ההתפתחויות האחרונות בפרשת התביעה של אקו”ם נגד חברת סלקום [לגבי שידורי מוסיקה בסלקום טי וי]

09:29 15.02.2019

קטגוריות: משפט

תגים:

* “מחלוקת זו מן הראוי כי תבוא לידי סיום מחוץ לכותלי בית-המשפט נוכח מהות היחסים המתמשכים שבין הצדדים”. כך כתבה כבוד השופטת רחל ברקאי מבית-המשפט המחוזי בתל אביב יפו בסיום החלטתה מיום 5 בפברואר 2019.

לבקשת אקו”ם הוציאה השופטת “צו מניעה ארעי כמבוקש נוכח הפגיעה המהותית והמתמשכת הלכאורית בקניינה של המבקשת וזאת עד למתן החלטה אחרת”.

התביעה של אקו”ם הוגשה באותו היום והיא בגובה של 11,082,631 ש”ח.

* לבקשת חברת סלקום, בית-המשפט העליון הוציא ביום רביעי, 13.2.2019, צו ארעי המעכב כניסתו לתוקף של צו המניעה הזמני שניתן בהחלטות בית-המשפט המחוזי (מיום 5.2.2019 ומיום 12.2.2019), וזאת עד למתן החלטה אחרת.

* ביום חמישי, 14.2.2019, ניתנה החלטה נוספת של בית-המשפט העליון: “נוכח הודעת המבקשת [סלקום] מהיום והחלטת בית המשפט קמא מיום 13.2.2019, בקשת רשות הערעור התייתרה ועמה גם בקשה לעיכוב ביצוע. לפיכך, הטיפול בתיק זה הסתיים”.

* הדיון הבא בתביעה זו, שהייתה אמורה להתקיים בבית-המשפט המחוזי בתל אביב ביום ראשון הקרוב, 17.2.2019, נדחתה ליום חמישי, 21.2.2019.

בין היתר נאמר בכתב הטענות של אקו”ם (אגודת קומפוזיטורים, ומחברים ומו”לים):

■ “סלקום טי וי השיקה שירותי טלביזיה באינטרנט כבר לפני 4 שנים. בשירות זה עושה סלקום טי וי שימוש נרחב ביצירות מוגנות מרפרטואר אקו”ם ואין מחלוקת בין הצדדים כי לצורך שימוש כדין ביצירות המוגנות זקוקה סלקום לרישיון מאקו”ם, שהיא בעלת זכויות היוצרים ביצירות המוגנות ו/או אמונה על ניהול ואכיפתן בישראל.

■ “בין הצדדים נתגלעה מחלוקת לגבי גובה התמלוגים שעל סלקום לשלם תמורת השימוש שהיא עושה ביצירות המוגנות. סלקום אף לא הסכימה לשלם את התמלוגים הזמניים שדרשה ממנה אקו”ם עד להכרעה במחלוקת בין הצדדים לגבי התמלוג הראוי שיש לשלם. ניסיונות מו”מ וגישור בין הצדדים לא צלחו.

■ “למרות הפצרות אקו”ם כי סלקום תחתום על הסכם ותשלם תמלוגים זמניים, במשך שלוש שנים לא שולם לאקו”ם מאומה ועד עצם כתיבת שורות אלה פועלת סלקום ללא הסכם. לאחר שלוש שנות פעילות העבירה סלקום לאקו”ם, בחודש ינואר 2018, סכום כסף באופן חד-צדדי, על דעת עצמה ללא מסירת דיווחים מלאים על השימוש ביצירות המוגנות ותוך נטילת הנחות מפליגות לעצמה. הסכומים ששילמה סלקום לאקו”ם עד כה עבור שירותי הטלביזיה באינטרנט שלה נמוכים משמעותית מאלה שדורשת אקו”ם.

■ “המחלוקת בין הצדדים נסבה בעיקר על דרישת סלקום כי יותר לה לנכות הוצאות מסויימות מהכנסותיה לצורך חישוב התמלוג, הנגזר כאחוד מהכנסות המנוי שגובה סלקום.

■ “[…] יובהר כי הניכוי החד צדדי שמחילה סלקום על הכנסותיה, לפי בחירתה, משמעותו הפרש של מאות אלפי שקלים בשנה בין התמלוגים, ולו הזמניים, שדורשת אקו”ם, לבין הסכומים ששילמה סלקום על החשבון.

■ “[…] מאז השקת שירות הטלביזיה של סלקום טי וי שילמה המשיבה לאקו”ם תשלום אחד בחודש ינואר 2018 אשר עפ”י שיטתה היה על חשבון תמלוגים לתקופת העבר שמאז השקת השירות ועד לסוף הרבעון השלישי של שנת 2017. גם זאת עשתה תוך מסירת דיווחים חלקיים ביותר שלא מאפשרים לחלק מהיוצרים את הכספים המגיעים להם. למעשה סלקום שידרה והעמידה לרשות הציבור יצירות מוגנות מרפרטואר אקו”ם במשך כל שנת 2018 ללא רישיון, ללא מסירת דיווח ובעיקר ללא תשלום אגורה שחוקה עבור תמלוגים. אין ספק כי סלקום מפעילה את השירות של טלביזיה באינטרנט תוך הפרת זכויות יוצרים של אקו”ם. זאת כאשר עפ”י פרסומים בעיתונות בשנת 2018 מספר המנויים של סלקום טי וי גדל בהתמדה ועומד כבר על 220,000“.

[הערה: ההדגשה מופיעה במקור].