“הארץ”: הממשלה מקדמת הצעה שתאפשר לצה”ל לאכן טלפונים של אזרחים

היום (17.3.2020) פירסם העיתונאי יהונתן ליס ידיעה בעיתון “הארץ” לפיה  הממשלה מקדמת הצעה שתאפשר לצה”ל לאכן טלפונים של אזרחים. בכותרת המשנה נאמר כי בצל המעקב אחר חולי ומבודדי הקורונה, משרד הביטחון מקדם שינוי בחוק שיאפשר לצה”ל לאתר קרובי משפחה של פצועים וחללים באמצעות איכון סלולרי, ללא צו שיפוטי.

בפיסקה הראשונה של הידיעה נאמר כי “אישור תקנות החירום למעקב אחר חולי ומבודדי קורונה אינו הניסיון היחיד של הממשלה לקדם בימים אלה מעקב אלקטרוני אחרי אזרחים. משרד הביטחון החל לקדם תזכיר חוק שיאפשר לצה”ל לאתר קרובי משפחה של פצועים וחללים באמצעות מעקב סלולרי אחריהם, ללא צו שיפוטי, כדי למסור להם את ההודעה. ההצעה הופצה לכל משרדי הממשלה לקבלת הערות, אך עדיין לא ברור מתי היא תובא להצבעה במליאה”.

הידיעה ב”הארץ” מהיום הזכירה לי ידיעה שפירסמתי כאן באתר כבר ב- 24 בינואר 2020. אשר על כן אותה ידיעה מובאת בזאת שוב [למיטב זכרוני הנושא דווח אז גם בחדשות “כאן”]:

בחמישי בבוקר (23.1.2020) פירסמתי בחלון המבזקים של אתר זה דיווח על הצעת חוק חדשה של משרד הביטחון: תזכיר חוק השיפוט הצבאי (תיקון)(סמכות איכון לצורך מסירת הודעת נפגעים). המועד האחרון להעברת הערות הוא 12 בפברואר 2020.

בהצעת החוק החדשה נאמר בין היתר כי “על המדינה וצה”ל מוטלת החובה המשפטית והמוסרית ליידע את קרובי משפחתו של מי שנפל או נפצע באורח קשה על פגיעתו, בהקדם ובצורה ראויה ומכובדת.

“ההתפתחויות הטכנולוגיות ומהירות התפשטותן של שמועות ברשתות החברתיות, מקשות על מימוש חובתן של רשויות הצבא להבטיח כי קרובי המשפחה יהיו הראשונים לשמוע את ההודעה, ולקבלה בצורה ראויה.

“לשם כך, מוצע לעגן בחוק הסמכות למערך הנפגעים לקבל נתוני מיקום של מנוי השייך לקרובו של חייל, על מנת למסור לו הודעת נפגעים בדבר אותו חייל. מוצע איפוא, לתקן את חוק השיפוט הצבאי כך שניתן יהיה לקבל, ללא צו שיפוטי, נתוני מיקום של קרוב משפחה של חייל לצורך הודעה על נפילתו או פציעתו באורח קשה, אם לא ניתן לאתר את קרוב משפחתו בדרך אחרת”.

עפ”י התיקון, קצין מוסמך [קצין בדרגת סא”ל אשר מונה לכך על ידי ראש אגף כוח האדם בצה”ל], רשאי להורות למפעיל סלולרי למסור לו את נתוני המיקום [נתוני איכון של מכשיר טלפון סלולרי הנמצא ברשות מנוי] של מנוי השייך לקרובו של חייל על מנת למסור לו הודעת נפגעים בדבר אותו חייל. “נתן קצין מוסמך הוראה כאמור, ימסור המפעיל הסלולרי את נתוני המיקום, בלא דיחוי”.

הדבר ייעשה “אם שוכנע הקצין המוסמך כי הפעלת הסמכות הכרחית לשם איתור קרובו של חייל, לאחר שנעשו ניסיונות סבירים, בנסיבות העניין, לאיתורו, ובלבד שמידת הפגיעה בפרטיות קרובו של החייל תהיה קטנה ככל הניתן ולאחר שנבחנו אמצעים אחרים לאיתורו שפגיעתם פחותה או אם התקיימו נסיבות ביטחוניות חריגות שיירשמו, אשר בעטיין לא ניתן לעשות ניסיונות לאיתור קרובו של חייל, ומחייבות לדעת הקצין המוסמך כי הסמכות תופעל באופן מיידי”.

עפ”י הצעת התיקון, אם נמסרו נתוני מיקום של קרובו של חייל הרי שהם “לא יישמרו בכל אמצעי לאחר מסירת הודעת הנפגעים, לא ישמשו לכל צורך מלבד מסירת הודעת הנפגעים, ולא יועברו אלא למספר המצומצם ביותר של אנשים הדרוש לצורך מסירת הודעת הנפגעים”.

עוד נקבע כי “לשם צמצום הפגיעה בפרטיות, מוצע להגביל את השימוש בנתוני מיקום שהתקבלו מכוח חוק זה לצורך מסירת הודעת נפגעים בלבד וכן לצמצם את הגורמים אליהם יועברו נתונים שהתקבלו מכuח חוק זה”.