בקשה לפטור ממכרז: רשות האוכלוסין/HP [היקף כספי: 3.5 מיליון ש”ח]

הגוף המפרסם: משרד הפנים/רשות האוכלוסין וההגירה

שם הספק: היולט-פקרד HP

מהות ההתקשרות: התקשרות המשך עם חברת HP לצורך פיתוח ותחזוקה של מערכת “אביב”

התחלת ההתקשרות: 1 באפריל 2014; סיום ההתקשרות: 31 באוגוסט 2014

החלטה: אושר ע”י החשבת הכללית. היקף כספי: 3,540,000 ₪ [לעומת היקף התקשרות מבוקש של 7 מיליון ש”ח].

הערות: וועדת הפטור ממליצה למשרד הפנים כי גורם מקצועי מטעם מטה התקשוב  הממשלתי וגורם חשבותי בכיר מטעם החשב הכללי ילווה את המו”מ מול החברה.

בנימוקיה כותבת וועדת הפטור כי בשנת 1993 זכתה HP במכרז פומבי להקמת מערכת מחשוב מרכזית לרשות אשר מרכזת את מרשם האוכלוסין, ניהול אוכלוסיית זרים, הנפקת תעודות זהות ותיעוד תשלום אגרות [מערכת “אביב”]  לצד תחזוקתה באופן שוטף עד שנת 2004.

בשנים 2004-2009 הרחיבה הרשות את ההתקשרות עם חברת HP לצורך המשך פיתוח ותחזוקת מערכת “אביב”. משנת 2009 ואילך הורחבה ההתקשרות ע”י וועדת הפטור בחשב הכללי. סך ההתקשרות עם החברה עומד כיום על כ- 180 מיליון ₪ לא כולל מע”מ.

כדי לייעל את תהליכי העבודה, לפתח יכולות חדשות ולצמצם את עלויות התחזוקה של המערכת הוחלט לצאת במכרז חדש לצורך פיתוח של מערכת מחשוב חדשה אשר תחליף את מערכת “אביב”. במסגרת המכרז החדש יקבל הספק הזוכה לאחריותו את תפעול ותחזוקת מערכת “אביב”, זאת לאחר תקופת חפיפה עם חברת HP ובמקביל יפעל לצורך פיתוח מערכת חדשה אשר תחליף באופן בדרגתי את “אביב”.

תהליך פיתוח והחלפה של מערכת מחשובית חדשה הוא תהליך ארוך ומורכב אותו הניחה הרשות בראש סדר העדיפויות שלה. זאת לאור ההשלכות הרבות שיש למערכת המחשובית על העבודה השוטפת הן ברשות והן במרשמי האוכלוסין הפרוסים בכל הארץ.

הרשות פירסמה את השלב הראשון של המכרז החדש ובו התעניינו 4 ספקים פוטנציאליים. במהלך העבודה על שלב ב’ של המכרז עלו מספר דרישות אשר הביאו לשינוי במתכונת המכרז הקיים. בנוסף התקיימו הדרכות וכנסי מציעים רבים לספקים הפוטנציאליים. נציגי המשרד התחייבו כי עד סוף שנת 2014 יתפרסם חלק ב’ של המכרז החדש אשר יכלול הן מרכיב של המשך תחזוקה ופיתוח של מערכת “אביב” והן מרכיב של פיתוח מערכת חדשה. להערכת הרשות, ההתקשרות עם הספק הזוכה תתחיל לקראת שנת 2016.

בימים אלו מנהל רשות האוכלוסין וההגירה מו”מ עם חברת HP לצורך גיבוש הסכם עם החברה אשר יכלול הן את המשך פיתוח מערכת “אביב” עד בחירת ספק זוכה במכרז החדש והן לצורך ביצוע חפיפה לספק החדש ע”י חברת HP. עד לגיבוש ההסכם וכדי שלא לפגוע בתפעול השוטף של מערכת “אביב” יש להמשיך לתחזק ולפתח אותה ע”י חברת היולט-פקרד. לאחר גיבוש ההסכם כאמור תפנה שוב הרשות לוועדת הפטור בחשב הכללי במטרה לאשר את הרחבת ההתקשרות.