ב- 3 החודשים מאז הצבעת ה- Brexit עזבו 7 חברות את לונדון ועברו לברלין; מגעים למעבר אפשרי של כ- 40 חברות נוספות

בחודש יוני השנה, לאחר שהתפרסמו תוצאות משאל העם בבריטניה בדבר עזיבת האיחוד האירופי [ברקזיט, Brexit], שכרה מפלגה גרמנית [Free Democratic Party או Freie Demokraten] שלט חוצות נייד [שלט חוצות גדול המוצב על גבי משאית] ואשר קרא לחברות הזנק (סטרט-אפים) לעבור מלונדון לברלין: Dear start-ups: Keep calm and move to Berlin.

לפי ידיעה שפורסמה בוול סטריט ג’ורנל ב- 30 בספטמבר 2016 נאמר כי במהלך 3 החודשים מאז הצבעת ה- Brexit עזבו שבע חברות את לונדון ועברו לברלין. כיום מתנהלים מגעים עם כ- 40 חברות נוספות הממוקמות בלונדון בדבר מעבר אפשרי לברלין.

על שבע החברות הללו נמנית חברת הפינטק WB21 Pte מסינגפור. מדובר באחת מחברות ההזנק הראשונות הנוטשות את בירת הממלכה המאוחדת לטובת בירת גרמניה. החברה שהוקמה לפני שנה מתכוונת לגייס 200 עובדים חדשים בברלין, מישרות שהיו אמורות להיות מאויישות בלונדון. מתוך 25 העובדים המועסקים כיום ע”י החברה בלונדון, עשרים עוברים לברלין.

שדולת תעשיית טכנולוגיית המידע הגרמנית BITKOM: במחצית הראשונה של 2016 : גידול בייצוא ה- ICT מגרמניה וירידה בייבוא ה- ICT למדינה

שדולת תעשיית טכנולוגיית המידע הגרמנית BITKOM   [ראשי תיבות, בגרמנית, של  Federal Association for Information Technology, Telecommunications and New Media] אומרת כי במחצית הראשונה של 2016 חל גידול בשיעור של 2.8% בייצוא טכנולוגיית המידע והתקשורת מגרמניה ל- 2.1 מיליארד אירו. הייצוא של אלקטרוניקה צרכנית גדל בשיעור של 0.8% ל- 2.2 מיליארד אירו ואילו הייצוא של חומרה (מחשבים, מדפסות וציוד היקפי) ירד בשיעור של 3.2%(-) ל- 7.7 מיליארד אירו.

המדינות המובילות בייבוא ICT מגרמניה הן צרפת (בראש), הולנד ופולין.

במקביל נרשמה ירידה בשיעור של 0.6%(-) בייבוא ה- ICT לגרמניה ל- 26.6 מיליארד אירו כשהייצואנית העיקרית לגרמניה היא סין.

בריטניה – המדינה היחידה בה נרשמה ירידה בייצוא הגרמני [14%(-)]. בחודש יוני השנה, לאחר שהתפרסמו תוצאות משאל העם בבריטניה בדבר עזיבת האיחוד האירופי [ברקזיט, Brexit], דיווחתי כאן באתר כי נתונים שפירסמה ביטקום מעידים על כך שבשנת 2015 עמד היקף סחר ציוד ICT ומוצרי אלקטרוניקה צרכנית מגרמניה לבריטניה על 2.9 מיליארד אירו, 8% מכלל ייצוא ה- ICT  מגרמניה כשרק צרפת מקדימה אותה כיבואנית הגדולה ביותר מחברות גרמניות. מאידך גיסא, בריטניה ייצאה אשתקד לגרמניה מוצרי ICT  בהיקף של כ- 1.2 מיליארד אירו.

ביטקום: יותר ממחצית מחברות ההזנק הגרמניות מעסיקות כיום עובדים זרים

מחקר של Bitkom   שפורסם ב- 10 באוגוסט 2016 אומר כי 56% מחברות ההזנק (סטרט-אפים) הגרמניות מעסיקות כיום עובדים זרים. הנתון הזה – של יותר מאחד מכל שני סטרט-אפים – הולך וגדל ככל שחברות ההזנק גדולות ומצליחות יותר. שלושה-רבעים מקרב חברות ההזנק הגרמניות מעסיקים עובדים ממדינות אחרות ו- 96% מקרב חברות ההזנק בנות יותר מעשרים עובדים כל-אחת מעסיקים עובדים זרים. כיום, 39% מקרב כלל חברות ההזנק הגרמניות מעסיקים עובדים ממדינות שאינן חברות האיחוד האירופי.

בממוצע, בחברות ההזנק הגרמניות יש עובדים מחמש מדינות שונות (זולת גרמניה) וחברות הזנק בנות עשרים עובדים ויותר מעסיקות עובדים מתשע מדינות שונות.

57% מהנשאלים אמרו כי למצב של הפליטים בגרמניה (שקלטה יותר ממיליון פליטים בתוך שנה) אין כל השפעה על תכנון גיוס כוח אדם לחברות. 21% מהנשאלים אומרים כי במהלך הדיון על בעיית הפליטים הוכיחה גרמניה עצמה כמדינה קוסמופוליטית. רק 8 אחוזים מהנשאלים אמרו כי ההפגנות נגד בתי מקלט לפליטים ועליית המפלגות הפופוליסטיות הקיצוניות מקשים על גיוס עובדים זרים.

המחקר נערך בקרב 150 מייסדי חברות הזנק גרמניות.

בשעתו פירסמתי בחלון המבזקים של אתר זה כי סקר של העיתון Frankfurter Allgemeine Zeitung  מצא ששלושים החברות הגרמניות המובילות מעסיקות רק 54 פליטים כש- 50 מהם מועסקים ע”י הדואר הגרמני. בחודש יוני השנה היו 665,000 מישרות לא מאויישות במשק הגרמני.