דיון משותף של 2 וועדות בכנסת: “הפקת לקחים לקראת מערכת הבחירות הארצית לאור הניסיונות להטיית דעת הקהל באמצעות הרשתות החברתיות ושיבוש הליך הבחירות באמצעים טכנולוגיים שונים”

18:56 24.11.2018

קטגוריות: רשתות חברתיות

תגים:

יו”ר הכנסת והסגנים אישרו ב- 19.11.2018 הצעה של ח”כ רויטל סויד לדיון מהיר בוועדת הפנים בנושא: “הפקת לקחים לקראת מערכת הבחירות הארצית לאור הניסיונות להטיית דעת הקהל באמצעות הרשתות החברתיות ושיבוש הליך הבחירות באמצעים טכנולוגיים שונים“.

הדיון יהיה בישיבת משותפת של וועדת הפנים וועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת ביום שני הקרוב (25.11). בסדר היום של כ”א מהוועדות הללו נאמר כי הישיבה תדון בשני נושאים: (א) הפקת לקחים לקראת מערכת הבחירות הארצית לאור הניסיונות להטיית דעת הקהל באמצעות הרשתות החברתיות ושיבוש הליך הבחירות באמצעים טכנולוגיים שונים ו- (ב) הפצת מידע כוזב ותקיפות סייבר לשם השפעה על מערכות בחירות – ישיבת מעקב ודיווח.

בפנייתה מ- 18.11.2018 אל יו”ר הכנסת ח”כ יולי יואל אדלשטיין כותבת ח”כ סויד: “מערכת הבחירות לרשויות המקומיות שנערכה לאחרונה הייתה הראשונה בישראל בעידן ה’פייק ניוז’.

“השימוש ברשתות החברתיות היה חלק אינהרנטי ממערכת הבחירות, ונעשה בהן שימוש להסתה, הפצת פייק ניוז, סקרים שקריים, שמועות על איחודים ופרישות מהמרוץ שנועדו להטות את דעת הקהל בנוגע למועמדים. כמו כן בוצעו גם תקיפות סייבר כגון תוכנות המחייגות ללא הרף למערכת הטלפונים של מטה היריב ולטלפונים של אנשים המעורבים בקמפיין וכך משביתה אותם מפעילות, יצירת מניפולציה במנועי החיפוש שהופכת את שמו של המועמד היריב לחיפוש מבוקש, מה שגורם למנועי הפרסום לדרוש כסף רב יותר על פרסום הכולל שימוש בשם זה ועוד.

“הדוגמאות והעדויות אליהן נחשפנו במהלך הבחירות המקומיות מדליקות נורה אדומה ומחייבות אותנו, המחוקקים, להתמודד עם השימוש הגובר והולך בטכנולוגיה וברשתות החברתיות שנועד להטות את דעת הקהל ולפגוע בהליך הבחירות. הדבר מקבל משנה תוקף כאשר ישראל עומדת בפני מערכת בחירות כללית, אשר לכל הדעות, תכלול שימוש אגרסיבי ביותר בכלים טכנולוגיים בניסיונות להטות את דעת הקהל.

“לאור חשיבותו ודחיפותו של הנושא אבקש לקיום דיון בנושא בוועדת הפנים של הכנסת”.