בתוך יממה הוגשה (5.3.2020) תביעה שנייה, נפרדת, (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד משרד הפנים וועדת הבחירות המרכזית בכנסת בגין הפרה לכאורה של חובת נגישות ושיוויון לבעלי מוגבלות והקושי שלהם לבצע את הליך הבחירה

ב- 5.3.2020 בצהריים דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: בתוך יממה הוגשה (5.3.2020) תביעה שנייה, נפרדת, (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד משרד הפנים וועדת הבחירות המרכזית בכנסת בגין הפרה לכאורה של חובת נגישות ושיוויון לבעלי מוגבלות והקושי שלהם לבצע את הליך הבחירה.

לבית-המשפט המחוזי מרכז-לוד הוגשה תביעה זו ב- 5.3.2020, בדומה לתביעה הראשונה שהוגשה ב- 4.3.2020 ועליה דיוותי בנפרד. סכום התביעה הקבוצתית בתביעה זו הוא 40 מיליון ₪ לפחות.

התובעים בתיק זה הם ארז חרדון וזאב פלסר. התובע הראשון מוגדר בכתב התביעה כ”אדם בעל מוגבלות בניידות הנעזר לעיתים במקל הליכה מכיוון שמתקשה בין היתר בהליכה, בעמידה, בקימה ובישיבה”. התובע השני מוגדר בכתב הטענות כ”אדם עם מוגבלות בניידות שמתקשה בין היתר בהליכה, בעמידה, בקימה ובישיבה” וכי הוא אביו של אחד מבאי-כוחו (עו”ד פלסר).

בכתב הטענות נאמר בין היתר כי אומנם קיימות קלפיות ‘נגישות’ וקלפיות ‘נגישות מיוחדות’ שוועדת הבחירות המרכזית “פעלה להנגיש לפי חוק הבחירות ותקנות הבחירות לאנשים עם כיסא גלגלים. ואילו עניינה של תובענה זו בכך שאין במקומות ההמתנה מושבים מותאמים לאנשים עם מוגבלות שאינם מתניידים עם כיסא גלגלים”?

לדברי התובעים, מכיוון שאנשים בעלי מוגבלות בניידות מתקשים בהליכה ובעמידה  ו/או לשבת או לקום, נקבע בתקנות כי “במקומות המתנה לקבלת שירות  ציבורי או הזמנתו יהיו מושבים מותאמים לאנשים עם מוגבלות”.

כל אחד משני התובעים הצביע בקלפי בעיר אחרת. “דא עקא, ככל הידוע לתובעים, במקומות ההמתנה להצביע בחדר הקלפי לא הוצבו מושבים מותאמים כדרישת החוק.  התובע הראשון “[…] נאלץ להמתין לתורו בישיבה במושב ללא משענות יד במקום ההמתנה מחוץ לחדר הקלפי” ואילו התובע השני “[…] נאלץ להמתין לתורו בעמידה במקום ההמתנה מחוץ לחדר הקלפי”.

כמו בתביעה הקודמת, גם במקרה זה הופעלו במהלך יום הבחירות, חוקרים פרטיים מטעם התובעים והם בדקו באופן מדגמי כ- 224 מקומות קלפי נוספים. ממצאי הבדיקה צורפו לכתב התביעה.

“[…] בהתאם לפס”ד קול ברמה, הפלייה אסורה במרחב הציבורי אינה פוגעת רק בחברי הקבוצה המופלית, אלא בציבור כולו. ומקום שמדובר בהפרת חובת נגישות חקוקה, הרי שזו פגיעה גם בשלטון החוק”.

בכתב התביעה מצויין כי “בהתאם לתקנות תובענות ייצוגיות, תש”ע – 2010, העתק של התובענה יועבר לנציבות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים”.

התביעה הוגשה באמצעות עו”ד שלומי אבני וערן פלסר ממשרד אבני פלסר עורכי דין.

הערה: ההדגשות מופיעות במקור.