מרכז המחקר והמידע של הכנסת פירסם היום (10.1) דו”ח “תשתיות אנטנות הסלולר בישראל” לקראת דיון בנושא מצב תשתיות תקשורת הסלולר שיתקיים בוועדת המדע בשני (11.1.2016)

מרכז המחקר והמידע של הכנסת פירסם היום (10.1) דו”ח “תשתיות אנטנות הסלולר בישראל”  לקראת דיון בנושא מצב תשתיות תקשורת הסלולר שיתקיים בוועדת המדע בשני (11.1.2016). הדו”ח נכתב ע”י אהוד בקר.

הדו”ח נכתב לבקשת יו”ר ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת  ח”כ אורי מקלב לקראת הדיון בוועדה בנושא השקעה ברשתות טכנולוגיות של רשתות הסלולר. המסמך סוקר את העקרונות הטכנולוגיים של פעולת רשת סלולר,  את ענף הסלולר בארץ והסדרתו ונתונים על מספר האנטנות (הנקראות גם מוקדי שידור) בשנים האחרונות בחלוקה לחברות הסלולר. עוד כולל מסמך זה  רקע נוסף לדיון הסוקר שינויים בענף הסלולר הנוגעים בתשתית ומובאות התייחסויות לנושא מצד החברות.

הדו”ח אומר בין היתר כי לפי משרד התקשורת, בשנת 2015 התקבלו תלונות בודדות בנושא כיסוי סלולרי ומבירור של חלקן עולה כי אחת הסיבות היא הסרה של אנטנות (מקצתן בשל דרישת רשויות מקומיות); במקרים כאלו פועל המשרד לסייע לחברות לשמור על האתרים הקיימים [הדברים מבוססים על מכתבה של עדי קאהן-גונן יועצת מקצועית בכירה למנכ”ל משרד התקשורת מיום 6 בינואר 2016].

הדו”ח מציין כי משרד מבקר המדינה הודיע במייל ב- 31.12.2015 למרכז המחקר בכנסת כי בזמן הקרוב יחל  בבדיקה ראשונית בנושא “עמידה בתנאי רישוי של בעלי רישיונות תקשורת”.

לדברי הדו”ח “תשתיות אנטנות הסלולר בישראל”, המשרד להגנת הסביבה מנטר את מוקדי השידור בארץ מידי חודש; נכון לדצמבר 2015 ישנם כ- 8,844  מוקדי שידור בארץ  ולפי המפורסם באתר המשרד עוד כ- 340  מוקדים נמצאים בתהליכי הקמה; מרבית מתקני השידור הפעילים כיום בארץ הם בהפעלת פרטנר תקשורת,  פלאפון תקשורת וסלקום ישראל.

לפי הדו”ח, מחברת גולן טלקום בחרו שלא להתייחס לשאלות המרכז בנושא הירידה במספר מוקדי השידור שלה; אורן מוסט נשיא החברה כתב במייל ב- 5.1.2016 כי תמונת עתיד התשתיות תתברר רק לאחר קבלת החלטות של משרד התקשורת והממונה על הגבלים עסקיים בנוגע להסכם למכירת החברה עם חברת סלקום.