בעקבות פניית הוט מובייל וגורמים שונים (ובהם ביטחוניים) החליט משרד התקשורת לשנות את מועד סיום הפעלת מערכת ה- iDEN ולהאריך באופן מותנה הקצאת תדרי 800 מה”ץ לסוף 2019

נתן (נתי) שוברט סגן מנהל מינהל הנדסה (ספקטרום) [אגף בכיר ניהול ספקטרום ורישוי תדרים] במשרד התקשורת הודיע ב- 3 בינואר 2019 לאסף עופר מנכ”ל הוט מובייל כי בעקבות פניית החברה וגורמים שונים (ובהם ביטחוניים) החליט המשרד  לשנות את מועד סיום הפעלת מערכת ה- iDEN (שנקבע במקור ל- 4 בפברואר 2019) ולהאריך באופן מותנה הקצאת תדרי 800 מה”ץ לסוף 2019.

מכתבו של שוברט למנכ”ל הוט מובייל הינו אחד הנספחים להארכת התקשרות של משטרת ישראל בפטור ממכרז עם חברת מוטורולה עליו אני מפרסם ידיעה בנפרד היום.

במכתבו של שוברט למנכ”ל הוט מובייל נאמר עוד בין היתר כי “[…] החברה מסרה למשרד כי במסגרת התארגנותה להפסקת פעילות המערכת עם תום תוקף הקצאת תדרי ה- 800 מה”ץ, 4 בפברואר 2019, תכננה החברה לפרק את כל האתרים, הודיעה לכלל הלקוחות שלה שהמערכת תספק שירות עד ליום 4.2.2019 והציעה ללקוחותיה פיתרונות חלופיים. כתוצאה מכך, לקוחות רבים היגרו ומקבלים שירותים חלופיים באמצעות רשתות דור 3 ו- 4.

“על אף שהחברה נקטה בפעולות לעמידה בדרישות המשרד, מסרה החברה כי לאחרונה קיבלה מספר פניות מלקוחותיה, ביניהם: הרכבת הקלה בירושלים [רק”ל], צה”ל, מינהל הרכש הממשלתי, בעניין הארכת שירותי המערכת. לקוחות אלה ביקשו זמן היערכות נוסף, אשר נדרש לטענתם לצורך פעילותם הסדירה והתקינה. בהמשך לכך החברה ביקשה להאריך את תוקף ההקצאה הזמנית לתדרי ה- 800 עד ליום 31.12.2019.

“מכתבכם שבסימוכין כולל רשימה של גורמי ביטחון וגורם נוסף אשר להם כ- 10,500 מנויים אשר מצויים בתהליך להשגת פיתרון חלופי למערכת. לרוב המנויים דרוש שירות בכיסוי ארצי. הלקוח הגדול והמשמעותי מבקש הארכה של למעלה משנה לקבלת השירות שתאפשר לו סיום פרוייקט הגירה גדול ומורכב.

“בנוסף לאמור, במשרדנו התקבלו פניותיהם של קצין הקשר והתקשוב הראשי [צה”ל], החשב הכללי [במשרד האוצר], חברת סיטיפס וצוות תוכנית אב לתחבורה בירושלים המבקשים את הארכת משך פעולת המערכת בבקשה לאפשר להם זמן התארגנות נוסף.

“משרדנו בחן את בקשתכם ואת המידע שהביאו בפניו הגורמים השונים המפורטים לעיל, זאת בשים לב לפעולות שמבצע המשרד לסידור הגיה הרץ הראשון וכן למכרז הצפוי לאספקת שירותי רט”ן ברחבי פס מתקדמים. בחינת המשרד העלתה כי במקרה זה משתלבים השיקולים הביטחוניים ואינטרס הציבור הנגזר מהם, המצדיקים הארכת הפעלת המערכת, כך שהמועד הצפוי לסיום הפעולות הנדרשות להקצאת תדרים אלה הוא בסוף שנת 2019. כמו כן, לא התקבלו תלונות ממדינות שכנות על הפרעות מהמערכת הנגרמות למערכות הפועלות בהן.

“לאור כל זאת, בכוונתי להאריך, באופן מותנה, את הקצאת תדרי ה- 800 מה”ץ לחברתכם עד ליום 31.12.2019, ככל שהחברה תעמוד בהתחייבויות כמופרט להלן:

א. התחייבות החברה שלא לצרף לקוחות חדשים למערכת מעבר לקיימים במועד מכתב זה.

ב. התחייבות החברה להודיע מיידית למשרד התקשורת על כל הפרעה שתתגלה במערכת ממערכות ‘דור רביעי’, או בדבר מידע על כל הפרעה של המערכת למערכות ‘דור רביעי’ של מפעילים במדינות שכנות.

ג. התחייבות החברה לפעול לאלתר להקטנת השפעת הפרעות, באמצעות סקטוריזציה על-ידי הקטנת רוח האלומה, הטיית אנטנות, החלפת אנטנות לאנטנות בעלות אלומות צרות, שינוי הספקים, שינוי תדרים במידה ולא כל התחום בו פועלת החברה יופרע, לרבות לעניין חובת תשלום אגרה, בהתאם להוראות תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות), התשמ”ז – 1987, וכל אמצעי סביר נוסף שיעלה על דעתה, או שיורה עליו המשרד.

ד. בהקשר זה נדגיש כי ביום 15.10.2017 מינה שר התקשורת וועדת מכרזים לעניין אספקת שירותי רט”ן ברחבי פס מתקדמים לצורך עריכת מכרז במסגרתו תתאפשר הקצאת תדרים, בין היתר, בתחום 694-960 מה”ץ הכולל את התדרים באמצעותם פועלת המערכת. בהתחשב בלוחות הזמנים הצפויים לקיום המכרז והקצאת פסי התדרים לזוכים, יש לפעול ככל שיידרש לרבות יידוע המנויים הקיימים ולהיערך להפסקת השימוש בתדרים לא יאוחר מיום 31.12.2019”.

העתקים מהמכתב נשלחו אל איוב קרא שר התקשורת; נתנאל (נתי) כהן מנכ”ל משרד התקשורת; שמילה מימון משנה למנכ”ל ומנהל מינהל הנדסה; דנה נויפלד היועצת המשפטית; אשר ביטון מנהל אגף תכנון והנדסת ספקטרום במשרד התקשורת; דוד כהן קמ”ט תקשורת במינהל האזרחי איו”ש; וכן לעו”ד יניר פלג היועץ המשפטי ואבי בן גיגי מנהל חטיבת ההנדסה, שניהם בהוט מובייל.

הערת עורך Read IT Now: ב- 23 בפברואר 2018 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: “מסמך של משרד התקשורת מתחילת 2016 שפורסם עתה בהתאם לחוק חופש המידע: חברת HOT ביקשה ב- 2015/16 להאריך תוקף הקצאת תדרי 800 מה”ץ ב- 5 שנים נוספות”.