ברשות האוכלוסין נערכים לאפשרות ש- HP תגיש נגדם עתירה מינהלית בשל זכיית IBM במכרז לפיתוח, הקמה ותחזוקה של מערכת מחשוב עבור הרשות

ברשות האוכלוסין וההגירה שבמשרד הפנים נערכים לאפשרות שחברת HP תגיש נגדם עתירה מינהלית (עת”מ) בשל זכיית חברת IBM במכרז לפיתוח, הקמה ותחזוקה של מערכת מחשוב עבור הרשות.

וועדת הפטור המשרדית של רשות האוכלוסין וההגירה – בראשות מנכ”ל הרשות פרופ’ שלמה מור יוסף, רונן לוי חשב משרד הפנים, עו”ד דניאל סלומון היועץ המשפטי של הרשות ודגנית סמי מרכזת וועדת המכרזים – אישרה ב- 5 בפברואר 2018 הארכת ההתקשרות בפטור ממכרז עם משרד עו”ד עומר דקל לשנת 2018 ללא הגדלה תקציבית (תוך ניצול היתרה התקציבית שנשארה). בכך קיבלה וועדת הפטור המשרדית את המלצת וועדת המכרזים המשרדית.

וועדת הפטור המשרדית מתארת בהחלטתה את היסטוריית ההתקשרות שלה עם עו”ד דקל אולם הדברים הבאים הם המעניינים ביותר: “ביום 28.11.2017 הוכרז ספק זוכה במכרז מס’ 113/2010 לפיתוח, הקמה ולתחזוקה של מערכת מחשוב לרשות האוכלוסין וההגירה ואף נחתם עימו הסכם התקשרות.

“בשלב זה אנו מצויים בדין ודברים מול חברת HP, אשר התמודדה במכרז ונפסלה בשלב תנאי הסף.

“הערכת הרשות היא כי ככל הנראה תוגש עתירה בימים הקרובים בדבר בחירת הרשות בחברת IBM  כספק הזוכה במכרז.

“טענות חברת HP נסובות בעיקרן על פגמים לכאורה בהצעתו של הספק הזוכה, ועל החלטותיה של וועדת המכרזים במהלך ההליך המכרזי.

“מדובר במכרז גדול, ייחודי ומורכב בטיבו וטבעו, שהשלב הראשון בו התפרסם בשנת 2011 (שלב המיון המוקדם) והשלב השני התפרסם בסוף שנת 2014.

“לצורך התמודדות עם טענותיה של חברת HP כעת, ועל-מנת להגיע לשלב ניהול העתירה מוכנים כנדרש, עלינו להמשיך ולהתקשר עם משרדו של עומר דקל ושרית יקוטי מטעמו, אשר ליוו את משרדנו באופן שוטף ורציף במשך כל ההליך המכרזי (החל משלב פרסום שלב המיון המקדים וכלה בשלב ההכרזה על ספק זוכה).

“תוסב תשומת הלב כי לא הייתה בכוונת הרשות להמשיך והתקשר עם משרדו של עומר דקל, שכן עם תום ההליך המכרזי וההכרזה על ספק זוכה, סברה הרשות כי אין עוד צורך ממשי בהמשך התקשרות זו. דא עקא, ניהול המגעים מול חברת HP בשבועות האחרונים

מחייב המשך ההתקשרות עם משרדו של עומר דקל. המדובר בישורת האחרונה של ההתקשרות וע”מ לסיים באופן מלא את ההליך המכרזי ולהתחיל בהתקשרות עם הספק הזוכה”.

בהחלטת וועדת הפטור המשרדית נאמר בין היתר כי “בשל הנסיבות הקיימות בהן הרשות עומדת בפני עתירה מינהלית … הוועדה מוצאת לנכון כי קיים הצורך כעת להתקשר אד הוק עם משרדו של עומר דקל לצורך התגוננות טובה בהליך המשפטי הצפוי עם חברת HP”.

הערות עורך Read IT Now:

+ ביום שלישי 28.11.2017 בשעה 16:39 פירסמו ב”אנשים ומחשבים” ידיעה שכותרתה “יבמ תתפעל את המחשוב של רשות האוכלוסין – במאות מיליוני שקלים”. הידיעה פורסמה תחת הסיווג “פרסום ראשון”.

בפיסקה הראשונה של הידיעה ב”אנשים ומחשבים” נאמר כי “רשות האוכלוסין וההגירה הודיעה היום (ג) על זכייתה של יבמ (IBM) במכרז איתן להפעלת מערך המחשוב העיקרי שלה. אחת המטרות המרכזיות של הפרויקט היא להקים את מרשם האוכלוסין החדש, שיכלול מידע גם על נתינים זרים ששוהים בארץ. היקף הפרויקט נאמד במאות מיליוני שקלים – לאורך כ-20 שנים“.

לא ברור על מה הסתמכה הקביעה כאילו מדובר ב’פרסום ראשון’ של מערכת ‘אנשים ומחשבים’. בשעה 15:40 – כלומר שעה חסר דקה לפני הפרסום שלהם – פירסמתי בחלון המבזקים של אתר זה את המבזק הבא: “רשות האוכלוסין וההגירה (במשרד הפנים) מודיעה היום (28.11) על זכייתה של חברת IBM  במכרז ״איתן״ להפעלת מערך המחשוב העיקרי של הרשות; היקף העבודה נאמד במאות מיליוני שקלים לאורך כעשרים שנה; במסגרת הפרוייקט תתפעל יבמ את מערך המחשוב העיקרי של הרשות ובמקביל תפתח את מערכת הדור הבא בתחום ניהול האוכלוסין על יחידותיו השונות“.

+ ב- 24 בינואר 2018 פירסמתי כאן באתר את הידיעה הבאה: “רשות האוכלוסין וההגירה מתעתדת להחליף את כל מערכות המיחשוב שלה. מדובר בפרוייקט עצום מבחינת היקפים, מורכבות, מימשקים מרובים, פרוייקט שאמור להימשך חודשים רבים”. כך נאמר בבקשה להתקשרות בפטור ממכרז של רשות האוכלוסין וההגירה עם המרכז  CDI Negev [סי. די. איי. נגב בע”מ].

בבקשה, עליה חתום יקי נוה, נאמר כי “רשות האוכלוסין וההגירה מתעתדת להחליף את כל מערכות המיחשוב שלה. מדובר בפרוייקט עצום מבחינת היקפים, מורכבות, מימשקים מרובים, פרוייקט שאמור להימשך חודשים רבים”.

בבקשת רשות האוכלוסין וההגירה להתקשרות נאמר עוד כי בשל כך, ביקש אורן אריאב  מנהל אגף מערכות מידע של הרשות לצאת ליום עיון פורץ דרך, משנה חשיבה, על-מנת להכיר מקרוב מערכות דומות ויישומים שיכולים לתת מענה לצרכי הרשות.

מדובר בקיום יום עיון/סדנה (חד-פעמי) בנושא חדשנות בעולם דיגיטלי משתנה, עבור  23 משתתפים. הסדנה תכלול הרצאת פתיחה, ולאחריה ליווי של 2-3 מנטורים, פיצול ל- 2 חדרי עבודה, ארוחת צהריים.

בבקשה נאמר עוד כי “המרכז לחדשנות דיגיטלית הינו חברה לתועלת הציבור, בבעלות משותפת של יזמים פרטיים ואוניברסיטת בן גוריון. המרכז מאגד בתוכו גורמים מובילים מתחומי היזמות והחדשנות, המחקר האקדמי, תעשיה, משקיעים, ממומחי תוכן בארץ ובעולם, גופים ציבוריים ובינלאומיים – ובכך ייחודו.

“המרכז מהווה פלטפורמה פוריה לשיתופי פעולה, להחלפת רעיונות וידע, ולפיתוחם של רעיונות חדשים פורצי דרך ויישומם. במרכז קיים מאגר נרחב של שירותים ותמיכה ביזמים, מערך ייחודי של מעבדות ישומיות לבחינה וסימולציה של טכנולוגיות ומיזמים חדשניים, וניהול תהליכי עומק להתמודדות עם אתגרים. ניתן לקיים הדמיית תהליכים במסגרת המעבדות של המרכז.

“בחיפוש באינטרנט לא נמצא עוד מרכז כזה, שמשלב תאוריות, מתודולוגיות ומעבדות, שביכולתם לבדוק את התהליכים השונים, כמו גם שילוב בין אנשי אקדמיה, יזמות וחדשנות, תעשיה, משקיעים ומומחי תוכן”.