בקשה של משרד הפנים (בשם הרשות לביומטריה) לפטור ממכרז בהתקשרות עם משרד יחסי הציבור ארד תקשורת בהיקף 150,000 ₪ לשנה

הגוף המפרסם: משרד הפנים

תקנה: התקשרות שאינה עולה על 50,000 ש”ח

שם הספק: ארד תקשורת (מקבוצת יורו ישראל)

נושא ההתקשרות: התקשרות עם יחסי ציבור בתיחור מצומצם וללא פרסום מכרז פומבי – התקנה בחריגה לא ניתן לרשום שיריון.

במכתב מ- 23.5.2012 כותב מנכ”ל משרד הפנים עמרם קלעג’י אל רו”ח יריב נחמה סגן בכיר לחשב הכללי (החשכ”ל) בין היתר כי בהתאם לחוק הכללת אמצעי זיהוי ונתוני זיהוי ביומטריים בתיעוד ובמאגר מידע, התש”ע – 2009, הוקמה בשנת 2010 הרשות לביומטריה תחת אחריות כוללת של רשות האוכלוסין וההגירה. בנובמבר 2011 ובהתאם לדרישת החוק הועברה האחריות הכוללת על פעילות הרשות לניהול המאגר הביומטרי – לידי משרד הפנים. הרשות הביומטרית היא רשות עצמאית הפועלת בכפיפות למשרד הפנים, פעילותה מסווגת בהתאם להגדרות שירות ביטחון כללי (השב”כ) ולרשותה תקציב עצמאי.

בכדי לקדם את פעילות הרשות לביומטריה ולענות על צרכיה המקצועיים היא נדרשת להתקשר עם משרד יחסי ציבור אשר יסייע בבניית התדמית הציבורית האופטימלית ובפעילות שוטפת אל מול התקשורת והמדיה השונה. למשרד הפנים אין אפשרות לסייע לרשות לביומטריה בנושאים אלו ועל כן מומלץ להעביר פעילות זו למשרד יחסי ציבור מנוסה ומקצועי. הרשות לביומטריה מגבשת בימים אלו את המבנה הארגוני שלה ומנכ”ל משרד הפנים אינו רואה צורך לקבוע בתקן דובר או יועץ תקשורת לפעילותה השוטפת. עיקר ההתקשרות הינה בשלבי ההקמה הראשוניים ובבניית אבני היסוד בתדמית הציבורית של הרשות ובהתוויית דרכי פעילותה בשלבים אלו.

ועדת המכרזים המשרדית של משרד הפנים דנה ב- 17 באפריל 2012 בנושא זה. בין היתר אמרה נציגת הרשות הביומטרית בישיבה כי בכל תקופת הקמת הרשות ועד היום התקיימה פעילות יחסי הציבור בכל נושא הביומטריה באמצעות אגף דוברות והסברה של רשות האוכלוסין וההגירה וכן באמצעות יועצי התקשורת שלהם. עם ההפרדה מרשות האוכלוסין ועקב הצורך ההולך וגובר בפעילות יחסי ציבור ובשיפור דעת הקהל בנושא הקמת המאגר הביומטרי בכלל ופעילות הרשות בפרט יש צורך בשירותי ייעוץ תקשורתי. “חשוב לציין כי לרשות אין דובר או מי מטעם ראש הרשות אשר מייצג את עמדתו ומקדם את פעילותו אל מול התקשורת בייחוד בימים אלו עם הצפת המדיה במידע מטעה ושגוי מטעם מתנגדי המאגר הביומטרי לכלל אמצעי התקשורת השונים”.

עוד אמרה נציגת הרשות כי “היות ומדובר בנושא תקשורתי ורגיש אשר מצריך יחסי אמון מיוחדים לא ניתן לפרסם את ההליך התחרותי באופן פומבי; פרסום כזה עלול ליצור נזק תדמיתי חריף ולחשוף מידע רגיש וסודי”

אשר על כן ניהלה הרשות הליך תחרותי מצומצם שכלל “ארבעה משרדי יחסי ציבור גדולים במשק הישראלי אשר העניקו שירות דומה למשרדי ממשלה ולגופי ביטחון ואשר רגישים למידע ומכירים את המגבלות בטיפול בנושאים רגישים מעין אלה. המשרדים הציגו את עמדתם והצעתם בעל-פה ובכתב בפני ראש הרשות ולא קיבלו כל מידע רגיש מטעם הרשות אלא הצגה כללית בלבד”.

מתוך ארבעת המשרדים הוגשו הצעות ע”י שלושה מהם: אייל ויובל ארד תקשורת, לוגוס אסטרטגיה ותקשורת וגלאי תקשורת. המשרד הרביעי – רימון כהן שינקמן – סירב להגיש הצעה.

תהליך התיחור הראשוני בוצע במסגרת מגבלת של 50,000 ₪. “לאחר קיום פגישות היכרות וראיונות עם המשרדים התמונה המציאותית נחשפה לנגד עינינו. הבנו כי עם היקפים בסדר גודל כזה נוכל לקבל שירות עבור שני חודשי עבודה. מיותר לציין כי הן מבחינת צמצום מעורבות נציגים חיצוניים במה שמתרחש הרשות והן מבחינת צרכי השטח מגבלה כזו אינה אפשרית כלל”. הרשות מבקשת להתקשר עם משרד יח”צ ארד תקשורת [שהצעתו הייתה הנמוכה ביותר מבין שלושת המשרדים] לתקופה של שנה.

היקף כספי: 150,000 ש”ח

התחלת ההתקשרות: 29 ביולי 2012; סיום ההתקשרות: 29 ביולי 2013

החלטה: טרום החלטת הועדה

הערות: פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד