הָיֹה הָיָה: רגע של נוסטלגיה לגבי OpIsrael – גירסת אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’

ב- 1 באפריל 2019 פירסמתי את המבזק הבא בחלון המבזקים של אתר זה: מערך הסייבר הלאומי (1.4.2019): “במהלך אירוע OpIsrael השנתי, המתרחש בדרך כלל סביב ה- 7 לאפריל, אפשר וייעשה שימוש במספר כלי מניעת שירות מוכרים”; המערך סוקר מקצת מהכלים הללו “אשר על פי המידע שבידינו צפוי שימוש בהם במהלך האירוע. ככל שיגיע אלינו מידע לגבי כלים נוספים הצפויים בשימוש באירוע זה, אנו נעדכן התרעה זו”.

בכל אחת מהשנים האחרונות (2015-2018, כולל), אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ כותב בהרחבה לגבי תופעת תקיפת אתרים ישראליים ב- 7 באפריל ובסמוך למועד זה. התקיפות מיוחסות להאקרים ערבים, לתומכי הפלסטינים ולארגון אנונימוס, במה שמכונה מבצע OpIsrael.

במועד זה – 7 באפריל מידי שנה – הוא מעדכן במהלך היום מספר פעמים מפי מומחי אבטחת מידע בארץ מה קורה לשרידות האתרים הישראליים. כל עדכון נכתב בצבע אדום במסגרת הידיעה כדי להדגישו.

= = = = = = = = = = = = = = = = =

הנוהג הזה של אבי וייס מידי שנה ב- 7 באפריל מחזיר אותי חמש שנים אחורה. אני זוכר היטב מה הוא כתב לגבי אותו נושא בשנת 2014.

= = = = = = = = = = = = = = = = =

ב- 7.4.2014, תחת הכותרת “מי מרוויח מ’סיפורי פוגי’ על מתקפות סייבר?” אבי וייס פירסם באתר שלו אייטם בו כתב בין היתר: “מידי תקופה, הציבור מתבשר (באמצעות פרסומים בכלי התקשורת) על צפי למתקפת סייבר בתאריך כזה או אחר.

“כבר כתבתי כמה פעמים, שמדובר ב’סיפורי פוגי’, שמשרתים רק את אלו המעוניינים בפרסומת בחינם, כדי להפחיד את הלקוחות הפוטנציאליים שלהם. למה כלי התקשורת משתפים פעולה עם הסיפור ההזוי הזה? כי אין להם מושג, אם זה נכון אם לאו …

“להתקפה של היום (יותר נכון, להתקפה שהייתה אמורה להיות היום), התלווה סממן הרבה יותר חמור: משרד התקשורת בעצמו יצא באזהרה לחברות התקשורת.

מדובר במשרד, שלא רק שאין לו ‘מושג ירוק’ מה זו ‘התקפת סייבר’ ואיך היא מתבצעת ונראית”. [ועל כך התפרסמה בתחתית האייטם שלו תגובית (טוקבק) ב- 14.4: “וממה אתה מתפרנס בדיוק? הצביעות הזו מדהימה אותי”].

= = = = = = = = = = = = = = = = =

שלושה ימים לאחר מכן, ב- 10.4.2014, אבי וייס פירסם באתר שלו אייטם נוסף בנושא שכותרתו “המחשב היחיד שנפל ב- 7.4 היה של המשרד שהזהיר מפני התקפות ב- 7.4“. באייטם עצמו נכתב, בין היתר: “משרד התקשורת הזהיר (ובכתב) את כל שוק התקשורת בישראל מפני התקפות סייבר, שמתוכננות להתבצע ביום 7.4.14.

“כעת אנו מסירים את מעטה החשאיות של ‘הפלופ’ של מתקפת הסייבר, כאשר ביום זה (7.4) נפל רק מחשב ממשלתי אחד, המחשב של משרד התקשורת עצמו … כעת הצלחתי לחשוף, שמחשב ממשלתי אחד כן נפגע ב-7.4. זה היה דווקא המחשב של משרד התקשורת, המשרד שהמציא והפיץ בשוק התקשורת את ‘הפלופ’ של מתקפת הסייבר ב- 7.4.

“לכן, פניתי למשרד התקשורת ושאלתי: ‘האם מחשב משרד התקשורת נפל\קרס ביום 7.4, בדיוק ביום בו משרד התקשורת התריע בפני כל ציבור התקשורת בישראל, שעומדת להיות התקפה של ‘אנונימוס?’ האם המחשב של המשרד נפל בגלל התקפת ‘אנונימוס’ (המחשב היחיד מכלל משרד הממשלה, שקרס באותו יום), או שזו סתם התרשלות של עובדים\תקלה שגרתית, שהתרחשה במקרה באותו היום?’ תשובה לא קיבלתי. לא שלא ניסיתי לקבל. אם תתקבל תגובה, אעדכן בהתאם”. [ההדגשות – במקור].

= = = = = = = = = = = = = = = = =

אחרי כל הקביעות העובדתיות הללו לגבי נפילה/קריסה של המחשב במשרד התקשורת לפני חמש שנים, לכאורה כמובן, עד היום לא ברור האם המחשב שנפל, נפל בגלל מתקפת האקרים או בגלל מכת מרפק/דחיפה לא מכוונת של אחד העובדים. אבי וייס לא עשה, לצערי הרב, פולו-אפ על הסיפור הזה, שעד היום לא ברור אם קרה ומה בדיוק קרה בו. העיקר שאבי וייס ירד על משרד התקשורת.

= = = = = = = = = = = = = = = = =

ועוד דבר בהקשר הזה: ב- 6 באפריל 2016 בשעה 22:22 פירסם אבי וייס ב’טלקום ניוז’ אייטם שכותרתו: “מרכז הסייבר הלאומי CERT במשרד ראש הממשלה פרסם מדריך התגוננות לאזרחי המדינה לקראת OpIsrael 2016 , שיתרחש ב- 7.4.16“.

אלא שהיה מדובר בטעות ובמקור הוא לא הבחין בין גוף ממשלתי לגוף ציבורי: רק לאחר שהאייטם הועלה לאתר והופיע שם, הסתבר לאבי וייס כי מדריך ההתגוננות הזה כלל לא פורסם ע”י ה- CERT הלאומי (במשרד ראש הממשלה) אלא ע”י גוף ציבורי, ארגון ציבורי, IL-CERT.org. אז הסיר אבי וייס את המילים ‘במשרד ראש הממשלה’ מכותרת האייטם ומגוף האייטם עצמו.

= = = = = = = = = = = = = = = = =

כאשר תקראו את האייטם החדש שאבי וייס יפרסם ביום ראשון הקרוב, 7 באפריל 2019 [אלא אם כן הוא יעשה לי דווקא ובעקבות האייטם הזה כאן הוא לא יפרסם דבר בנושא…], כדאי שתזכרו את מה שכתב מומחה הטלקום ממש לפני חמש שנים: “כבר כתבתי כמה פעמים, שמדובר ב’סיפורי פוגי’, שמשרתים רק את אלו המעוניינים בפרסומת בחינם, כדי להפחיד את הלקוחות הפוטנציאליים שלהם. למה כלי התקשורת משתפים פעולה עם הסיפור ההזוי הזה? כי אין להם מושג, אם זה נכון אם לאו …”.

■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■