דיווח: סוכנות הגנת המידע בספרד לא ידעה מראש על כוונת רשת הסופרמרקטים הספרדית המובילה Mercadona לבחור במערכת מצלמות זיהוי הפנים של חברת AnyVision הישראלית

ביום שישי, 17.7.2020, אחרי הצהריים, פירסמתי כאן באתר את הידיעה הבאה: בתחילת חודש יולי פורסם באתר EuroWeekly דיווח לפיו רשת סופרמרקטים ספרדית Mercadona תנסה (ב- 40 סניפים ב- Costa Blanca, Mallorca, Zaragoza ) את מערכת מצלמות זיהוי הפנים שפותחה ע”י חברת AnyVision הישראלית.

מערכת זו נבחרה לפרוייקט הניסיוני כדי למנוע כניסת אנשים בלתי מורשים (למשל, אנשים שקיבלו צו הרחקה או שבית-משפט אסר עליהם, מסיבות שונות, כניסה למרכולים).

מערכת זיהוי הפנים תשווה בין תמונות המצויות במערכת המשפטית לאנשים הנכנסים למרכולים וזאת במטרה למנוע גניבות ומקרי שוד.

בכניסות לכל הסופרמרקטים של הרשת יוצבו מודעות המתריעות על המערכת.

בדיווח נאמר כי מקרי גניבה ושוד מגיעים לכ- 1% מהמחזור של הרשת, או להפסדים של כ- 250 מיליון אירו מידי שנה.

= = = = = = = = = = = = = = =

לאחר פרסום הידיעה בדקתי שוב ומצאתי מספר דיווחים נוספים בנושא זה. לפי אחד הדיווחים, סוכנות הגנת המידע הספרדית La Agencia Española de Protección de Datos, AEPD  כלל לא ידעה – לטענתה – על הנושא עד אשר הוא סוקר בכלי התקשורת ממש בתחילת חודש יולי. ב- 6 ביולי דיווחו כמה כלי תקשורת בשפה הספרדית כי הסוכנות מתכוונת לקיים בדיקה ראשונית מקדימה של הנושא (קודם לפתיחה אפשרית של חקירה רשמית).

לפי מספר דיווחים, המידע אודות הבדיקה הראשונית של AEPD, הפתיע את ראשי רשת הסופרמרקטים הספרדית (שהיא הפופולרית ביותר במדינה) משום שלדבריהם הם עבדו על יישום המערכת יותר משנה ובמהלך כל התקופה הזאת הם היו בקשר עם גורמים רשמיים, לרבות AEPD, כדי להבטיח את תאימות המערכת לחוק הספרדי. הם ציינו כי העבירו ל- AEPD את כל המידע לגבי הפרוייקט ולאחר שקיבלו מגוף זה את ההנחיות המתאימות הם יישמו אותן. רשת הסופרמרקטים הבטיחה כי תשתף פעולה גם בהמשך עם AEPD בנושא זה.

עוד נאמר באחד הדיווחים כי לדברי רשת הסופרמרקטים, תהליך זיהוי הפנים באמצעות המערכת לגבי כל אדם נכנס אורך 0.3 שניות בלבד [“הזמן שנדרש למצמוץ עין”] ובסיומו נמחקת תמונת האדם מהמאגר. המערכת נודעה לאתר אנשים המפרים צווי הרחקה (האוסרים עליהם להיכנס למרכול) וגנבים מועדים.

לדברי Confederación Española de Organizaciones Empresariales, CEOE, גניבות מוצרים בסופרמרקטים ברחבי ספרד מגיעות להיקף של כ- 1.6 מיליארד אירו מידי שנה בהפסדים ומידי שנה גם מוגשות כ- 700,000 תלונות על כך למשטרה הספרדית.

רשת הסופרמרקטים היא בעלת 1,630 מרכולים ב- 17 המחוזות של ספרד וכן בצפון פורטוגל. בשנת 2019 דירג אותה המגזין Forbes במקום התשיעי בעולם מבחינת המוניטין שלה וזאת בהתבסס על נתונים של חברת המחקר האמריקנית Reputation Institute.

= = = = = = = = = = = = = = =

יצויין כי אמיתי זיו מה”דה מארקר” פירסם ציוץ בנושא – כאן.

= = = = = = = = = = = = = = =