חוקר ב- Microsoft Research צפה מראש את זכיית דנמרק במקום הראשון באירוויזיון השנה וזאת בהתבסס על מודל לחיזוי תרחישים עסקיים מורכבים

דיוויד רוטשילד כלכלן ב- Microsoft Research צפה מראש את זכייתה של דנמרק באירוויזיון השנה וזאת בהתבסס על מודל לחיזוי תרחישים עסקיים מורכבים.

הוא פירסם את הדברים בבלוג שלו ב- 13 במאי 2013 תחת הכותרת: From the US elections to Eurovision 2013: how Big Data is helping make smarter predictions.

בבלוג שלו כתב כי “… בעזרת טכנולוגיה אני בהחלט יכול לסייע לכם עם כמה תחזיות חכמות [לגבי “הזוכים השנה ומי שעשויים להיות הכוכבים של העתיד”]. התחזיות הללו אינן מבוססות על כדור בדולח – הניחוש מבוסס על ניתוח מתוחכם של מערכות נתונים מסיביות – גדולות מידי מכדי שהמוח האנושי יוכל באמת לעכל”.

רוטשילד צפה את הסבירות הגבוהה ביותר שדנמרק תזכה במקום הראשון, אוקראינה במקום השני ונורבגיה במקום השלישי. במקום הרביעי לדעתו – רוסיה ובמקום החמישי – אזרביידג’ן.

בפועל הוא דייק לגבי דנמרק (במקום הראשון) אך טעה במיקום של יתר ארבע המדינות בחמישייה המובילה למרות שצדק לגבי זהות המדינות הללו (וכאמור שגה בהערכה לגבי מיקומיהן הסופיים).

לגבי ישראל הוא מיקם אותה במקום הרביעי מהסוף מבחינת הסיכויים.

רוטשילד מסביר בבלוג שלו כיצד הגיע לקביעותיו וציין כי השתמש במגוון גדול ושונה של מקורות נתונים (לרבות נתונים ממדיה חברתית ובמיוחד Twitter וכן מחיפושים במנועי חיפוש וכן נתוני צפייה ב- YouTube) ומפרט את הדרך עליה התבסס. יצויין כי הוא השתמש במודל שלו לתחזית לגבי תוצאות הבחירות האחרונות בארה”ב וגם לגבי טקסי האוסקר בשנים 2011, 2012 ו- 2013.

מעניינים במיוחד דבריו של רוטשילד: “עבורי, החלק המעניין ביותר של התנסות זו אינה התוצאה הממשית של האירוויזיון כי אם הדרכים שאנו יכולים ללמוד מההתנסות הזו ובאירועים אחרים כדי לבצע תחזיות מדרגיות יותר ולצפות את העתיד בצורה מדוייקת יותר” והוא מדגיש כי לא מדובר רק לגבי תוצאות אירועים בידוריים אלא גם בתחומי עסקים וכלכלה למשל.