דיון בוועדת הכלכלה בשבוע הבא יכלול דיווח שר התקשורת על דחיית התחילה של חלק מסעיפי החוק (לגבי דואר ישראל) עד לסוף ינואר 2021

דיון בוועדת הכלכלה בכנסת (בראשות ח”כ יעקב מרגי) בשבוע הבא יכלול “דיווח שר התקשורת על דחיית התחילה של חלק מסעיפי החוק עד ליום 31.1.2021 בהתאם לסעיף 57(ג) לתיקון מס’ 11 לחוק הדואר, התשע”ב – 2012”.

ב- 26 ביולי 2020 שיגר שר התקשורת יועז הנדל מכתב אל וועדת הכלכלה הכולל דיווח לגבי חוק הדואר – תיקון מס’ 11 (מיום 31.7.2012).

לפי מכתב השר, ביום 2 ביולי 2018 החליטה וועדת השרים להפרטה למכור עד ל- 40% מאחזקות המדינה בחברת דואר ישראל בשני שלבים כמפורט בהחלטה. 17 ימים לאחר מכן פירסם משרד התקשורת את הצעת החוק באתר ‘קשרי מימשל’.

“[…] בדיונים שקיימו נציגי חברת הדואר עם שר התקשורת דאז ומנכ”ל המשרד, חברת הדואר הציגה את עמדתה בנוגע להצעת החוק, לפיה, יש לקייים את ההפרדה המבנית בין בנק הדואר לחברת הדואר רק במידה ויתאפשר לבנק הדואר להעניק שירותים נוספים” מתן אשראי ופיקדונות, וזאת לצורך הרחבת הכנסות בנק הדואר ומתן מענה לאוכלוסיות שונות לקבל שירותים בנקאיים קלאסיים (אשראי ופיקדונות). אחרת, לטענת הדואר, עצם ביטול ההפרדה המבנית יגרום להוצאות נוספות מבלי להניב תועלת לציבור, לבנק הדואר ולחברת הדואר”.

“זאת ועוד, נציגי חברת הדואר פנו הן לבנק ישראל והן לרשות שוק ההון במשרד האוצר לשם קבלת התנאים הנדרשים להפיכת בנק הדואר לבנק מסחרי או, לחלופין, על-מנת לאפשר לבנק הדואר לתת רק אשראי”.

“ביום 28 במאי 2019 התקבל מכתבה של המפקחת על הבנקים בנוגע לעקרונות לקבלת רישיון בנק לבנק הדואר. […] התנאי שקבעה המפקחת על הבנקים אינו עולה בקנה אחד עם החלטת ההפרטה והוראות חוק הדואר.

“[…] נוכח האמור, ביום 22 בינואר 2020 אושרה בוועדת שרים לענייני הפרטה החלטת הפרטה מח/10 […] בהתאם להחלטה המתוקנת של וועדת השרים לענייני הפרטה, הצעת החוק לא קודמה. מן האמור לעיל עולה כי כלל גורמי הממשלה הרלבנטיים (משרד התקשורת, משרד האוצר ורשות החברות) הגיעו לכלל מסקנה כי לא קיימת הצדקה מקצועית בעת הזו למלא את כל התנאים המוקדמים כך שפעילות בנק הדואר תופרד מפעילות חברת הדואר וזאת בכפוף לכך שבהתאם להחלטה ומכתב העקרונות אין היתכנות למתן רישיון בנקאי לבנק הדואר”.

בסיום מכתבו לוועדת הכלכלה כותב השר הנדל כי “בהמשך לאמור לעיל, ונוכח העובדה כי עד כה טרם התמלאו כל התנאים המוקדמים, כמפורט במכתבו של מנהל מינהל הדואר [במשרד התקשורת, אורן לביאן] מיום 14.7.2020, הריני להודיע כי החלטתי לדחות את היום הקובע בשישה חודשים נוספים, עד ליום 31 בינואר 2021”.