000,000 ₪.”

כתב הטענות מפרט את כל המידע הידוע עד כה לגבי האירוע, כפי שהדברים פורסמו בכלי התקשורת השונים בארץ [הערה: התביעה הוגשה בסמוך לשעה 14:00].

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד דוד פורר ולימור לוי.

= = = = = = = =

יצויין עוד כי כפי שדיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה, לאחר הגשת התביעה הראשונה הוגשו ביומיים שלאחר מכן עוד שלוש תביעות ייצוגיות שונות ונפרדות, שתיים מהן במחוזי מרכז-לוד ואחת במחוזי ת”א.

= = = = = = = =