דיווח: דפי הפייסבוק של שני שרי ממשלה בנורבגיה (ממפלגה השוללת הגירה) מלאים בתגוביות של שנאה/שיטנה

עפ”י דיווחים שונים, דפי הפייסבוק של שני שרי ממשלה בנורבגיה (ממפלגה השוללת הגירה) מלאים בתגוביות של שנאה/שיטנה. מדובר בשרת ההגירה Sylvi Listhaug ובשר הדיג Per Sandberg ממפלגת Progress Party המתנגדת להגירה למדינה.

התגוביות (טוקבקים) הללו הושארו במשך שבועות בדפי הפייסבוק של שני השרים מבלי שהשרים או אנשי צוותם הורו על מחיקתם. בין היתר המהגרים כונו “קופים”, אפריקנים כונו “מכונות ילודה” [“birthing machines”] ואף יש רמיזות למלחמת אזרחים נגד המהגרים למדינה.

פרופ’ Anne Birgitta Nilsen מחברת הספר ‘Hatprat’ [או Hate Speech] אמרה כי היא מתפלאת שהערות כאלה נשארות על דפי הפייסבוק של השרים. “הדברים מסייעים לחזק שנאה ואני חושבת שזה מפחיד”.

יצויין כי שרת ההגירה Sylvi Listhaug מחקה מקצת מהדברים הללו בדף הפייסבוק שלה אך ורק לאחר שקיבלה שאילתה בנושא מסוכנות הידיעות NTB [נטען כי חבר הפרלמנט Fredric Bjørdal  ממפלגת הלייבור הוא שהיפנה את תשומת ליבה של סוכנות הידיעות לטיבן של ההתבטאויות הללו]. לעומתה, השר Per Sandberg לא הגיב לפניות שהוגשו לו ולא מחק את הדברים מדף הפייסבוק שלו.

בתוך כך, פוליטיקאי גרמני בכיר Volker Kauder (ממפלגתה של הקנצלרית אנגלה מרקל) אמר ב- 14 באוקטובר 2016 כי יש להטיל עונשים על חברות המדיה החברתית דוגמת Facebook אם לא יטפלו בביטויי שנאה/שיטנה. קריאתו נובעת מהגידול בהערות של שנאת זרים [xenophobic] הקשורות לגל הנוכחי של הגירה מאסיה ומאפריקה לאירופה. “הסתיים הזמן של דיונים בשולחנות עגולים, איבדתי את סבלנותי”, אמר.

גם שר המשפטים הגרמני Heiko Maas התבטא נגד חברות הרשתות החברתיות בנושא זה ובראיון לפני מספר שבועות ליומון הכלכלי  Handelsblatt אמר כי המדיה החברתית נקטה פעולות רק במספר קטן מאוד של המקרים. לדבריו, מתוך כלל המקרים שדווחו לטוויטר בגרמניה, רק אחוז אחד נמחק ואילו בפייסבוק השיעור עומד על 46%. הוא הציע כי אם הרשתות החברתיות לא יסירו פוסטים פוגעניים כאלה בתוך שבוע מהיום שקיבלו דיווח על קיומם, אזי הן ייקנסו. הוא הציע קנס של 55,000 דולרים על כל פוסט.

בחודש דצמבר 2015 התחייבו חברת Facebook, חברת Twitter וחברת Google לבחון ולהסיר פוסטים פוגעניים בגרמניה בתוך פרק זמן של עד 24 שעות.