בשל קורונה, החשכ”ל אישר הרחבת פרוייקט “מחשב לכל ילד” לשנת 2020-2021

החשב הכללי רוני חזקיהו אישר הרחבת התקשרות משרד ראש הממשלה עם עמותת המפעל הלאומי לפיתוח חברתי לצורך הרחבת פרוייקט “מחשב לכל ילד” וזאת בשל משבר קורונה [מ- 1.7.2020 ועד 31.12.2021].

היקף ההתקשרות המבוקש/המאושר הוא 33.5 מיליון ₪, מתוכם 20 מיליון ₪ הם אופציה לגבי שנת 2021. מימוש האופציה לשנה הבאה יהיה בכפוף לאישור סגן בכיר לחשב הכללי האמון על פעילות המשרד, שיבחן את התקדמות הליך ה- RFI בו מצוי המשרד.

בהחלטת וועדת הפטורים המרכזים (אותה אישר החשכ”ל) נאמר בין היתר כי מדובר בהרחבה תקציבית כאשר חלקו של המשרד עומד על 33.5 מיליון ₪ כך שסך הפרוייקט יעמוד על 99,589 מיליון ₪ וחלקה של הממשלב יעמוד על סך של 40 מיליון ₪.

החל משנת 1996 מבצע משרד ראש הממשלה יחד עם העמותה את פרוייקט “מחשב לכל ילד”.

“במסגרת הפרוייקט מוענקים מחשבים, ערכות תוכנה והדרכה לילדים אשר יד משפחתם אינה משגת. בדר זו נחשפים אותם ילדים והוריהם לעולם המחשב, מאפשרים להם לרכוש מיומנויות בסיסיות בהפעלת המחשב והיישומים השונים, מצמצמים את הפער הדיגיטלי ומקנים להם כלים לעמוד בשורה אחת על שאר האוכלוסייה בישראל. בנוסף על כך, הפרוייקט מפעיל את תוכנית מחשב לכל כיתה במטרה לשדרג את המאמץ לצמצום הפער הדיגיטלי בחינוך ול/שילוב בהיערכות משרד החינוך לשיטת לימוד חדשה, שעיקרה שילוב המחשב ככלי בתוכנית הלימודים בחזון ובתכנים הנלמדים ופיתוח תוכניות לימוד ממוחשבות”.

וועדת הפטור בחשכ”ל אישרה באמצע חודש מארס 2020 את ההתקשרות לשנת 2020 בהיקף של 6.5 מיליון ₪ וכעת ביקש משרד ראש הממשלה להרחיב את היקף ההתקשרות “על-מנת להיערך לגל התפרצות נוסף של מגיפת קורונה וכדי להגדיל את כמות המחשבים”.

בדיון שנערך לפני כן, באמצע חודש יוני, בוועדת המכרזים של משרד ראש הממשלה, הוצגה פנייתה בנושא זה של בת חן אילות מנהלת תחום פרוייקטים לאומיים באגף תקציבים ופרוייקטים במשרד לפיה, בין היתר, “ברקע הדברים, העולם נמצא בעיצומה של פנדמיה כתוצאה מהתפרצות והתפשטות נגיף nCov, הגורם למחלה Covid-19 המתפשטת במהירות בין בני אדם שאין כיום חיסון או תרופה נגדה והיא עלולה לגרום לתחלואה ולתמותה המונית בהיקפים משמעותיים”.

“[…] המאבק הלאומי בנגיף קורונה כלל, וסביר שיכלול בעתיד, שימוש בשיטת לימוד מרחוק, אשר דורשת בהכרח נגישות למחשבים. קיימות משפחות רבות אשר ידם אינה משגת, וכתוצאה מכך ילדיהם לא יכולים ליטול חלק בלימוד מרחוק. מצב דברים זה מגדיל את הפערים בין השכבות השונות, ופוגע בהזדמנות השווה שיש לתת לילדי ישראל […] מדובר בפרוייקט ייחודי מסוגו, אשר פועל שנים רבות, ובאפשרותו לגשר על הפערים שנוצרים וגדלים בתקופה זו, כאמור”.

“[…] מדובר בתקופה שבה האפשרות שניתן יהיה לבצע למידה מרחוק מהווה כלי חשוב בהתמודדות של המדינה עם המגיפה, ונדרש לפעול בצורה נחושה על-מנת לבסס את הכלי האמור. יוער בהקשר זה כי בימים אלה חזרה מערכת החינוך לפעול כסידרה לאחר למעלה מחודשיים שבהם למדו התלמידים באמצעות כלים דיגיטליים בלבד. עם זאת, כבר כעת מוסדות חינוך רבים נסגרים לאחר שהתגלו בהם חולי קורונה ודרך הפעלתם העתידית של מוסדות החינוך עדיין אינה ברורה”.

“בהתאם לכך היחידה המקצועית סבורה כי נושא הלמידה מרחוק צפוי ללות בצורה כזו או אחרת את המדינה למשך זמן רב, ולכן הרחבת ההתקשרות לא נדרשת אך לצורך סגירת פער מיידי – וערכות המחשב שיקבלו הילדים ישמשו אותם גם בשנים הבאות. עוד יוער כי ההתמודדות עם המגיפה הוכיחה את הצורך בתשתית דיגיטלית בסיסית בכל בית בישראל אף מעבר ללימוד עצמו (לצורך הכנת מימשקים פרוצדורליים עם בתי הספר ומוסדות המדינה)”.