דו”ח מבקר המדינה החדש: נת”ע התקשרה עם יועץ למתן שירותי ייעוץ בתחום ניהול פרויקט ממוחשב ERP ללא מכרז, ובסופו של דבר בחרה זוכה מבין 2 מציעים בלבד; מכרז פומבי עשוי היה לסייע באיתור המועמד המתאים ביותר

דו”ח מבקר המדינה 68ב’ שהתפרסם היום אחרי הצהריים מצביע על כך שחברת נת”ע (נתיבי תחבורה עירוניים) התקשרה עם יועץ למתן שירותי ייעוץ בתחום ניהול פרוייקט ממוחשב ERP ללא מכרז, ובסופו של דבר בחרה זוכה מבין שני מציעים בלבד.

לדברי דו”ח הביקורת, מכרז פומבי עשוי היה לסייע באיתור המועמד המתאים ביותר בזכות עמידת המועמדים בתנאי הסף שנקבעו במכרז.

בדו”ח המבקר בתת-פרק העוסק ב”התקשרות למתן שירותי ייעוץ בתחום ניהול פרויקט ERP בסביבת SAP” נאמר כי “בינואר 2015 דנה ועדת המכרזים בהתקשרות להספקת שירותי ייעוץ לניהול פרוייקט הקמת מערכת מחשוב בשווי כ- 2 מיליון ש”ח. מנהל הפרוייקט המיועד אחראי להקמת מערכת ממוחשבת לניהול כלל התהליכים הפיננסיים והלוגיסטיים הקשורים בניהול החברה. תפקידיו כוללים, בין היתר, את תחומי האחריות האלה: אחריות לניהול הפרוייקט מתחילתו ועד לאחר עלייה לאוויר, אחריות לעמידה בלוחות זמנים ותקציב, ניהול צוותי הפרוייקט, השתתפות בגיבוש ארכיטקטורת הפתרון ותהליכי העבודה במערכת.

“הוועדה אישרה פניה לחמישה מציעים לקבלת הצעות ללא מכרז בהתאם לתקנה 5. בנימוקי הבקשה צוין כי התפקיד של מנהל הפרוייקט הוא בעל רגישות רבה לארגון ונדרשת רמה גבוהה של יחסי אמון בין המבצע לבין החברה, בהיותו חשוף למידע רגיש ובעל ערך רב אשר חשיפתו עלולה לפגוע בחברה. לפיכך, נדרש כי מנהל הפרוייקט יהיה אדם אשר ידוע בזכות מידותיו הטובות, שביצע משימות דומות וזכה להערכה ולאמון מצד מעסיקו. ראש אגף מערכות מידע הציגה לפני הוועדה רשימה בת חמישה מציעים.

“ממסמכי נת”ע עולה כי רק שלושה מן המציעים שאליהם פנתה החברה הגישו הצעות. הוועדה החליטה לפסול את הצעת אחד המציעים בנימוק שלא מילא את כל המסמכים הנדרשים להוכחת עמידה בתנאי הסף ולא הגיש חלק מהמסמכים הנדרשים. בתום בחינת שתי ההצעות הנותרות אישרה ועדת המכרזים התקשרות עם אחת החברות”.

משרד מבקר המדינה מעיר לנת”ע כי אף שבנסיבות אלה ההחלטה להתקשרות באמצעות קבלת הצעות מעוגנת בדין, עדיף היה לצאת במכרז פומבי שבו נקבעים תנאי סף. קביעת תנאי סף הולמים במכרז פומבי עשויה הייתה להבטיח קבלת הצעות ממועמדים איכותיים. במקרה דנן, בסופו של ההליך, נבחר מנהל הפרוייקט מבין שני מציעים בלבד. לפיכך נימוקי החברה אינם מצדיקים התקשרות שלא באמצעות מכרז.

הערת עורך Read IT Now: במהלך שנת 2015 פירסמתי באתר זה שלוש ידיעות לגבי נושא SAP ו- ERP בחברת נת”ע: כאן, כאן ו- כאן.