דו”ח ‘התקשוב הממשלתי – מבט על פעילות 2018’ שפירסמה רשות התקשוב הממשלתי: סך ההיקף הכספי של פעילות התקשוב הממשלתי יגדל מ- 2.6 מיליארד ₪ ב- 2016 ו- 2.9 מיליארד ₪ ב- 2017 ל- 3.1 מיליארד ₪ ב- 2018.

ב- 6 ביוני 2018 דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה כי “רשות התקשוב הממשלתי (משרד ראש הממשלה) מפרסמת היום (6.6)  מסמך (בן 111 עמודים) שכותרתו התקשוב הממשלתי – מבט על פעילות 2018: תמצית של סקר מצב קיים ושל תכניות העבודה של אגפי מערכות המידע במשרדי הממשלה ויחידות הסמך המונחים על ידי רשות התקשוב הממשלתי, למעט ‘גופים מיוחדים’ (גופים ביטחוניים, כולל משטרת ישראל), מרכב”ה וגופים שאינם חלק מהרשות המבצעת.

יצויין כי זו השנה השלישית בה מנהלי אגפי מערכות מידע במשרדי ממשלה וביחידות סמך נדרשים לדווח על היקף הפעילות שבניהולם. הדו”ח מתבסס על תשובות 48 משרדים ויחידות סמך.

בהודעה שפירסמה רשות התקשוב הממשלתי לרגל פרסום הדו”ח נאמר, בין היתר, כי “בתוכנית האסטרטגית של רשות התקשוב הממשלתי לשנים 2016-2018 הוגדר החזון של הרשות: ‘ממשלה אחת, המציבה את האזרח במרכז, פועלת בשקיפות וביעילות, מובילה חדשנות ורותמת טכנולוגיות לשירות הציבור’.

“לפיכך, על רשות התקשוב הממשלתי להביא לידי ביטוי את השילוב הסינרגטי בין אגפי מערכות המידע במשרדי הממשלה, המשרתים כל אחד את יעדי המשרד שלו, ובין הראייה הרוחבית הכלל-ממשלתית. השילוב המושכל בין המבט הרוחבי למבט המשרדי חיוני ליצירת אופטימום כלל-ממשלתי, נוסף על האופטימום המשרדי. רק כך נוכל להבטיח שכממשלה אחת נפעל, מצד אחד – לשיפור השירות ולהעמדת שירותים דיגיטליים מתקדמים לאזרחים ולעסקים, ומנגד – לייעול עבודת הממשלה.

הדו”ח עולה כי סך ההיקף הכספי של פעילות התקשוב הממשלתי בשנת 2017 היה כ- 2.9 מיליארד ₪, כולל עלויות שכר ורכש. זאת לעומת 2.6 מיליארד ₪ בשנת 2016. בשנת 2018 צפוי היקף הפעילות הכספית לגדול ל- 3.1 מיליארד דולר.

התפלגות אגפי מערכות המידע במשרדי הממשלה וביחידות הסמך עפ”י היקף הפעילות: מיחידות “גדולות מאוד” עם היקף פעילות של 150-300 מיליון ₪, דרך “יחידות גדולות” עם היקף פעילות של עד 150 מיליון ₪ ודרך “יחידות בינוניות” עם היקף פעילות של עד 50 מיליון ₪ וכלה ב”יחידות קטנות” עם היקף פעילות של עד 20 מיליון ₪ בשנה [ובהן משרד התקשורת].

היקף הפעילות הכספית השנתי מתחלק כך:

+ 62% מיועדים להוצאות תחזוקה ושיפורים שוטפים (שו”ש) במערכות ובתשתיות הקיימות.

+ 38% מיועדים להשקעות ולפיתוח במערכות ובתשתיות חדשות ולשיפורים מהותיים במערכות הקיימות. “הנתון המדווח להשקעות ולפיתוח גבוה מאמת המידה (Benchmark) הנהוגה בעולם”.

עוד מציין הדו”ח כי “היחס שבין היקף הפעילות הכספית בנושא התקשוב אל מול תקציבי ההוצאות התפעוליות של משרדי הממשלה הוא 4.8%, פער גדול של כ- 50% אל מול המקובל בעולם”.