הדו”ח הדו-שנתי של ארגון OECD: מדיניות ממשלתית אינה עומדת בקצב של חדשנות וטרנספורמציה דיגיטליות של כלכלות אותן מובילות חברות הטכנולוגיה הגדולות

Digital Economic Outlook 2017, הדו”ח הדו-שנתי של ארגון Organisation for Economic Co-operation and Development, OECD  שפורסם ב- 11 באוקטובר 2017 אומר כי מדיניות ממשלתית אינה עומדת בקצב של חדשנות וטרנספורמציה דיגיטליות של כלכלות אותן מובילות חברות הטכנולוגיה הגדולות.

עורכי הדו”ח קוראים ל- 35 המדינות החברות בארגון (כולל ישראל) להגביר מאמציהן, להשקיע יותר בחינוך ובהכשרה ולעודד שימוש רב יותר בטכ’ מתקדמות (דוגמת ביג דאטה ומחשוב ענן) יותר מכל בידי עסקים קטנים.

“טכנולוגיות דיגיטליות ממשיכות בהתקדמות המרשימה שלהן. תשתית האינטרנט משתפרת והשימוש בכלים דיגיטליים נצא בצמיחה. ההשפעות החברתיות של חדשנות דיגיטלית ניכרות בתחומים רבים. עם זאת, ההתקדמות אינה מתבצעת באופן שווה בקרב מדינות, עסקים וחברות [societies] שונים. הרחבת הגישה להזדמנויות הדיגיטליות וסיוע לאלה שמפגרים מאחור יגבירו את התועלות של טרנספורמציה דיגיטלית ויסייעו להבטיח שכלכלות ואנשים חולקים בהן”, אומרי מחברי הדו”ח.

“החיבור לאינטרנט גדל, המהירויות הממוצעות מהירות יותר והמחירים יורדים. ואולם, השימוש בנתונים ניידים – מניע עיקרי של הכלכלה הדיגיטלית ככל שאנשים יותר ויותר משתמשים ביישומונים ניידים למסרים, לתחבורה לשירותי מפות ושירותי סטרימינג – גדל במדינות מסויימות בקצב מהיר יותר מאשר במדינות אחרות”.

במונחים של שימוש כולל באינטרנט, 97% או יותר מהאוכלוסייה השתמשו באינטרנט ב- 2016 בדנמרק, איסלנד, יפן, לוקסמבורג ונורבגיה ואילו 60% או פחות עשו זאת במקסיקו ובתורכיה. יותר מ- 95% מבני 16-24 התחברו לאינטרנט לעומת פחות מ- 63% מקרב בני 55-74.

שמונים-ושלושה אחוזים מקרב הבגירים במדינות ה- OECD התחברו לאינטרנט בשנת 2016 כש- 73% עשו זאת מידי יום. בשנת 2005 הנתונים היו 56% ו- 30%, בהתאמה.

יותר מאדם אחד מכל שני אנשים ביצעו רכישות מקוונות אשתקד לעומת שיעור של 36% בשנת 2010.

חמישים-ושניים אחוזים השתמשו בשירותי מימשל אלקטרוני [e-government services].

שניים מכל שלושה משתמשים במדינות האיחוד האירופי השתמשו במכשיר הסלולר שלהם כדי להתחבר לאינטרנט לעומת אחד מכל ארבעה אנשים בשנת 2011.

בדצמבר 2016 היו 99 מנויי פס-רחב נייד על כל מאה אנשים לעומת 91 בסוף שנת 2015. יפן הובילה עם שיעור של 152 על כל מאה אנשים.

בשנת 2016, תשעים-וחמישה אחוזים מקרב החברות בארגון ה- OECD היו בעלי חיבור מהיר לאינטרנט לעומת שיעור של 86% בשנת 2010. שיעורי הגידול המהיר ביותר היו במקסיקו, לטביה ופולין. עם זאת עדיין קיימים פערים בין חברות גדולות לקטנות במיוחד במקסיקו, יוון, פולין ותורכיה. חברות קטנות גם מפגרות בשימוש בכלים מתקדמים דוגמת ביג דאטה ומחשוב ענן.