בתביעה ייצוגית: חב’ Waze Mobile שינתה ברירת מחדל בתוכנת האפליקציה שלה וכן תערוך מס’ שינויים ובהם בתהליך השילוב בין האפליקציה לבין רשתות חברתיות

בראשית הדברים יש להדגיש כי מדובר בפסק דין שניתן לפני כחצי שנה. ואולם, כיוון שלא לו ניתנה תשומת לב מספקת, מצאתי לנכון לפרסם את עיקריו.

כבוד השופטת רחל בקראי כתבה בין היתר בפסק הדין [ת”צ 10102-08-17]:

■ “מונחת בפני בקשה מוסכמת להסתלקות מתובענה ייצוגית ומבקשה לאישורה אשר הוגשה נגד הנתבעת”.

■ מדובר בתביעה שהוגשה ביום 6.8.2017 כשלטענת התובע, הפרת הפרטיות בידי חברת ווייז “הינה בניגוד גמור למצג המוצג ללקוחות הנתבעת לפיו פרטי מיקומם לא ייחשף.

■ “הנתבעת היא המפעילה של אפליקציית הניווט הידועה בשם WAZE, המבוססת על מידע המתקבל מקהילת המשתמשים בה, וזמינה במדינות רבות ברחבי העולם. במסגרת השימוש באפליקציה עומדת לרשות המשתמשים האפשרות לשלב בין האפליקציה לבין החשבון האישי שלהם ברשת החברתית Facebook, במידה שהם מחזיקים בכזה.

“השילוב עם החשבון האישי בפייסבוק מאפשר למשתמש באפליקציה, בין היתר, לשתף את מי שהוא ‘חבר’ שלו בפייסבוק, שגם כן שילב את האפליקציה עם חשבונו האישי בפייסבוק, בזמן הגעה המשוער, במידה שהם נוסעים יחד אל אותו היעד.

“במלים אחרות, החברים יוכלו לראות באופן הדדי את זמן ההגעה המשוער של כל אחד, ליעד הנסיעה. בעת השיתוף כאמור, מוצג על מפת הניווט של כל אחד מהם סרגל ולצידו תמונת החבר, וכן זמן הגעה משוער שלו אל יעד הנסיעה המשותף.

■ “לטענת התובע, הצגת פרטי זמן ההגעה של המשתמש אל היעד המוצג באופן המתואר פוגעת בפרטיות המשתמש, שאינו מודע, כך לשיטתו, לאשפרות שזמן ההגעה שלו ליעד המשותף מוצג בפני חבריו, מבלי שניתנה לכך הבהרה מתאימה. יתרה מכך, לטענת התובע, בשלב התחברות לחשבון הפייסבוק באפליקציית הנתבעת, נמסר למשתמש בפירוש כי פרטי מיקומו לא ייחשפו ולא ישותפו ללא הסכמתו המפורשת לכך.

■ “[…] עוד נטען כי הנתבעת לא מסרה למשתמשים שהשימוש באפליקציה במצב ‘בלתי נראה’ אינו ברירת המחדל באפליקציה, וכי השימוש במצב זה תקף לנסיעה אחת בלבד, וכי הוא לא ידע כי עליו לעבור למצב ‘בלתי נראה’ בכל נסיעה בנפרד.

■ “[…] הנתבעת מצידה החזיקה בעמדה כי היא מקפידה בפרטיותם של המשתמשים […] לטענת הנתבעת, קיימים חברים רבים בקבוצה אשר אינם סבורים כי פרטיותם נפגעה כתוצאה מהשימוש בה ואין להם כל טענה כנגד ווייז.

■ “[…] לאחר דברים אשר הוחלפו בין הצדדים הודיעה הנתבעת כי היא שינתה את ברירת המחדל בתוכנת האפליקציה בכל הנוגע לשימוש במצב ‘בלתי נראה’ כך שהוא נותר פעיל עד לביטולו על-ידי המשתמש. עוד הודיעה הנתבעת כי נוכח כניסתן לתוקף של תקנות ה- General Data Protection Regulation, GDPR של האיחוד האירופי בחודש מאי השנה, בדעתה לערוך שינויים, בין היתר, בתהליך השילוב  בין אפליקציית WAZE לבין רשתות חברתיות […] הנתבעת הוסיפה והבהירה כי על אף שהתקנות אינן חלות בישראל, הרי מכיוון שהאפליקציה פועלת באופן זהה במדינות מעבר לים בהן היא זמינה, השינוי האמור יבוצע גם כלפי המשתמשים בישראל.

■ בהכרעה כותבת השופטת כי “לאחר שעיינתי בתובענה ובבקשה, לרבות הסכמת הצדדים ובקשת ההסתלקות עצמה כמפורט לעיל, הגעתי לכלל מסקנה כי יש לאשר את בקשת ההסתלקות ותביעתו האישית שחל התובע נדחית.

■ “לענייננו, סבורה אני כי התובע, בתביעתו זו, הניח תשתית לקיומה של עילת תביעה לכאורה. בנוסף, השינוי שנעשה בתוכנת האפליקציה ואשר עוד צפוייה להיעשות בהתאם להצהרת הנתבעת, מלמדנו שהתובענה הייצוגית ובקשת האישור שלצידה, הביאו תועלת לחברי הקבוצה על דרך של קביעת ברירת מחדל המביטה את פרטיותו של המשתמשים אלא אם ויתר עליה ולא להיפך, כפי שהיה בעבר”. בהמשך מדברת השופטת על “הישג משמעותי אשר נעשה לטובת המשתמשים”.

■ למרות שמדובר בצד הגבוה של סקלת הפסיקה בהסתלקות מתוגמלת, קיבלה השופטת את סיכום הצדדים ואישרה הענקת גמול למבקש בסך של 24,000 ₪ ושכר טירחה לבאי כוחו בסך של 70,000 ₪ בתוספת מע”מ”.

= = = = = = = = = = =

ידיעה שפורסמה כאן באתר ב- 20.9.2017:

לבית-המשפט המחוזי בת”א הוגשה ב- 6 באוגוסט 2017 תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד חב’ ווייז מובייל [Waze Mobile] בעניין “התנהגות חמורה של המשיבה במסגרתה מופרת בבוטות פרטיותם, קניינם וכבודת של קהל הנהגים אשר משתמש באפליקציה שבבעלות המשיבה … המשיבה מפרה פרטיות זאת. המשיבה, ללא קבלת אישור מראש, תוך הצגת מצג מטעה (לפיו פרטי המשתמש לא ייחשפו) חושפת את פרטי מיקום משתמשיה ובכך היא פוגעת בהם פגיעה קשה”.

התובע הוא דביר אינדיג. “המבקש הינו תושב ישראל, עו”ד בהשכלתו, בעלים ומנהלה הכללי של מתחם הכספות ‘בריקסטון’. המבקש, בעיקר מתוקף תפקידו, אך גם ללא קשר לתפקידו, חרד מאוד לפרטיותו, ואין הוא חפץ כי אנשים יידעו אודות מיקומו הפיזי בזמן נתון, ללא הסכמתו.

התובע מציין כי “דומה כי אין מכשיר נייד אחד במדינת ישראל אשר האפליקציה אינה מותקנת בו. מדובר באחת האפליקציות הכי פופולריות והכי מצליחות במדינת ישראל”.

התובע מספר כי באחת מנסיעותיו בנובמבר 2016  תוך שימוש בווייז הבחין “כי בצד ימין של מסך מכשירו הנייד מופיע סרגל בצבע כחול ועל גבי הסרגל תמונה של אדם בתוך עיגול. מדובר באדם שהמבקש מכירו והוא חבר שלו ברשת החברתית פייסבוק. לדבריו הבין כי בהמשך כי הדמות שהופיעה במכשיר שלו נוסעת לאותו היעד שהוא נוסע אליו והמספר שליד הדמות הוא מספר הדקות שיידרשו לאותה דמות להגיע ליעד, שכאמור גם התובע נוסע אליו במקרה הספציפי.

בהמשך הסתבר לו כי גם אותה דמות רואה אצלה במסך הנייד את פרטי התובע והיא ‘יודעת’ מתי התובע יגיע ליעד שבמקרה שניהם נוסעים אליו. “המשמעות של העובדות הנ”ל הינה גם, שבמקרים מסויימים, המבקש יודע את מיקומו של אותו אדם ובאותה המידה אותו אדם יודע את מיקומו של המבקש”.

“… כאמור, המבקש נחרד לגלות כי האינפורמציה האמורה נמסרת גם בצורה הפוכה, דהיינו כי האדם האחר רואה גם כן על מסך הנייד שלו את פרטי המבקש, את המידע לפיו המבקש נוסע לאותו היעד שהוא נוסע אליו ואת כמות הדקות שנותרה למבקש עד שיגיע ליעד”.

“… לאחר בירור נודע עוד למבקש כי שרשרת האירועים החלה בעקבות כך שזמן מה לפני האירוע הנזכר לעיל הוא התחבר מתוך האפליקציה לאפשרות הפייסבוק שבה. ויודגש – המבקש מעולם לא נתן אישורו לכך שפרטי מיקומו ייחשפו למאן דהוא. המבקש בסך הכל התחבר לאפשרות הפייסבוק מסיבות אחרות שחיבור זה מעניק למשתמש.

“לאחר הגילוי האמור, ועל מנת לבחון את הדברים, התנתק המבקש מהחיבור לפייסבוק שבאפליקציה והתחבר אליו בשנית. המבקש נדהם לגלות כי במעמד החיבור נרשם במפורש כי ‘לעולם לא נפרסם מידע ללא הסכמתך ואף אחד לא יכול לחפש את מיקומך … למיטב זכרונו של המבקש, בזמן שנרשם בפעם הראשונה לפייסבוק, כיתוב זה לא היה קיים. המבקש ראה את הכיתוב [רק] בהתחברו בפעם השנייה לפייסבוק” [ההדגשה –  במקור].

בא-כוחו של התובע בדק בעצמו את הנושא ואז מצא כי ישנה אפשרות לבקש כי פרטי מיקום המשתמש לא ייחשפו לאחרים: “האפליקציה לא עידכנה מיוזמתה את המבקש בדבר האפשרות האמורה … בעקבות הגילוי המבקש סימן במכשירו כי אינו מעוניין שאחרים יראו את מיקומו”.

“ואולם, למרבה ההפתעה, בנסיעה כמה ימים לאחר מכן, שוב הופיעו על גבי הצג של המבקש הסרגל הכחול עם פרטי נוסע אחר שנוסע לאותו היעד. הסתבר למבקש כי בכל נסיעה ונסיעה, ככל שהמבקש אינו מעוניין שחבריו יראו את מיקומו, עליו לשוב ולסמן מחדש במכשירו כי אינו מעוניין בכך”.

לדברי התובע, “חשוב לציין כי הדרך היחידה לבטל לגמרי את אפשרות ה’ניראות’ של המשתמש היא באמצעות ניתוק החיבור לפייסבוק באפליקציה. ואולם, החיבור לפייסבוק מאפשר למשתמש להעביר מידע אודות זמני הגעתו ליעד מסויים למי שהוא חפץ להעביר מידע זה (לאשתו), להתקשר לחבריו בפייסבוק, לשלוח להם הודעה ועוד”. ההדגשה- במקור.