דיון שולחן עגול ראשון בנושא אתר התקשוב הממשלתי בערבית; השתתפו נציגים ממשרדי ממשלה, רשויות מקומיות ואנשי מיחשוב

רשות התקשוב הממשלתי במשרד ראש הממשלה והרשות לפיתוח כלכלי של המיעוטים, במשרד לשוויון חברתי, ערכו בשבוע שעבר –  לראשונה – מפגש התייעצות עם מובילים בחברה הערבית בעניין שירותים מקוונים לדוברי השפה הערבית.

התהליך החל בהיוועצות מקוונת בין בעלי תפקידים שונים מרשות התקשוב הממשלתי, הרשות לפיתוח כלכלי וממשל זמין לאזרחים רבים דוברי ערבית ועברית כאחד.

בהודעה רשמית נאמר כי “לראשונה נוצר דיון מעמיק בשירותים הממשלתיים לציבור הערבי. מטרת ההיוועצות היא להבין ובהמשך ליישם, כיצד האזרחים דוברי השפה הערבית מעדיפים לקבל את שירותי הממשלה הדיגיטליים”.

שאלת ההתייעצות היאכיצד נגדיל את מספר האזרחים דוברי הערבית אשר צורכים ביעילות שירותים ממשלתיים בכלל ושירותים מקוונים בפרט?

בדיון עלו גם נושא נגישות אתרי הממשלה לחברה הערבית וכן הצעות להתייעלות. במפגש השולחנות העגולים, וירטואליים ופיזיים השתתפו בין היתר אנשי אקדמיה ומחקר, נציגי המגזר השלישי, נציגי השלטון המקומי, מנהלי פרוייקטים מהחברה הערבית ונציגי משרדי הממשלה השונים.

ממחקר שנערך בשנת 2013 על-ידי “קרן אברהם” עולה כי כ- 33% מהאתרים הממשלתיים בארץ אינם כוללים כלל גירסה בשפה הערבית. באחוז דומה של אתרים ממשלתיים נמצאו פערי תרגום ניכרים.

על פי דו”ח מימשל זמין לשנת 2015 (אשר בודק פעילות בשנים 2013 – 2014) שלושים-ושלושה אתרים משרדיים תורגמו לערבית מתוך 49 משרדים שנבדקו.

נתוני צריכת השירותים הממשלתיים בחברה הערבית מעידים על כך שהדור הצעיר מחובר, מקוון וחשוף לטכנולוגיה. צריכת המדיה מהטלפון הסלולרי פותחת צוהר להזדמנויות חדשות בהיבטי צריכת השירותים.

90% מקרב קבוצת הגילים 15-29 גולשים תדיר באינטרנט, 91% מהם עושים זאת באמצעות המובייל.

אתר ההתייעצות – דיגיטציה ושירות ממשלתי לחברה הערבית נמצא כאן.