בקשה לפטור ממכרז: משרד התקשורת/א.ת. אפיקי תקשורת [לשם ייעוץ לווייני]

הגוף המפרסם: משרד התקשורת

שם הספק: א.ת. אפיקי תקשורת בע”מ

מהות ההתקשרות: התקשרות עם חברת א.ת. אפיקי תקשורת לשם ייעוץ לווייני

התחלת ההתקשרות: 1 בינואר 2019; סיום ההתקשרות: 31 בדצמבר 2021

היקף ההתקשרות: כ- 1.18 מיליון ₪ [שנה + שנתיים אופציה]

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: על הבקשה חתום חזי נאור ממונה רישוי לווייני במשרד התקשורת. בין היתר הוא מציין כי “חברת א.ת. אפיקי תקשורת בע”מ פועלת כיום כספק שירותי ייעוץ ותכנון לווייני כמעט לכל החברות ומשרדי הממשלה העוסקים במדינת ישראל בתחום הלוויין האזרחי והביטחוני”.

עפ”י מערכת מנו”ף של משרד האוצר/החשכ”ל/מינהל הרכש הממשלתי ההתקשרויות של משרד התקשורת עם חברת אפיקי תקשורת בנושא זה החלו בשנת 2005.

ב- 2012 וב- 2016 פירסמתי [כאן ו- כאן] ידיעות על פטורים קודמים שנתנו ע”י המשרד לחברה זו. בידיעה מ- 2016 כתבתי בין היתר: בין היתר מתפרסם במערכת מנו”ף פרוטוקול וועדת מכרזים ליועצים, מחקרים וסקרים מתאריך 14.6.2010. בפני הוועדה הופיע נתי שוברט שאמר כי “אגף בכיר ניהול ספקטרום ורישוי תדרים אחראי על ייצוג צרכי התקשורת האלחוטית מול ITU [איגוד התקשורת העולמי]. יישום אחריות זו בהתייחס לצרכי תקשורת לוויינית מחייב פעילות שוטפת מול מחלקת שירותי חלל ב- ITU ומינהלים מקבילים במדינות שונות העשויים להיות מושפעים מפעילות לוויינית ישראלית ו/או אשר פעילות לוויינית שלהם משפיעה על התקשורת האלחוטית במדינת ישראל. הידע והניסיון הדרושים למימוש פעילויות אלו מצויים רק באופן חלקי באגף ואשר על כן אנו זקוקים להעסקת יועץ חיצוני לתקשורת לוויינית”.

בסוף שנת 2005 פירסם משרד התקשורת מכרז פומבי להעסקת יועץ לתקשורת לווינית. מסמכי המכרז נרכשו ע”י תשע חברות מהן הגישו מענה רק שתי חברות. חברת אפיקי תקשורת זכתה במכרז והחלה לספק את שירותי הייעוץ בתאריך 1.1.2006. מאז מומשו גם אופציות ההארכה עד ליום 27.4.2010.

“בשל אילוצים שונים טרם העביר האגף את הערותיו לטיוטת נוסח המכרז”, נאמר בפרוטוקול. הוועדה אישרה הארכת ההתקשרות בין המשרד לבין החברה בשישה חודשים נוספים [עד ליום 31.12.2010 או עד לבחירת זוכה במכרז פומבי] “אשר במהלכם יפרסם המשרד מכרז פומבי וייבחר יועץ חדש”.

מפרוטוקול אחר של אותה וועדה (המתפרסם במערכת מנו”ף בצורה חלקית ומקצתו מחוק) נכתב בין היתר כי “ביום 8.12.201 [כך מתפרסם במקור; ככל הנראה הכוונה ל- 8.12.2010] פירסם המשרד באתר האינטרנט של מינהל הרכש ובאתר האינטרנט של המשרד חוו”ד ספק יחיד לגבי חברת אפיקי תקשורת לעניין מתן שירותי ייעוץ למשרד התקשורת בתחום התקשורת הלוויינית. לא התקבלו השגות”. כלומר, לא ברור מכאן האם אכן התקיים מכרז ומי זכה בו או שהוחלט לשנות את הדברים ובמקום מכרז כמתוכנן – הוחלט לעבור לשיטת “ספק יחיד”.