בקשה לפטור ממכרז: משרד הכלכלה/איי סי נילסן [ספק חוץ]

17:43 05.04.2019

קטגוריות: מכרזים/פטורים/דרושים

תגים:

הגוף המפרסם: משרד הכלכלה

שם הספק: איי סי נילסן בע”מ [AC Nielsen]

מהות ההתקשרות: בקשה להתקשרות עם חברת איי סי נילסן בע”מ, עבור קבלת נתונים לצורך קיום צו הגנת הצרכן ונתונים המבססים מדיניות בהקשרי יוקר המחייה – התקשרות כספק חוץ

התחלת ההתקשרות: 24 במארס 2019; סיום ההתקשרות: 23 במארס 2020

היקף ההתקשרות המבוקש: 850,000 דולר לתקופה של שנה

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: מיכל פינק סמנכ”לית אסטרטגיה ותכנון מדיניות כותבת בבקשה לפטור ממכרז כי מדובר ברכישת נתוני מכר ונתוני מחירים בקטגוריות שונות, בישראל ובמדינות מחוץ לישראל, לצורך השוואת מחירים בינלאומית. במסגרת הטיפול ביוקר המחיה אנו נדרשים לקבל נתוני מחיר ונתחי שוק בגין מוצרים שונים ממדינות שונות עבור שני תחומי פעילות מרכזיים של האגף.

נילסן היא החברה היחידה אשר אוספת באמצעות אותה מתודולוגיה נתוני מכר מכלל ערוצי המכירה הן בארץ והן ממדינות נוספות ובכללן המדינות מולן מתבצעת השוואת המחירים. העובדה כי מדובר באותה מתודולוגיה נותנת משנה תוקף חממצאים העולים מההשוואות.

נילסן הינה החברה היחידה אשר נתוניה מאפשרים ביצוע השוואת מחירים מהימנה מול מספר מספק של מדינות. רכישת נתונים מחברת נילסן גם עבור מדינות חו”ל מאפשרת השוואה לדו”חות המקבלים ביחס לישראל.

כעת אנו מבקשים להתקשר ישירות מול חברת נילסן אשר הינה ספק חוץ אשר יכול לתת מענה על דרישות האגף.

הערות עורך Read IT Now:

+ בשנים האחרונות נהג משרד הכלכלה להתקשר לצורך כך עם נילסן ישראל ועתה מדובר בהתקשרות מתוכננת עם החברה הראשית בחו”ל.

+ גם משרד האוצר נוהג בשנים האחרונות להתקשר עם נילסן ישראל לצורך דומה. ב- 5/2018 כתבה מיכל פינק כי “ראוי לציין כי נילסן מעבירה דו”חות חודשיים למשרד האוצר אודות נתוני מכר של קטגוריות רבות בישראל ומשרד הכלכלה מקבל אף הוא העתקים של דו”חות אלו, ללא תשלום נוסף. כך שלמעשה, אין אנו נדרשים לשלם עבור נתוני ישראל (מה שאינו מתאפשר אצל ספקים אחרים)”.

+ ב- 18.3.2019 פירסם אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ אייטם שכותרתו: מי עצר את חב’ נילסן מלספק נתוני השוואה עולמיים למש’ הכלכלה עבור הציבור?

האייטם הזה החל את דרכו כאייטם ‘בלעדי’ אולם אחרי מספר ימים שונמך הסיווג שלו ל’מבזקים על סדר היום’ וכיום הוא שוב משונמך מבחינת הסיווג ל’צרכנות לארגון ולעסק’.

בכותרת המשנה נכתב:’ שר הכלכלה והתעשייה, ח”כ אלי כהן, הטיח אשמה כבדה בחברת נילסן (Nielsen) בכך, שלמרות שהמשרד שילם לה, נתוני השוואה בינלאומיים למוצרים, שהמשרד ביקש ממנה, עוכבו ולא נמסרו בזמן או בכלל, בגלל לחצים, שעוד ייחקרו. את תגובת נילסן טרם קיבלנו’.

האייטם כלל ציטוט מדבריו של שר הכלכלה בכנס הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן: “התחלנו לבצע השוואות בינלאומיות של מוצרים מבוקשים, שנקבעו בצו, והמחיר בחו”ל מוצג על המדף מעל למוצר המתאים הזהה הקיים על המדף מול הלקוח בעת רכישת אותו מוצר. אולם, לפתע התברר לנו, שיש לנו קשיים לקבל נתונים של מחירים לצורך ההשוואה מהמדינות, שנקבעו בצו, מחברת נילסן. לא שלא שילמנו על זה. שילמנו בדיוק מה שהתבקשנו לשלם מהם עבור קבלת הנתונים ההשוואתיים. למרות שאנו משלמים לנילסן על איסוף הנתונים, הנתונים נחסמו, לא ברור כרגע על ידי מי, אבל ברור לחלוטין למה. רצו למנוע מאזרחי ישראל לדעת את המחירים של המוצרים הללו בחו”ל. מי בדיוק רצה לחסום את קבלת הנתונים הללו בישראל? זה ייחקר. אני לא ארפה מהחקירה הזו. מי שמנע ומונע את קבלת הנתונים מהציבור בישראל, צריך לשלם על זה ביוקר“. [הערה: כל ההדגשות – במקור].

אלא שממש לא הייתה סיבה ל’בלעדיות’ הזאת של אבי וייס משום שמספר כלי תקשורת כבר כתבו בעבר (במהלך שנת 2018) על העימות בין משרד הכלכלה לחברת נילסן ישראל בנושא הזה: הפרסום הראשון היה של עמליה דואק במאקו ב- 28.3.2018; הדה מארקר עשו זאת בסוף מארס 2018; גלובס כתבו על כך בספטמבר 2018; כלכליסט כתבו על כך בדצמבר 2018.